لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

بسته پیشنهادی وزارت صمت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل تدوین می‌شود/ تصویب 200 میلیون دلار برای واردات لاستیک

به گزارش  خبرگزاری فارس،  علیرضا رزم‌حسینی پس از پایان نشست مشترک با محمد اسلامی «وزیر راه و شهرسازی»، از تدوین 10 هزار میلیارد تومان پروژه مشترک با وزارت راه و شهرسازی برای اتصال شبکه ها و خطوط ریلی فرعی معادن و کارخانجات به شبکه ملی راه آهن کشور خبرداد و گفت: در حوزه واردات کالا و توزیع به موقع کالا در داخل کشور استفاده از شبکه ریلی و افزایش حجم و تناژ بار بر روی ریل برای وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرون به صرفه است.

* افزایش بار روی ریل سیاست مشترک وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی

وی با اعلام اینکه افزایش بار روی ریل سیاست مشترک وزارت صمت با وزارت راه و شهرسازی است، افزود: وزارت صمت یک وزارتخانه اقتصادی و وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه زیربنایی است و هم افزایی این دو وزارتخانه در نقاط مشترک به توسعه متوازن و همه جانبه در کشور کمک می‌کند.

* تدوین بسته پیشنهادی وزارت صمت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور به زودی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: وزارت صمت بسته پیشنهادی خود را در مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور به زودی تدوین می‌کند، در این بسته وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان عرضه‌کننده و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متقاضی تعریف می‌شود تا برخی از نیازهای کشور در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل از محل ساخت داخل تامین شود.

* تصویب ۲۰۰ میلیون دلار برای واردات لاستیک از محل تهاتر

رزم حسینی همچنین تامین قطعات و واردات کالاهای ضروری وزارت راه را از دیگر بخش‌های همکاری این دو وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی دانست و گفت: ۲۰۰ میلیون دلار برای واردات لاستیک از محل تهاتر تصویب شده است. واردات این محصولات با تعامل دو وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی توسط شرکت‌های فعال در این حوزه انجام خواهد شد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص خودرو، بیان کرد: افزایش تولید در حوزه خودرو در دستور کار است که این سیاست به خوبی پیش می‌رود.

وزیر صمت در پایان تصریح کرد: در حوزه خودرو به دنبال حذف واسطه‌ها و دلالان هستیم که مجلس شورای اسلامی و شورای رقابت بر این رویه اتفاق نظر دارند.

*

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی  پس از پایان نشست مشترک با علیرضا رزم حسینی «وزیر صنعت، معدن و تجارت»  از هدف گذاری برای افزایش سهم بار در شبکه حمل و نقل ریلی به 100 میلیون تن در سال با اتصال خطوط ریلی کارخانجات و معادن کشور به شبکه ملی راه آهن خبرداد و گفت:  هم اکنون سهم ترانزیت بار در شبکه حمل و نقل ریلی ۵۰ میلیون تن در سال است که با اتصال خطوط ریلی فرعی معادن و کارخانجات به شبکه ملی این سهم ارتقا خواهد یافت.

* هم افزایی میان 2 وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی

وی 2 وزارت صمت و راه و شهرسازی را مکمل و لازم و ملزوم هم دانست و گفت: جلسات منظم میان دو وزارتخانه در سطح وزرا و سازمان های تابعه در راستای هم افزایی و همگرایی برای توسعه کمی و کیفی محورهای مشترک فعالیتی انجام می‌شود.

* لجستیک و برندینگ 2 پیستون قدرتمند برای توسعه کشور

وزیر راه و شهرسازی ایجاد «قدرت لجستیکی» و «برندینگ» را 2 پیستون قدرتمند برای توسعه کشور دانست و بیان کرد: وزارت صمت برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری روی برندینگ را انجام می‌دهد و وزارتخانه راه و شهرسازی در حوزه برنامه‌ریزی، طراحی، ایجاد یک نظام هوشمند برای حمل و نقل بار و بهینه سازی قیمت تمام شده آن اقدام می‌کند که به همین خاطر این دو وزارتخانه لازم و ملزوم همدیگرند.

* جانمایی واحدهای صنعتی و معدنی برای نزدیک‌تر شدن به شبکه ریلی

اسلامی؛ مشارکت معادن و کارخانجات در توسعه خطوط ریلی کشور و جانمایی واحدهای صنعتی و معدنی برای نزدیک‌تر شدن به شبکه ریلی را از ضروریات دانست و گفت: این مهم به خوبی در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد: در این جلسه در خصوص نوسازی ناوگان ریلی، جاده‌ای و دریایی و توسعه کیفی آن تصمیمات خوبی با تعامل دو وزارتخانه اتخاذ شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در حوزه شورای عالی هماهنگی ترابری و تنظیم بازار نیز دو وزارتخانه به اتفاق نظر های خوبی در مسایل مشترک رسیده اند. دهمین جلسه کارگروه ویژه حمل و نقل را برگزار کردیم و مسائل و مشکلات مهم این حوزه از جمله موضوعات قابل بررسی در بخش حمل بار را با مشارکت وزارت صمت احصاء نمودیم.

* نظارت بر بازار قطعات و لوازم یدکی به وزارت صمت سپرده شد

اسلامی بیان کرد: با تصمیم کارگروه ویژه حمل و نقل مقرر شد که قطعات یدکی بازار شناسایی و برای آنها شناسه تعریف شد که سازمان حمایت و معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت کار نظارت و کنترل بازار این قطعات را بر عهده گرفتند.

* ایجاد تعادل در تولید و عرضه روغن موتور با تاکیدات وزیر صمت

وی تصریح کرد: همچنین با مشارکت وزارت صمت و تصمیمات کارگروه ویژه حمل و نقل روغن موتور در پایانه‌ها توزیع شد و وضعیت عرضه روغن آرام شد، ایجاد تعادل در تولید و عرضه روغن موتور با تاکیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده است.

در این نشست مشترک که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، در مورد مهمترین مسائل و محورهای همکاری دو وزارتخانه بحث و تبادل نظر شد و تصمیمات مقتضی اتخاذ شد. 



سایر اخبار

تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

اعضای فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی، با حضور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به ارتقای جایگاه این سازمان تاکید کردند.

بی توجهی به ساختارهای قانونی، بزرگترین چالش اکتشاف ذخایرمعدنی است

اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور با چالش جدی در حوزه ساختارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی-حاکمیتی، بنگاه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی روبرو است؛ بطوریکه مرز شفاف و مشخصی در انجام وظایف هریک وجود ندارد که این پدیده موجب واگرایی فعالیت‌ها و بروز ناکامی در حوزه کشف ذخایر معدنی جدید و در مقیاس جهانی در کشور می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن خبر داد: رتبه نخست ایران در تنوع سنگ‌های تزئینی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن گفت: ایران از لحاظ تنوع سنگ‌های تزئینی رتبه نخست و از لحاظ ذخایر در دنیا رتبه چهارم را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت: برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌محور است

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه پیشنهادی تهیه شده برای این وزارتخانه، با تمرکز و تاکید بر توسعه صادرات‌محور تدوین شده است که شامل هشت استراتژی مهم است.

«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «عباس علی‌آبادی» برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

افزایش 12 درصدی ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی

صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در نخستین ماه 1402، از نظر ارزشی 12 درصد افزایش یافت.

معاون وزیر صمت مطرح کرد: تحقق رشد ۱۲ درصدی در بخش معدن، نیازمند آگاهی از داشته‌های معدنی/ ایران بهشت عناصر معدنی جهان است

معاون وزیر صمت اعلام کرد که دستیابی به رشد ۱۲ درصدی پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن، نیازمند آگاهی کامل از داشته‌های معدنی کشور است.

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن برگزار شد

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سرپرست این وزارتخانه برگزار شد.

معاون وزیر صمت: بهره‌برداران معادن غیرفعال سلب صلاحیت می‌شوند

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن در اختیار بهره‌برداران، در صورتی که غیرفعال مانده باشند باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه توازن سرمایه گذاری در کشور برقرار نیست، اظهار کرد: توسعه صنایع در مناطق محروم کشور از برنامه های این سازمان است.

لزوم برداشتن گام‌های بلندتر در بازارهای بین‌المللی برای توسعه صادرات

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌ داخلی کوچک شده و باید گام‌های بلندتری را در منطقه و بازارهای بین‌المللی برای صادرات محصولات داخلی‌مان برداریم.