لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

پیش‌بینی وصول ۳۳ میلیارد تومانی حقوق دولتی برای امسال

ناصر فغفوری دیروز (۸ مردادماه) در نشست خبری که در محل معدن انگوران برگزار شد، با اشاره به معادن غیرفعال و تعطیل استان، اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه معدن قریب به ۷۰ معدن غیرفعال داریم که برخی از آنان توجیه اقتصادی ندارد و حال وزارتخانه باید به سمت ایجاد معادن با وسعت بالا حرکت کند تا فرد بتواند اکتشافات جدیدی انجام دهد.

وی افزود: قطعه‌بندی‌های معادن در ابعاد و مقیاس‌های کوچک با توجه به اینکه معادن پس از مدتی توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهد، سیاست چندان درستی نیست؛ علاوه ‌بر آن در حال حاضر سطح سواد و تخصص معدن‌داران و معدن‌کاران نیز افزایش یافته و معادن کوچک با وجود تکنولوژی‌های استخراج که مدام در حال پیشرفت است، توجیه اقتصادی برای بهره‌برداران ندارد.

این مسئول با بیان اینکه می‌توان چند معدن را ادغام کرده و سپس به مزایده گذاشته شود تا پهنه مورد بهره‌برداری گسترش یابد، ادامه داد: بزرگ‌ترین ملاکی که برای رونق معادن در نظر گرفته می‌شود، وصول حقوق دولتی است که در سال‌های اخیر در استان زنجان افزایش یافته است. همچنین افزایش صدور بارنامه حمل نیز از دیگر نشانه‌ها از رونق در فعالیت معادن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: در سال ۹۷ در استان زنجان ۱۱۲ معدن بارنامه دریافت می‌کرد؛ به این معنی که ۱۱۲ معدن ماده معدنی استخراج و به فروش می‌رساند و در سال گذشته نیز برای ۱۹۰ معدن بارنامه صادر شد و در چهار ماهه ابتدایی امسال تقریبا به ۲۵۰ معدن بارنامه صادر شده است.

فغفوری یادآور شد: سال ۹۴ حقوق دولتی اخذ شده از معادن ۷ میلیارد تومان، سال ۹۵ به ۱۱ میلیارد تومان، سال ۹۶ به ۱۸میلیارد تومان و سال ۹۷ به ۲۳ میلیارد تومان رسید که در سال گذشته حقوق دولتی اخذ شده به ۳۲ میلیارد تومان افزایش یافت و برآورد امسال این است که رقم ۳۳ میلیارد تومان نقطه اول تحقق حقوق دولتی وصولی از معادن باشد که در صورت بهبود شرایط برای فعالیت‌های معدنی این رقم به ۴۰ میلیارد تومان نیز برسد.

وی با اشاره به مواد معدنی استخراج ‌شده در استان زنجان، عنوان کرد: ۳۶ ماده معدنی در استان برداشت می‌شود که آخرین ماده برداشتی تیتانیوم بوده که از حساسیت ویژه‌ای برای استان برخوردار است.

این مسئول با اشاره به واحدهای فرآوری سرب و روی در استان زنجان، گفت: ۱۱ واحد تولید کنسانتره سرب و روی در استان زنجان فعالیت می‌کند که ظرفیت تولید واحدهای کنسانتره سرب و روی در استان ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تن بوده که در حال حاضر با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت میکنند.

فغفوری، میزان اشتغال ایجاد شده در واحدهای تولید کنسانتره سرب و روی را  ۱۴۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: ۵۲ واحد شمش روی در استان زنجان با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن وجود دارد که سال گذشته ۱۴۵ هزار تن شمش روی را در سال گذشته تولید کرد و در حال حاضر این واحدها با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

در ادامه، مدیر مجتمع سرب و روی انگوران نیز اظهار کرد: از سال گذشته اکتشافات در محدود پروانه بهره‌برداری به مساحت ۳۶ کیلومترمربع با استفاده از یک پیمانکار آغاز شد. همچنین نقشه زمین‌شناسی یک‌هزار در بخشی از محدوده معدن و یک‌پنج‌هزار در بخش‌های از مختلف معدن تهیه شد.

امید فلاح با اشاره به افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره سرب و روی، ادامه داد: استخراج بخش سولفوره به روش زیرزمینی از سال ۱۳۶۸ مطرح بوده و علت اصلی آن نیز دسترسی سریع‌تر به ماده معدنی سولفوره و نیز باطله‌برداری نسبتا زیاد به روش روباز برای این بخش از کاسنگ بوده است. در سال ۱۳۸۳ تهیه طرح پایه از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به شرکت معدن زمین محول شد. پس از تهیه طرح پایه، طرح تفضیلی تونل‌های بازکننده تهیه و از سال ۸۵ شروع حفاری تونل‌ها آغاز شد. طول تقریبی تونل‌ها هر کدام بالغ بر یک کیلومتر بوده که تا سال ۸۸ انجام شده است.

وی افزود: بر این اساس میزان بومی‌سازی تجهیزات ۸۰ درصد بوده و میزان اشتغال مستقیم پس از بهره‌برداری از پروژه ۵۰۰ نفر و میزان اشتغال غیرمستقیم پس از بهره‌برداری حداقل ۲۰۰۰ نفر است. همچنین میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح ۱۳۵۰ میلیارد ریال بوده و میزان سرمایه‌گذاری ارزی صورت گرفته نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو اعلام شده است. ماده معدنی سولفوره مخلوط سولفوره اکسیده و اکسیده با غبار متوسط ۲۵ درصد روی و ۲ درصد سرب است.

این مسئول یادآور شد: دسترسی سریع‌تر به ماده معدنی سولفوره و بهدست آوردن درآمد بیشتر و استخراج با هزینه کمتر نسبت به روش روباز با توجه به حجم بالای باطله‌برداری و مسائل مربوط به شرایط فنی و پایداری دیواره معدن روباز و تامین خوراک کارخانه‌ها و جلوگیری از خروج ارز و محرومیت‌زدایی و به کارگیری نیروی بومی از مزایای اجرای این طرح است.



سایر اخبار

تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

اعضای فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی، با حضور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به ارتقای جایگاه این سازمان تاکید کردند.

بی توجهی به ساختارهای قانونی، بزرگترین چالش اکتشاف ذخایرمعدنی است

اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور با چالش جدی در حوزه ساختارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی-حاکمیتی، بنگاه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی روبرو است؛ بطوریکه مرز شفاف و مشخصی در انجام وظایف هریک وجود ندارد که این پدیده موجب واگرایی فعالیت‌ها و بروز ناکامی در حوزه کشف ذخایر معدنی جدید و در مقیاس جهانی در کشور می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن خبر داد: رتبه نخست ایران در تنوع سنگ‌های تزئینی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن گفت: ایران از لحاظ تنوع سنگ‌های تزئینی رتبه نخست و از لحاظ ذخایر در دنیا رتبه چهارم را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت: برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌محور است

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه پیشنهادی تهیه شده برای این وزارتخانه، با تمرکز و تاکید بر توسعه صادرات‌محور تدوین شده است که شامل هشت استراتژی مهم است.

«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «عباس علی‌آبادی» برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

افزایش 12 درصدی ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی

صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در نخستین ماه 1402، از نظر ارزشی 12 درصد افزایش یافت.

معاون وزیر صمت مطرح کرد: تحقق رشد ۱۲ درصدی در بخش معدن، نیازمند آگاهی از داشته‌های معدنی/ ایران بهشت عناصر معدنی جهان است

معاون وزیر صمت اعلام کرد که دستیابی به رشد ۱۲ درصدی پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن، نیازمند آگاهی کامل از داشته‌های معدنی کشور است.

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن برگزار شد

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سرپرست این وزارتخانه برگزار شد.

معاون وزیر صمت: بهره‌برداران معادن غیرفعال سلب صلاحیت می‌شوند

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن در اختیار بهره‌برداران، در صورتی که غیرفعال مانده باشند باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه توازن سرمایه گذاری در کشور برقرار نیست، اظهار کرد: توسعه صنایع در مناطق محروم کشور از برنامه های این سازمان است.

لزوم برداشتن گام‌های بلندتر در بازارهای بین‌المللی برای توسعه صادرات

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌ داخلی کوچک شده و باید گام‌های بلندتری را در منطقه و بازارهای بین‌المللی برای صادرات محصولات داخلی‌مان برداریم.