لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

جزئیات رشد اقتصادی 9 ماهه/ بهبود سرمایه‌گذاری در سال 99 + جدول

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس آخرین نتایج حسابهای ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلیGDP به قیمت ثابت سال 1390 در 9 ماهه نخست سال 1399 به رقم 5231 هزار میلیارد ریال با نفت و 4546 هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است.

در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت 5295 هزار میلیارد ریال و بدون نفت 4593 هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی 1.2 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 1- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در 9 ماهه نخست سال 1399 دارد.

چند سالی است که به واسطه تشدید تحریم‌ها و تلاطم ارزی تولید ناخالص داخلی نتوانسته رشد داشته باشد و ارزش افزوده سال‌های قبل خود را حفظ کند. آمارهای فصل پاییز روند بهبودی برای بخش‌های مختلف اقتصادی را مخابره کرده است.که در مقایسه با فصل‌های قبل وضعیت بهتری دارند.

گروه کشاورزی که در فصل بهار تقریبا رشد صفر را تجربه کرده بود در فصل پاییز 5.5 درصد مثبت شد. گروه صنایع و معادن نیز از منفی 5.3 درصد خود را به مثبت 3.7 درصد رساند. در زیر گروه این بخش استخراج نفت و گاز طبیعی که منفی 14.5 درصد بود حکایت از بهتر شدن شرایط در تولید و صادرات دارد به طوری که در پاییز 4.9 درصد مثبت شده است.

بیشترین تاثیر کرونا طی یک سال گذشته در بخش خدمات بوده و همچنان نتوانسته به جایگاه اصلی خود بازگردد البته آمارها اندکی رو به بهبود است و از منفی 4.2 درصد به منفی 1.8 درصد رسید.

براساس اطلاعات مرکز آمار، یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند مطلوب بودن شرایط را ملموس کند هزینه مصرف نهایی خصوصی است که همچنان منفی گزارش شد. دولت نیز با توجه به تحریم‌ها و افت صادرات نفت و کمبود منابعی که وجود دارد هزینه مصرف نهایی خود را ثابت نگه داشته که البته اگر این توان وجود داشته باشد باید در چارچوب سیاست‌های پولی و مالی افزایش یابد.

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص یکی از مولفه‌های رشد اقتصادی و حرکت به سمت تولید و ارزش افزوده بیشتر است که توانسته بعد از چند فصل که رشد منفی را تجربه کرده در فصل پاییز 4.6 درصد مثبت شد.

بیشترین تشکیل سرمایه در بخش ساختمان بوده که از منفی 2.3 درصد به 8.6 درصد افزایش یافته البته بخش ماشین الات نیز روند رو به رشد را شروع کرده هرچند حرکت آن کند است اما می‌‌تواند در فصول آینده و به واسطه کاهش تحریم‌ها نیز در شرایط مطلوب قرار گیرد.

همانطور که در نمودار مشاهده می شود روند فراز و فرود رشد اقتصادی به هیچ وجه ثبات ندارد که همین عامل نااطمینانی از آینده و سرمایه گذاری را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

رشد ناخالص داخلی فصلی کشور نیز به تفکیک بخش‌های حکایت از روند کند اما مثبت را دارد. با این وجود سهم هر بخش از تولید ناخالص داخلی در برخی بخش‌های از جمله تشکیل سرمایه در ماشین الات و صادرات کالا و خدمات و واردات کالا و خدمات افت مشاهده می‌شود.

مقایسه رشد اقتصادی در نه اول سال 99 با مدت مشابه در سال 98 نشان می‌دهد که تشکیل سرمایه در بخش ساختمان با کاهش روبرو شده و از 9.3 درصد به 3.8 درصد رسیده است.صادرات و واردات نیز با توجه به تحریم‌ها و شرایط ناشی از کرونا همچنان با افت روبرو است.



سایر اخبار

رونمایی از اولویت‌های بخش معدن توسطمدرس‌خیابانی

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دستورات رئیس‌جمهور در حوزه فعال‌سازی معادن غیرفعال و توجه به معادن کوچک و متوسط، سرفصل اصلی فعالیت‌های بخش معدن است، گفت: تعداد معادن غیرفعال به کل معادن کشور به‌صورت مرتب در استان‌ها پایش خواهد شد.

کدام بخش اقتصاد ایران باوجود تحریم‌ها در سال ۹۸ بیش از ۹ میلیارددلار صادرات داشته است؟

سرپرست وزارت صمت از تدوین شاخص کارآمدی برای ارزیابی معادن خبر داد و گفت: سامانه اکتشافات معدنی نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تا اطلاعات سریع، متقن و متوازن توزیع شود. به گزارش روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین مدرس‌خیابانی در بازدید از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، بخش معدن و صنایع معدنی را مهم‌ترین راه جدا شدن اقتصاد ایران از نفت دانست.

هدف‌گذاری تولید ۱۰ میلیارد یورو کالا در سال ۹۹

سیاست توسعه ساخت داخل کالا و تجهیزات در شرایط تحریم ظالمانه دشمن، فرصتی است که پیش روی تولید کنندگان کشور قرار گرفته و در این ارتباط وزارت صنعت دستیابی به بیش از ۱۰ میلیارد یورو داخلی سازی کالا و تجهیزات را دنبال می کند.

شرایط جدید برای تداوم اعتبار کارت‌های بازرگانی

سیاست جدید برای کارت‌های بازرگانی از سوی متولیان تجاری اعلام شد. در این راستا، عدم ایفای تعهد ارزی از سوی صادرکنندگان ابعاد تازه‌ای پیدا کرده و به نحوه استفاده از کارت بازرگانی از سوی تجار پیوند خورده است.

ماموریت سرپرست وزارت صمت برای اجرای دستورات رئیس‌جمهور

سرپرست وزارت صمت به‌دنبال دستور ویژه رئیس‌جمهور برای پیشبرد اهداف بخش صنعت، معدن و تجارت کشور، مسوول پروژه عملیاتی‌سازی دستورات رئیس‎جمهور را منصوب کرد.

فرمان جدید سرپرست وزارت صمت؛ امضای هرگونه قرارداد جدید ممنوع!

حسین مدرس‌خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه‌ای هرگونه امضای قرارداد جدید، تفاهم‌نامه، لغو یا صدور ابلاغ جدید و نیز جابه‌جایی نیرو را در این وزارتخانه تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

خبر مهم سرپرست وزارت صنعت برای تولیدکنندگان؛ بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز موافقت کرد

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از موافقت بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بخش تولید از روش بدون انتقال ارز خبر داد و گفت: با هماهنگی و نظارت بانک مرکزی، واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی با اولویت مواد موجود در بنادر کشور، بدون انتقال ارز امکان‌پذیر خواهد بود.

اطلاعیه مهم بانک مرکزی درباره واردات بدون انتقال ارز

اطلاعیه مهم بانک مرکزی درباره واردات بدون انتقال ارز

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۸ را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۸ را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند

طبق لایحه بودجه اعلام شده برای سال ۹۸، شش میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان برای تامین سرمایه صندوق‌های بخش صنعت و معدن در نظر گرفته شده است.

طبق لایحه بودجه اعلام شده برای سال ۹۸، شش میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان برای تامین سرمایه صندوق‌های بخش صنعت و معدن در نظر گرفته شده است.

حقوق دولتی سال 1397 مواد معدنی معادن

حقوق دولتی سال 1397 مواد معدنی معادن