لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

رونمایی از اولویت‌های بخش معدن توسطمدرس‌خیابانی

به نقل از شاتاحسین مدرس‌خیابانی در جلسه شورای‌عالی معادن با اشاره به دستورات رئیس‌جمهور مبنی‌بر توجه ویژه به معادن و صنایع معدنی در دوره جدید فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش معدن و صنایع معدنی، اولین اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور است و به صراحت می‌توان گفت که قابلیت‌های این بخش به اندازه‌ای زیاد است که اگر قرار باشد بعد از نفت، اقتصاد ایران را به‌صورت تک‌محصولی اداره کرد، حتما معدن و صنایع معدنی از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند بار سنگین این مسوولیت را به دوش بکشد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ظرفیت بی‌نظیر ایران در ذخایر معدنی و تنوع عناصر معدنی موجود در خاک ایران، این قابلیت را دارد که این بخش بتواند جای درآمدهای نفتی را در اداره کشور بگیرد؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که به‌رغم این پتانسیل‌های بی‌نظیری که در اختیار ایران به لحاظ ذخایر معدنی قرار دارد، اما اکتشافات صورت گرفته به نحوی است که همچنان بخش عمده‌ای از این ذخایر، بلااستفاده باقی مانده است.

وی افزود: برخی از افراد مجوزهایی را برای بهره‌برداری معادن از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کرده و بدون اینکه اقدام موثری بر روی آن معدن انجام دهند، کار را معطل نگه داشته‌اند که بر این اساس، معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت یافته تا روند عملکرد معادن را یک‌بار دیگر بررسی و چنانچه بهره‌بردار از دلایل کافی برای عدم فعالیت معدن برخوردار نباشد، مجوز آن را ابطال کند.

مدرس‌خیابانی معتقد است که شورای‌عالی معادن با توجه به نقش والای سیاستگذاری و مشارکت بخش‌خصوصی، انجمن‌ها، دستگاه‌های نظارتی و سیاستی می‌تواند نقش شتاب‌دهنده در جهش در بخش معدن را ایفا کند.

وی همچنین از شورای‌عالی معادن درخواست کرد تا شاخص کارآمدی را برای معادن در استان‌ها طراحی و ابلاغ کند و با همکاری استان‌ها، به‌صورت هفتگی، عملکرد معادن را در سراسر کشور موردسنجش قرار دهد.

مدرس‌خیابانی معتقد است که در سال جهش تولید، یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به شکل گسترده و عملیاتی، جهش را رقم بزند، حوزه معدن و صنایع معدنی است و بر این اساس از شورای‌عالی معادن درخواست کرد که در بخش معدن، طرحی نو دراندازد.



سایر اخبار

نقش ۷ تا ۸ درصدی بخش زمین‌شناسی در تولید ناخالص ملی کشور/ خام‌فروشی ناشی از عدم شناخت مواد معدنی است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایجاد مرکز نوآوری را فرصتی برای تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه دانست و افزود: با توجه به ظرفیت‌های نهفته زمین‌شناسی، جای خالی مرکز نوآوری در این حوزه به شدت، احساس می‌شد و با حمایتی که از سوی معاونت علمی و فناوری صورت گرفت امیدواریم تا شاهد نوآوری‌ها در این حوزه باشیم.

تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم سرور پایه و اکتشاف سیستماتیک در استان اصفهان

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سفر به استان اصفهان گفت: هدف از این سفر همکاری گسترده میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با استان‌ اصفهان برای رونق‌بخشی به فعالیت‌های زمین‌شناسی در حوزه زیرساخت و بررسی فرونشست و اکتشاف جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادی استان است.

افت و خیز اشتغال پروانه بهره برداری معدنی و صنعتی در سال جاری

طی 9 ماهه امسال اشتغال پروانه بهره برداری صنعتی 28.6 درصد رشد کرده و اشتغال پروانه بهره برداری معدنی 0.3 درصد افت داشته است.

معافیت گمرکی ۱.۲ میلیارد دلاری ماشین‌آلات صنعت و معدن

بررسی آمار ۹ ماهه امسال حاکی از مشمولیت دو هزار و ۷۶۰ فقره ماشین آلات از معافیت گمرکی به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۹۷.۱ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ از نظر تعداد و ارزش به ترتیب ۱.۰۹ و ۳۷.۵ درصد کاهش دارد.

سهم اشتغال از معادن احیا شده

مجری طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک اعلام کرد، معادن غیرفلزی احیا شده در سال جاری، ۴۹۳ فرصت شغلی در نقاط مختلف ایجاد کرده اند. همچنین مجموع اشتغال ایجاد شده کل معادن احیا شده، به بیش از ۲۳۰۰ نفر رسیده است

اشتغال 2300 نفری معادن احیا شده در سال جاری/ ‌سهم معادن غیرفلزی 493 نفر

مجری طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک خبر داد: معادن غیرفلزی احیا شده در سال جاری، ۴۹۳ فرصت شغلی در نقاط مختلف ایجاد کرده اند. همچنین مجموع اشتغال ایجاد شده کل معادن احیا شده، به بیش از 2300 نفر رسیده است.

هیچ معدن زیان دهی در کشور نداریم

اکتشاف در بخش معدن و خروج معادن حبس شده را می توان یکی از مقوله های مهم و روز در بخش معدن و صنایع معدنی دانست، موضوعی که موجب شده تا متولیان بخش معدن نیز به میدان آیند تا به این طریق علاوه بر افزایش اکتشافات بتوانیم معادن غیر فعال را فعال کنیم.

معاون وزیر: یکهزار میلیارد تومان تسهیلات به معادن کشور پرداخت شد

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صندوق بیمه حمایت از فعالیت‌های معدنی سه هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی و آسان به این واحدها پرداخت می‌کند که از این میزان یکهزار میلیارد تومان تاکنون عملیاتی شده است

هجمه به ورارت صمت

وزارت صمت مورد هجمه رانت خواران و مفسدان قرار گرفته است.

احیا و فعال سازی 176 معدن کوچک طی 9 ماهه 99/ تجهیز 257 معدن در قالب توسعه معادن کوچک مقیاس

در راستای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، طی 9 ماهه امسال، 176 معدن در مناطق مختلف، احیا و فعال سازی شد.

یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به معادن کشور پرداخت شد/سهم استان‌ها از حقوق دولتی معادن پرداخت می‌شود

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صندوق بیمه حمایت از فعالیت‌های معدنی سه هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی و آسان به این واحدها پرداخت می‌کند که از این میزان یکهزار میلیارد تومان تاکنون عملیاتی شده است.