لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، نشست رئیس، دبیر و اعضای فراکسیون معدن و صنایع‌معدنی مجلس شورای اسلامی با مدیران سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در محل این سازمان برگزار شد.

در این دیدار اعضای فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی به ارتقای همه جانبه این سازمان تاکید کردند و «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان به بررسی تاریخچه و فعالیت‌های جاری سازمان متبوع خود پرداخت.

همچنین «رضا جدیدی» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور هم در این نشست به بررسی و ارائه موضوعاتی از جمله طرح تحول، روند تولید اطلاعات پایه، مسائل حاکمیتی، بودجه، چالش‌های پیش‌روی اکتشاف و نیروی‌انسانی و فعالیت‌های تخصصی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پرداخت.

هماهنگی میان دستگاهی جهت استفاده از ظرفیت‌ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای خدمات‌رسانی به مردم

در حاشیه این دیدار «حسین محمدصالحی» نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مناطقی در غرب در استان اصفهان از نظر زمین‌شناسی بکر و دست‌نخورده هستند، گفت: این مناطق عوارض طبیعی خاص و زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی خود را دارند.

وی افزود: این مناطق سردسیر و کوهستانی در غرب استان اصفهان جزو مرتفع‌ترین نقاط در این استان هستند و به دنبال برگزاری جلسه با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نکات قابل‌توجهی از جمله افزایش ظرفیت‌های معدنی شهرستان‌های استان اصفهان، بررسی موضوع ژئوپارک، زیست‌بوم‌ها و شناخت مخاطرات طبیعی بررسی شد.

نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که موضوعات مختلف مخاطرات‌طبیعی هر ساله در این استان روی می‌دهد، تصریح کرد: سال گذشته بخاطر بارش سنگین برف و بسته شدن راه‌های روستایی و سقوط برف و بهمن با مشکلاتی مواجه بودیم که شناخت این مخاطرات و بهره‌گیری از مطالعات انجام شده در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دستیابی به راهکار مناسب برای رفع این موانع مناسب خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که در بسیاری از مناطق استان اصفهان بخاطر برداشت بی‌رویه آب با فرونشست زمین مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از مناطق استان اصفهان به دشت‌های ممنوعه تبدیل شده‌اند که شناسایی کلی مناطق از نظر زمین‌شناسی و بررسی آن جهت احداث و انتقال خطوط انرژی جهت کاهش اثرات این مخاطرات تاثیرگذار خواهد بود که بایستی با ایجاد هماهنگی میان دستگاهی از ظرفیت‌ها و مطالعات انجام شده در این سازمان جهت خدمات‌رسانی بیشتر به مردم منطقه استفاده شود.

محمدصالحی درباره توسعه اکتشاف مواد معدنی در استان اصفهان جهت تامین خوراک مجتمع صنعتی فولاد گفت: چندین معدن بزرگ سنگ آهن و منگنز در منطقه وجود دارد که البته بهره‌برداری از آنها به خاطر پوشش گیاهی خاص منطقه زاگرس مرکزی با ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی از سوی منابع طبیعی مواجه شده است.

وی با تاکید به این‌که بایستی قاعده اهم و مهم را در برداشت از ذخایر معدنی درنظر گرفت، تصریح کرد: بایستی با انجام مطالعات مورد نیاز به این نتیجه برسیم که آیا حفظ و رعایت موازین زیست‌محیطی منطقه ضرورت بیشتری دارد و یا بایستی از ذخایر معدنی غنی که مورد نیاز کشور است؛ استفاده کنیم.

نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در حال حاضر ذخایر بسیاری از معادن با پوشش گیاهی مناسب در حال استخراج است و به‌صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود که بایستی این موضوع با برگزاری نشست‌های جدی در بدنه دولت بررسی شود و به هر کدام از موضوعات و توجه به میزان اولویت آن از جمله مساله حفظ منابع طبیعی و یا برداشت از منابع طبیعی توجه شود تا با بررسی مناسب به راهکار مناسب دست یابیم.



سایر اخبار

تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

اعضای فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی، با حضور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به ارتقای جایگاه این سازمان تاکید کردند.

بی توجهی به ساختارهای قانونی، بزرگترین چالش اکتشاف ذخایرمعدنی است

اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور با چالش جدی در حوزه ساختارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی-حاکمیتی، بنگاه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی روبرو است؛ بطوریکه مرز شفاف و مشخصی در انجام وظایف هریک وجود ندارد که این پدیده موجب واگرایی فعالیت‌ها و بروز ناکامی در حوزه کشف ذخایر معدنی جدید و در مقیاس جهانی در کشور می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن خبر داد: رتبه نخست ایران در تنوع سنگ‌های تزئینی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن گفت: ایران از لحاظ تنوع سنگ‌های تزئینی رتبه نخست و از لحاظ ذخایر در دنیا رتبه چهارم را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت: برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌محور است

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه پیشنهادی تهیه شده برای این وزارتخانه، با تمرکز و تاکید بر توسعه صادرات‌محور تدوین شده است که شامل هشت استراتژی مهم است.

«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «عباس علی‌آبادی» برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

افزایش 12 درصدی ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی

صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در نخستین ماه 1402، از نظر ارزشی 12 درصد افزایش یافت.

معاون وزیر صمت مطرح کرد: تحقق رشد ۱۲ درصدی در بخش معدن، نیازمند آگاهی از داشته‌های معدنی/ ایران بهشت عناصر معدنی جهان است

معاون وزیر صمت اعلام کرد که دستیابی به رشد ۱۲ درصدی پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن، نیازمند آگاهی کامل از داشته‌های معدنی کشور است.

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن برگزار شد

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سرپرست این وزارتخانه برگزار شد.

معاون وزیر صمت: بهره‌برداران معادن غیرفعال سلب صلاحیت می‌شوند

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن در اختیار بهره‌برداران، در صورتی که غیرفعال مانده باشند باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه توازن سرمایه گذاری در کشور برقرار نیست، اظهار کرد: توسعه صنایع در مناطق محروم کشور از برنامه های این سازمان است.

لزوم برداشتن گام‌های بلندتر در بازارهای بین‌المللی برای توسعه صادرات

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌ داخلی کوچک شده و باید گام‌های بلندتری را در منطقه و بازارهای بین‌المللی برای صادرات محصولات داخلی‌مان برداریم.