لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

تاثیر تفاهم 25 ساله با چین بر معدنکاری ایران/افزایش بهره وری معادن متروکه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت مطلبی با عنوان «چرا دشمنان از قرارداد ایران و چین در هراسند؟» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در مورد عملکرد چینی‌ها در معادن ایران گفت: اگرچه چین تکنولوژی اول دنیا نیست، یا شاید تکنولوژی برتر خود را در اختیار ما نگذاشته باشد، باید بپذیریم که چین جزء ۵ اقتصاد بزرگ دنیا و اگر واقع‌بینانه و براساس آمار نگاه کنیم، یکی از دو اقتصاد بزرگ دنیا است. یعنی در حال حاضر چین و آمریکا با همدیگر در حال راهبری اقتصاد دنیا هستند.

وی افزود: چینی‌ها در معادن ایران اعم از معادن فلزی، غیرفلزی و سنگ‌های ارزشمند، همیشه مفید بوده‌اند و تکنولوژی آنها، حتی اگر همپای تکنولوژی روز دنیا نبوده، بسیاری از نیازهای صنایع معدنی ما را برطرف کرده است. در سال‌های اخیر ما هم از چینی‌ها یاد گرفته‌ایم و هم از آنها سرمایه پذیرفته‌ایم.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد: اگرچه ممکن است نتوانسته باشیم با شرکت‌های درجه یک و تراز اول چینی همکاری داشته باشیم اما همین شرکت‌هایی که وارد ایران شده‌اند، معادن و صنایع معدنی ایران را در سال‌های اخیر به طور چشم‌گیری به جلو حرکت داده‌اند.

شریعتی در واکنش به این موضوع که آیا می‌توان نسبت به ورود چینی‌ها به معادن ایران خوشبین بود، گفت: قطعا می‌توان خوشبین بود زیرا چین علاوه بر اینکه تکنولوژی معدنی دارد، کشوری معدنی است و در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آفریقا، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی کرده‌اند. ورود چینی‌ها به معادن و صنایع معدنی ایران، اتفاقی خوش‌یمن است و به هیچ وجه به این معنی نیست که چینی‌ها می‌خواهند خاک کشور ما را ببرند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت سرمایه‌گذاری چینی‌ها در معادن ایران فراهم است؟ اظهار کرد: چینی‌ها کارشان سرمایه‌گذاری کردن در زمینه‌هایی است که بازخورد مالی و بازگشت سرمایه بالا برای آنها داشته باشد و هیچ گاه وارد بحث سرمایه‌گذاری بدون توجیه نمی‌شوند. در واقع ما باید این زمینه را برای آنها فراهم کنیم.

وی توضیح داد: باید ببینیم در قرارداد ۲۵ ساله، به طور مشخص این مساله قید شده که چینی‌ها در معادن و صنایع معدنی ایران سرمایه‌گذاری کنند یا نه. این سوالی است که دولت باید پاسخش را بدهد. اگر دولت بتواند این زمینه و امکان را فراهم کند، به شرط اینکه بتوانند از توان و کارگر ایرانی استفاده کنند، می‌توانند با بهره‌وری بسیار بالاتر از ما در زمینه معدن و صنایع معدنی ایران فعالیت کنند و همین باعث رونق این بخش خواهد شد.

شریعتی یادآور شد: می‌توانیم بسیاری از معادن متروکه را در اختیار چینی‌ها قرار دهیم تا راندمان تولید ما را افزایش دهند. بنابراین باید این زمینه را فراهم کنیم تا با استفاده از نیروی کار ایرانی، مدیریت ایرانی، سرمایه چینی و حتی مدیریت چینی، این اتفاق بیفتد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه همکاری ایران و چین در بخش معدن برای بخش خصوصی مفید است؟ نیز گفت: نباید تصور کنیم که چین قرار است فقط برای دولت ایران کار کند. خیلی زودتر از اینکه دولت‌های ایران، چین را بشناسند، بخش خصوصی ایران سراغ چین رفته بود و مزایای تکنولوژی چینی را در معادن و صنایع معدنی فلزی، غیرفلزی و ارزشمند دیده‌ایم. بنابراین تصور می‌کنم، چینی‌ها می‌توانند این قدم را به خوبی بردارند. دولت باید در این زمینه شفاف‌سازی کند، زیرا این یک امتیاز برای معادن و صنایع معدنی ایران است.

وی ادامه داد: اگر چین وارد بخش معدن و صنایع معدنی ایران شود و دولت، جزئیات این حضور را به طور شفاف در اختیار همگان قرار دهد، گامی موثر و مفید برای آینده معدن و صنایع معدنی ایران خواهد بود.

شریعتی افزود: اگر سرمایه و تکنولوژی جدید وارد صنایع معدنی ایران شود، سهم معدن در تولید ناخالص داخلی GDP کشور به شدت افزایش می‌یابد که این مساله می‌تواند اشتغال ایجاد کند و زیرساخت‌ها را توسعه دهد. بنابراین اگرچه هنوز در برخی زمینه‌ها، همه زوایای تفاهم‌نامه ایران و چین برای ما زوایایش مشخص نشده، اما یادمان باشد موقعیت سرمایه‌گذاری خارجی که سال‌ها درباره آن صحبت می‌کردیم، اکنون برای ما فراهم شده است و می‌توانیم با در نظر گرفتن امتیازهایی که می‌تواند برای ایران داشته باشد، به این قرارداد نگاه کرده و آن را عملیاتی کنیم و بتوانیم سرمایه و تکنولوژی چینی را به کشورمان بیاوریم.



سایر اخبار

تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

اعضای فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی، با حضور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به ارتقای جایگاه این سازمان تاکید کردند.

بی توجهی به ساختارهای قانونی، بزرگترین چالش اکتشاف ذخایرمعدنی است

اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور با چالش جدی در حوزه ساختارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی-حاکمیتی، بنگاه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی روبرو است؛ بطوریکه مرز شفاف و مشخصی در انجام وظایف هریک وجود ندارد که این پدیده موجب واگرایی فعالیت‌ها و بروز ناکامی در حوزه کشف ذخایر معدنی جدید و در مقیاس جهانی در کشور می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن خبر داد: رتبه نخست ایران در تنوع سنگ‌های تزئینی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن گفت: ایران از لحاظ تنوع سنگ‌های تزئینی رتبه نخست و از لحاظ ذخایر در دنیا رتبه چهارم را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت: برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌محور است

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه پیشنهادی تهیه شده برای این وزارتخانه، با تمرکز و تاکید بر توسعه صادرات‌محور تدوین شده است که شامل هشت استراتژی مهم است.

«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «عباس علی‌آبادی» برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

افزایش 12 درصدی ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی

صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در نخستین ماه 1402، از نظر ارزشی 12 درصد افزایش یافت.

معاون وزیر صمت مطرح کرد: تحقق رشد ۱۲ درصدی در بخش معدن، نیازمند آگاهی از داشته‌های معدنی/ ایران بهشت عناصر معدنی جهان است

معاون وزیر صمت اعلام کرد که دستیابی به رشد ۱۲ درصدی پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن، نیازمند آگاهی کامل از داشته‌های معدنی کشور است.

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن برگزار شد

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سرپرست این وزارتخانه برگزار شد.

معاون وزیر صمت: بهره‌برداران معادن غیرفعال سلب صلاحیت می‌شوند

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن در اختیار بهره‌برداران، در صورتی که غیرفعال مانده باشند باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه توازن سرمایه گذاری در کشور برقرار نیست، اظهار کرد: توسعه صنایع در مناطق محروم کشور از برنامه های این سازمان است.

لزوم برداشتن گام‌های بلندتر در بازارهای بین‌المللی برای توسعه صادرات

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌ داخلی کوچک شده و باید گام‌های بلندتری را در منطقه و بازارهای بین‌المللی برای صادرات محصولات داخلی‌مان برداریم.