لطفا منتظر بمانید ...

نقشه‌های شناسایی و پیجویی مواد معدنی الشتر، الیگودرز و بروجرد تهیه خواهد شد

صادرات کالا به تفکیک گروه‌های اقتصادی/ رشد صادرات به اوراسیا

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، میزان صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته در مجموع 41 میلیارد و 370 میلیون دلار بود و در سال 97 نیز 43 میلیارد و 670 میلیون دلار بوده که مقایسه این ارقام نشان می‌دهد، صادرات ایران در سال 98 نسبت به 97 در مجموع 7 رصد کاهش یافته است.

کشورهای مقصد صادراتی ایران در دو سال اخیر چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، پاکستان و اندونزی بوده است. 

این گزارش می‌افزاید: میزان صادرات ایران از نظر ارزشی به کشورهای سازمان همکاری‌ اسلامی در سال 98 در مجموع 24 میلیارد و 661 میلیون دلار و به کشورهای عضو سازمان‌ همکاری‌‌های اقتصادی 9 میلیارد و 707 میلیون دلار و به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس 5 میلیارد و 455 میلیون دلار و به کشورهای مستقل مشترک المنافع 2 میلیارد و 231 میلیون دلار بوده است. 

صادرات ایران در سال گذشته به کشورهای عضو  سازمان همکاری‌ جنوب شرق آسیا یک میلیارد و 936 میلیون دلار و به کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا یک میلیارد و 74 میلیون دلار و به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز 713 میلیون دلار بوده است. 

با توجه به صادرات 24 میلیارد و 441 میلیون به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در سال 97 و مقایسه میزان صادرات 24 میلیارد و 661 میلیون دلار صادرات به این کشورها در سال 98 نتیجه می‌گیریم که صادرات به این کشورها در سال 98 نسبت به 97 تنها 0.9 درصد رشد داشته است. 

صادرات ایران در سال 97 به کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی خلیج فارس به لحاظ ارزشی 7 میلیارد و 796 میلیون دلار و در سال 98 نیز 9 میلیارد و 707 میلیون دلار بوده که مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که صادرات ایران در سال 98 نسبت به 97 به این کشورها 24.5 درصد رشد داشته است. 

براساس این گزارش، میزان صادرات ایران به لحاظ ارزشی در سال 97 به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس 7 میلیارد و 190 میلیون دلار بوده و در سال 98 نیز 5 میلیارد و 455 میلیون دلار بود که مقایسه این ارقام حاکی از آن است که صادرات در سال 98 نسبت به 97 به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس 24 درصد کاهش یافته است. 

اگرچه صادرات ایران در سال 98 نسبت به 97 به کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا 75 درصد رشد  یافته و  از 616 میلیون دلار سال 97 به یک میلیارد و 47 میلیون دلار در سال 98 افزایش یافته است، اما صادرات ایران به اتحادیه اروپا در سال 98 نسبت به 97 به میزان 33 درصد کاهش یافته و از یک میلیارد و 68 میلیون دلار در سال 97 به 713 میلیون دلار در سال 98 رسیده است.

صادرات به  کشورهای عضو اتحادیه اروپا به لحاظ وزنی نیز در سال 98 نسبت به 97 در مجموع 41.5 درصد کاهش یافته است. 



سایر اخبار

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد اکتشافات معدنی به 60 میلیارد تن خواهد رسید

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در حوزه معدن ۶۳ ماده معدنی در کشور داریم که شامل ۳۷ میلیارد تن منابع شناسایی شده است.

نمایشگاه معدن و صنایع معدنی توسط وزیر صنعت افتتاح شد

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته توسط وزیر صنعت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد.

وزیر صنعت: بخش معدن بستری برای سرمایه‌گذاری جدید است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز بخش معدن و صنایع معدنی قابلیت همپایی با نفت را برای تحصیل ارز و ایجاد اشتغال دارد و در واقع بستری برای سرمایه‌گذاری جدید محسوب می‌شود.

ضرورت ایجاد فضای شفاف برای مزایده معادن

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌‌معدنی کشور از فضای شفاف برای مزایده معادن خبر داد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت اعلام کرد برنامه وزارت صمت برای حمایت از بازار سرمایه

معاون طرح و برنامه اعلام کرد؛ جهت‌گیری کلی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت حمایت از بازار سرمایه و تقویت عرضه در این بازار است.

نقشه‌های شناسایی و پیجویی مواد معدنی الشتر، الیگودرز و بروجرد تهیه خواهد شد

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان درباره فعالیت‌های اکتشافی گفت: در راستای طرح‌های اکتشافی استان، شناسایی و پی‌جویی پتانسیل‌های معدنی استان لرستان با توان کارشناسی و مالی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و استان آغاز شده است.

امور معادن باید همچون گذشته سیر صعودی را طی کند/ ایثار و از خودگذشتگی هنگام حوادث در بخش معدن جلوه گر می شود

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: امیدوارم بتوانم با همکاری همه اساتید و دست‌اندرکاران بخش معدن شرایطی را فراهم کنیم که این حوزه سیر صعودی را همچون گذشته طی کند و به آن جایگاهی که لیاقتش را در کشور دارد، برسد.

استعفای معاون معدنی وزیر صمت تایید شد

نامه استعفای اسماعیلی تایید شده، اما هنوز به طور رسمی این موضوع اطلاع رسانی نشده است.

وزیر صنعت:در صورت رفع تحریم‌ها نیز از حمایت از تولید داخل دست نمی‌کشیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست وزارت صنعت تقویت تولید داخل است و حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، از این سیاست، دنباله‌روی خواهد کرد.

رشد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای وزارت صمت در لایحه بودجه ۱۴۰۰

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد ۴/۴۵ درصدی اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به نسبت سال گذشته خبر داد.

بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط چقدر تسهیلات گرفتند؟

بر پایه آمارهای اعلامی وزارت صنعت معدن و تجارت، طی ۲۲ ماه گذشته منتهی به پایان آذرماه ۹۹، بابت تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، در راستای «اقتصاد مقاومتی» ۷۵ هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.