لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت: ظرفیت های استخراج معادن در کشور طی هشت سال گذشته نسبت به دوره قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش شاتا، اسدالله کشاورز روز پنجشنبه در آیین افتتاح بزرگترین مجتمع معدنی مس کاتدی بخش خصوصی کشور در شهرستان طارم سفلی افزود: صنعت معدن کمترین وابستگی را به خاج از کشور دارد و در شرایط تحریم به چرخیدن چرخ های اقتصاد کشور کمک زیادی کرده است.

وی یادآورشد: ۶ هزار معدن فعال در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید آنها تا سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی بوده است.

کشاورز با اشاره به افتتاح بزرگترین کارخانه معدن مس کاتدی بخش خصوصی کشور در شهرستان طارم سفلی اظهار داشت: ظرفیت تولید مس کاتدی تا قبل از این افتتاح ۵۱۲هزار تن بود و پیش از این نیز سه کارخانه در این زمینه به فعالیت می پرداختند که با بهره برداری از مس کاتدی تعداد کارخانه ها به چهار واحد افزایش یافت.

وی نیاز صنایع پایین دستی کشور به مس کاتد را ۱۳۰هزار تن در سال عنوان کرد و گفت : مازاد تولیدات این بخش به کشورهای خارجی صادر می شود و از محل تولید این محصول معدنی ارزآوری خوبی نیز نصیب کشور شده است.

سرپرست معاونت امور معادن وصنایع معدنی وزارت صمت گفت: در سالی که بنام "تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها" از سوی رهبری نامگذاری شده است یکی از بزگترین اهداف وزارت صمت همزمان با رشد فعالیت های معدنی ایجاد صنایع پایین دستی و موضوع فراوری است تا بتوانیم از خام فروشی در کشور جلوگیری کنیم.

گفتنی است که بزرگترین کارخانه معدن مس کاتدی بخش خصوصی کشور روز پنجشنبه با دستور رئیس جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس به طور رسمی در طارم سفلی مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

با بهره برداری از این واحد معدنی ۱۴ میلیون تنی، برای ۴۵۰ نفر به طور مستقیم و برای ۲ هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.

برای ساخت این واحد معدنی پنج میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی و ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی شده است.

فعالیت این واحد معدنی برای کشور سالانه بیش از ۸۰ میلیون دلار ارزآوری به همراه خواهد داشت.

این معدن سالانه قادر به استخراج ۱۰ هزار تن مس کاتدی است.

محصول این کارخانه به عنوان صنعت مادر مورد استفاده صنایع پایین دستی از جمله کارخانه های تولید لوله و کابل و پروفیل های مسی قرار خواهد گرفت.

افتتاح این واحد معدنی به عنوان صنعتی سبز همچنین موجب رشد منطقه کم تر توسعه یافته طارم سفلی در استان قزوین خواهد شد.



سایر اخبار

تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

اعضای فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی، با حضور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به ارتقای جایگاه این سازمان تاکید کردند.

بی توجهی به ساختارهای قانونی، بزرگترین چالش اکتشاف ذخایرمعدنی است

اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور با چالش جدی در حوزه ساختارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی-حاکمیتی، بنگاه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی روبرو است؛ بطوریکه مرز شفاف و مشخصی در انجام وظایف هریک وجود ندارد که این پدیده موجب واگرایی فعالیت‌ها و بروز ناکامی در حوزه کشف ذخایر معدنی جدید و در مقیاس جهانی در کشور می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن خبر داد: رتبه نخست ایران در تنوع سنگ‌های تزئینی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن گفت: ایران از لحاظ تنوع سنگ‌های تزئینی رتبه نخست و از لحاظ ذخایر در دنیا رتبه چهارم را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت: برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌محور است

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه پیشنهادی تهیه شده برای این وزارتخانه، با تمرکز و تاکید بر توسعه صادرات‌محور تدوین شده است که شامل هشت استراتژی مهم است.

«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «عباس علی‌آبادی» برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

افزایش 12 درصدی ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی

صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در نخستین ماه 1402، از نظر ارزشی 12 درصد افزایش یافت.

معاون وزیر صمت مطرح کرد: تحقق رشد ۱۲ درصدی در بخش معدن، نیازمند آگاهی از داشته‌های معدنی/ ایران بهشت عناصر معدنی جهان است

معاون وزیر صمت اعلام کرد که دستیابی به رشد ۱۲ درصدی پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن، نیازمند آگاهی کامل از داشته‌های معدنی کشور است.

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن برگزار شد

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سرپرست این وزارتخانه برگزار شد.

معاون وزیر صمت: بهره‌برداران معادن غیرفعال سلب صلاحیت می‌شوند

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن در اختیار بهره‌برداران، در صورتی که غیرفعال مانده باشند باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه توازن سرمایه گذاری در کشور برقرار نیست، اظهار کرد: توسعه صنایع در مناطق محروم کشور از برنامه های این سازمان است.

لزوم برداشتن گام‌های بلندتر در بازارهای بین‌المللی برای توسعه صادرات

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌ داخلی کوچک شده و باید گام‌های بلندتری را در منطقه و بازارهای بین‌المللی برای صادرات محصولات داخلی‌مان برداریم.