لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

ضعف اکتشاف و ماشین‌آلات موانع اصلی توسعه معادن هستند

محمد توکلی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا یکی از نیازهای اصلی حوزه معادن خراسان رضوی را اکتشافات زیرسطحی دانست و افزود: اغلب شرکتهای اکتشافی در کشور دولتی هستند که تاکنون کار چندان قابل توجهی در حوزه اکتشافات معدنی در استان انجام نداده اند اما اگر این شرکتها خصوصی باشند، سرعت و دقت کار آنها افزایش می‌یابد زیرا بوروکراسی اداری ندارند و می‌توانند با برخورداری از تجهیزات خوب و پیشرفته یا ازطریق تعامل با شرکتهای خارجی، کار اکتشاف را بهتر انجام دهند و به نتایج دقیق‌تر در این زمینه دست یابند.

وی ادامه داد: پارسال مطالعه هشت پهنه معدنی در استان در زمینه سنگ آهن، طلا، مس و کرومیت به شرکتهای اکتشافی واگذار شد که ۶ پهنه تعیین تکلیف و ۷۴ محدوده امیدبخش معدنی در آنها مشخص شدند که اگر کار اکتشافی نیمی از این محدوده ها تکمیل شود، اقدام بزرگی در این حوزه انجام گرفته است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از آنجا که هنوز اکتشافات زیرسطحی در حوزه معادن خراسان رضوی تکمیل نشده و هر روز اکتشافات معدنی با پیشرفتهایی همراه است، از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست صدور مجوز واگذاری مطالعات پهنه های جدید معدنی استان به شرکتهای بخش خصوصی مانند قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، ستاد فرامین امام (ره) و شرکت گل گهر شده است.

وی افزود: شرکت ملی مس ایران به عنوان یک برند جهانی و شرکت بخش خصوصی اقدامات بسیار اثرگذار در مطالعه پهنه های جدید معدنی در منطقه جغتای و سبزوار انجام داده است.

توکلی یکی دیگر از موانع اصلی در حوزه معادن را وجود ماشین آلات فرسوده ذکر کرد و ادامه داد: یکی از درخواستهای ما ورود ماشین آلات دست دوم خارجی بدون تعرفه گمرکی است تا کمکی به ارتقای کیفیت ماشین آلات در بخش معدن شود.

وی گفت: استهلاک ماشین آلات در حوزه معادن کشور و افزایش هزینه ها ریسک سرمایه گذاری در حوزه معدن را افزایش داده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در صورتی که مجوز واردات ماشین آلات دست دوم خارجی به کشور بدون تعرفه گمرکی صادر شود، دسترسی به ماشین آلات ارزان قیمت آسانتر می‌شود و ارزش افزوده فعالیت معدنی افزایش می یابد.

وی ادامه داد: پارسال با تدبیر استاندار و امضای توافقنامه با اداره کل منابع طبیعی استان، قفل برگزاری مزایده برای ۴۰۰ معدن استان باز و زمینه حضور این معادن در مزایده فراهم شد.

توکلی گفت: حجم معادنی که دارای معارضاتی در عرصه های منابع طبیعی بودند، بسیار بود لذا بررسی آنها توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی و پاسخ به استعلامات در این زمینه قدری زمانبر شد که با توافقنامه و همکاری این اداره کل، ۹۰ درصد مشکلات بخشهای معدن استان در حوزه عرصه های منابع طبیعی حل شد.

وی افزود: هم اینک  ۹۳۲ معدن با میزان استخراج سالیانه ۳۹ میلیون تن و ذخیره ۲.۸ میلیارد تن و سرمایه گذاری ۱۵ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی برای ۱۱ هزار و ۲۹۷ نفر دارای پروانه بهره برداری معتبر در استان هستند که نیمی از آنها فعالیت دارند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: نیمی دیگر از معادن که اغلب معادن شن و ماسه هستند به دلیل تحریم ها و کاهش بودجه عمرانی کشور به صورت نیمه فعال درآمده اند.



سایر اخبار

تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

اعضای فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی، با حضور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به ارتقای جایگاه این سازمان تاکید کردند.

بی توجهی به ساختارهای قانونی، بزرگترین چالش اکتشاف ذخایرمعدنی است

اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور با چالش جدی در حوزه ساختارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی-حاکمیتی، بنگاه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی روبرو است؛ بطوریکه مرز شفاف و مشخصی در انجام وظایف هریک وجود ندارد که این پدیده موجب واگرایی فعالیت‌ها و بروز ناکامی در حوزه کشف ذخایر معدنی جدید و در مقیاس جهانی در کشور می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن خبر داد: رتبه نخست ایران در تنوع سنگ‌های تزئینی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن گفت: ایران از لحاظ تنوع سنگ‌های تزئینی رتبه نخست و از لحاظ ذخایر در دنیا رتبه چهارم را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت: برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌محور است

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه پیشنهادی تهیه شده برای این وزارتخانه، با تمرکز و تاکید بر توسعه صادرات‌محور تدوین شده است که شامل هشت استراتژی مهم است.

«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «عباس علی‌آبادی» برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

افزایش 12 درصدی ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی

صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در نخستین ماه 1402، از نظر ارزشی 12 درصد افزایش یافت.

معاون وزیر صمت مطرح کرد: تحقق رشد ۱۲ درصدی در بخش معدن، نیازمند آگاهی از داشته‌های معدنی/ ایران بهشت عناصر معدنی جهان است

معاون وزیر صمت اعلام کرد که دستیابی به رشد ۱۲ درصدی پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن، نیازمند آگاهی کامل از داشته‌های معدنی کشور است.

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن برگزار شد

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سرپرست این وزارتخانه برگزار شد.

معاون وزیر صمت: بهره‌برداران معادن غیرفعال سلب صلاحیت می‌شوند

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن در اختیار بهره‌برداران، در صورتی که غیرفعال مانده باشند باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه توازن سرمایه گذاری در کشور برقرار نیست، اظهار کرد: توسعه صنایع در مناطق محروم کشور از برنامه های این سازمان است.

لزوم برداشتن گام‌های بلندتر در بازارهای بین‌المللی برای توسعه صادرات

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌ داخلی کوچک شده و باید گام‌های بلندتری را در منطقه و بازارهای بین‌المللی برای صادرات محصولات داخلی‌مان برداریم.