لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

محدودیت‌های دوبرابر شدن ظرفیت بخش معدن تا سال 1408

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «حمایت از صنعتگران در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» خواستار پیگیری این موضوع و رفع موانع پیش روی بخش صنعت و معدن شدند.

طبق گزارش کارگروه تخصصی معدنی شهید حسام خوشنویس، ایران منابع طبیعی سرشار داشته و از زیر ساخت های فیزیکی مناسبی برخوردار است اما در زیر ساخت های نهادی دچار مشکلات اساسی است.

جنس این مشکلات بیشتر از نوع جنس نرم است که جهت رفع آنها بیش از منابع مالی نیاز به هوشمندی و همت والا است. با اتکا به مزیت های منابع طبیعی و منابع فیزیکی مناسب، استقلال فکری و بهره مندی از علم و فن آوری به راحتی  می‌توان بر محدودیت‌های زمانی، علمی و تکنولوژیکی جهت پی ریزی تمدن اسلامی غلبه کرد و عقب ماندگی کشور را در این حوزه ها جبران کرد.

تحلیل فرآیند و مسیر طی شده از ابتدای دهه 90 تاکنون و نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد:

1- شرایط اقتصادی کشور ناشی از مدیریت 8 ساله اخیر اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی بخش اجرایی کشور منطقا دست دولت آینده را با توجه به منابع مالی و اعتباری موجود و شرایط سیاسی بین المللی ( تحریم های ظالمانه) جهت هرگونه سرمایه گذاری جدید و ریل گذاری جدید  برای افزایش ظرفیت های تولید  و توسعه کشور  می بندد و نگاه مدیریت کلان اقتصادی کشور می بایست 100 درصد به منابع موجود داخلی باشد.

2- در سال 1398 سهم ایران از نظر جمعیتی، یک درصد از جمعیت جهان بوده است اما سهم تولید مواد و محصولات معدنی تنها 0.5 درصد از منابع جهانی است. این مطلب خود به خود فاز نخست ریل گذاری برای آینده ی معدنی کشور را ترسیم می کند. یعنی گام بعدی برای افزایش ظرفیت های تولید،  رساندن سرانه تولید مواد معدنی ایران به سهم جهانی جمعیت کشور یعنی تولید یک درصدی جهانی از مواد و محصولات معدنی است.

3- مقایسه مسیر طی شده در زمینه سرمایه گذاری توسعه ای و افزایش ظرفیت ها در بخش معادن و صنایع معدنی کشور از ابتدای سال 92 تا کنون ( مسیر چشم اندازها و برنامه های راهبردی) نشان می دهد که اگر کشور در این بخش از اقتصاد و تولید با همین اهداف به سمت 1408 حرکت کند ظرفیت های ایجاد شده نزدیک به 2 برابر ظرفیت های موجود در سال 1398 با تلرانس کمتر از 10 درصد خواهد بود.

به عنوان مثال ؛ در بحث تولید و استخراج سنگ معدن مس که در سال 1398 حدود 81 میلیون تن( جهت تولید 312 هزار تن شمش) گزارش شده است اگر با اهداف  فعلی پیش برویم در افق 1408 تقریبا 162.7 میلیون تن و اگر ظرفیت تولید را طبق استراتژی سرانه جهانی تولید ( پیشنهاد کارگروه) دو برابر کنیم 162 میلیون تن خواهد بود  و اختلاف کمتر از 5 درصد است.

4- بررسی فواصل بین ظرفیت های تولید و تولید واقعی سنوات اخیر در حوزه ی معدن و صنایع وابسته نشان می دهد در سیر اقتصادی کشور امروز به جایگاهی رسیده ایم که بیش از زیر ساخت های سخت همچون جاده ، کارخانه و ایجاد ظرفیت های جدید مثل مناطق ویژه اقتصادی صنایع معدنی و انرژی بر، طرح های توسعه‌ای، تجهیزات ، لجستیک و ... باید زیر ساخت های نرم شامل ؛ اطلاعات ، قواعد ، استراتژی های جدید، تغییر رویکرد مدیریتی، پلت فرم های هوشمند سازی نظارتی و ... را ایجاد کنیم و به کار گیریم.

به طور مثال جهت تجهیز لجستیک ماشین آلات معدنی به منظور ایجاد ظرفیت تولید مواد معدنی به میزان دو برابر وضع موجود  برابر با افق چشم انداز 1408 می توانیم از هدایت ظرفیت های لجستیکی ، موجود  مانند ظرفیت های موجود در مجموعه  های نفتی کشور  و مدیریت زیر ساخت ها استفاده کرده و با هدایت این توانمندی ها، از آنها در ظرفیت تولید معدن و صنایع معدنی استفاده کرد. همین طور برای افزایش ظرفیت ها (معقول و متناسب با منابع) می بایست با جهت دهی توانمندی ها،بتوان از سایر فرصت های از دست رفته و یا کم رنگ شده استفاده کرد. برای مثال  به کارگیری ظرفیت های غنی نیروی انسانی متخصص در رشته های معدن، زمین شناسی و ... مرتبط با این حوزه در تولید و صنعت کشور. 

5- تحلیل و مقایسه روند کنونی مسیر پیشرفت برنامه ای و فیزیکی طرح های توسعه ای معدنی کشور نشان می دهد هر چه به سمت 1404 و به تبع آن 1408 پیش می رویم تحقق این اهداف بسیار سخت تر خواهد شد چرا که منابع مالی محدود و هزینه ها فزاینده است.

نتیجه - انتخاب چشم انداز ظرفیت های معدن و صنایع معدنی کشور در سال 1408

از آنجا که اختلاف تولید محصولات معدنی در "ریل گذاری افق  1404 "و "نظریه سرانه تولید جهانی" کمتر از 10  درصد است. همچنین پیش بینی سالهای آینده منتج از سه عامل:

1-مقایسه پیشرفت فیزیکی و برنامه ای طرح های توسعه ای( از سال 92 تا کنون)

2-منابع فعلی موجود داخلی 

3-پایین تر بودن معدل احجام در افق نظریه ی سرانه جمعیتی ( تولید یک درصدی از مواد معدنی جهان) نسبت به ریل 1404

انتخاب این افق برای سال 1408 را منطقی تر می کند. بر این اساس در حوزه های ذخایر(اکتشافات) ، تولید ، اشتغال ، سهم اقتصادی ، سرمایه گذاری توسعه ای و ارز آوری ( به طور خاص در اینجا صادرات) چشم انداز کشور در سال 1408 ترسیم می شود. قطعا ترسیم  اعداد و احجام کلی، ملزوماتی در بخش های برنامه ای، ساختاری و منابع نیاز دارد که در برنامه تفصیلی افق 1408 معدنی کشور مفصلا به آن خواهیم پرداخت.



سایر اخبار

تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

اعضای فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی، با حضور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به ارتقای جایگاه این سازمان تاکید کردند.

بی توجهی به ساختارهای قانونی، بزرگترین چالش اکتشاف ذخایرمعدنی است

اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور با چالش جدی در حوزه ساختارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی-حاکمیتی، بنگاه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی روبرو است؛ بطوریکه مرز شفاف و مشخصی در انجام وظایف هریک وجود ندارد که این پدیده موجب واگرایی فعالیت‌ها و بروز ناکامی در حوزه کشف ذخایر معدنی جدید و در مقیاس جهانی در کشور می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن خبر داد: رتبه نخست ایران در تنوع سنگ‌های تزئینی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن گفت: ایران از لحاظ تنوع سنگ‌های تزئینی رتبه نخست و از لحاظ ذخایر در دنیا رتبه چهارم را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت: برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌محور است

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه پیشنهادی تهیه شده برای این وزارتخانه، با تمرکز و تاکید بر توسعه صادرات‌محور تدوین شده است که شامل هشت استراتژی مهم است.

«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «عباس علی‌آبادی» برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

افزایش 12 درصدی ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی

صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در نخستین ماه 1402، از نظر ارزشی 12 درصد افزایش یافت.

معاون وزیر صمت مطرح کرد: تحقق رشد ۱۲ درصدی در بخش معدن، نیازمند آگاهی از داشته‌های معدنی/ ایران بهشت عناصر معدنی جهان است

معاون وزیر صمت اعلام کرد که دستیابی به رشد ۱۲ درصدی پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن، نیازمند آگاهی کامل از داشته‌های معدنی کشور است.

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن برگزار شد

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سرپرست این وزارتخانه برگزار شد.

معاون وزیر صمت: بهره‌برداران معادن غیرفعال سلب صلاحیت می‌شوند

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن در اختیار بهره‌برداران، در صورتی که غیرفعال مانده باشند باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه توازن سرمایه گذاری در کشور برقرار نیست، اظهار کرد: توسعه صنایع در مناطق محروم کشور از برنامه های این سازمان است.

لزوم برداشتن گام‌های بلندتر در بازارهای بین‌المللی برای توسعه صادرات

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌ داخلی کوچک شده و باید گام‌های بلندتری را در منطقه و بازارهای بین‌المللی برای صادرات محصولات داخلی‌مان برداریم.