لطفا منتظر بمانید ...

موافقت برای واردات 500 دستگاه ماشین آلات حوزه فعالیت معدنی

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری وزارت خبر داد: رشد ۳.۵ برابری انتشار اوراق واحدهای صنعتی و معدنی در ۱۰ ماهه امسال

«نعمت‌اله شهبازی» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با توجه به نیاز مالی بخش صنعت و معدن برای تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت، بازسازی و نوسازی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام، امسال باید دست‌کم ۶۷۰ هزار میلیارد تومان برای تحقق برنامه‌های «جهش تولید» پرداخت می شد.

وی بیان‌داشت: مطابق آمارهای بانک مرکزی، در ۹ ماهه امسال ۳۶۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است که ۷۴.۷ درصد آن برای سرمایه در گردش و ۲۵.۳ درصد آن برای تامین سرمایه ثابت پرداخت شده است.

شهبازی یادآور شد: با توجه به پرداخت نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی در مدت یاد شده مطابق با آمارهای بانک مرکزی، سهم بخش صنعت و معدن از این تسهیلات ۳۰.۱ درصد بوده است.

وی گفت: این در حالی است که با توجه به افزایش چشمگیر نیاز بخش صنعت و معدن به نقدینگی در سال جاری، تسهیلات پرداختی به هیچ عنوان پاسخ‌گوی نیازها نیست.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی وزارت صنعت خاطرنشان‌کرد: در حالی که روزانه بیش از دو هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود، اما در عین حال با کمبود نقدینگی در بخش تولید و سرمایه‌گذاری مواجه هستیم.

وی ادامه‌داد: برای تامین نقدینگی مورد نیاز باید از دو راهکار همکاری بیشتر شبکه بانکی و اختصاص درصد بیشتری از تسهیلات به بخش تولید و تسهیل و ترویج استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه اقدام کرد.

شهبازی اظهار داشت: امروز بخش تولید کشور به شدت وابسته به بازار پول است و ضرورت دارد برنامه‌هایی برای کاهش این وابستگی و استفاده از روش‌های دیگر تامین مالی همانند تجربه‌های موفق کشورهای پیشرفته استفاده شود.

وی افزود: به عنوان مثال، پارسال حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی در سطح کشور منتشر شده که فقط دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان (نزدیک به ۲.۵ درصد) صرف تامین مالی واحدهای صنعتی و معدنی شده و با توجه به سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص ملی، بسیار ناچیز است.

به گفته این مقام مسوول، در ۱۰ ماهه امسال حدود هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق توسط واحدهای صنعتی و معدنی منتشر شده که نزدیک به ۳.۵ برابر آمار کل سال ۹۸ است.

پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸

وی ادامه‌داد:‌ یکی دیگر از منابع تامین مالی از اسفندماه ۹۷ و امسال، بند الف تبصره ۱۸ قانون برنامه و بودجه است که از این محل، در مجموع بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از طریق سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی و تلفیق با منابع داخلی بانک‌های عامل طرف قرارداد با وزارت صنعت، ایجاد شده است.

شهبازی اضافه‌کرد: تاکنون نزدیک به یک‌هزار و ۴۰۰  واحد (پروژه) حدود هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع مذکور را در قالب تسهیلات از بانک‌های صنعت و معدن، آینده، ملی، سپه، تجارت، پست بانک، توسعه تعاون و کارآفرین دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون ۳۷۵ واحد صنعتی و معدنی آمادگی خود را برای تامین مالی از راه حضور در بازار سرمایه یا انتشار اوراق اعلام کردند.



سایر اخبار

اهمیت بازگشت معادن راکد به چرخه تولید/مشکل فعالیت معدن مس راوه

عضو هیئت مدیره معدن دالی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده برای این معدن، گفت: برای فعالیت معدن مس راوه تمام مجوزهای قانونی صادر شده است و افتتاح آن برای روستاییان اشتغال زایی پایدار به همراه دارد.

رشد ۱۵۶ درصدی فروش سالیانه شرکت‌های معدنی حاضر در بورس

فروش ۷۴ شرکت بزرگ زنجیره معدن وصنایع معدنی بورس ایران در بهمن ۹۹ نسبت به بهمن ۹۸ رشد ۱۵۶ درصدی را ثبت کرد.

معاون معدنی وزارت صنعت: پهنه‌های بلوکه شده معدنی با مزایده واگذار می‌شود

سرپرست امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: همه محدوده‌های ( پهنه های ) بلوکه شده معدنی در استان‌ها به‌وسیله مزایده عمومی واگذار خواهد شد.

جهانگیری: صنعتگران در مقابل زمین‌گیر شدن صنعت ایستادند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی ها می خواستند صنعت ایران زمین گیر شود، گفت: اما صنعتگران در مقابل مشکلات ایستادند و نگذاشتند صنعت کشورمان زمینگیر شود.

نماینده مجلس: مدیریت معادن باید به استان‌ها واگذار شود

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت معادن کشور باید به استان‌ها واگذار شود تا آثار بهبود اقتصادی در تمام مناطق کشور ملموس‌تر شود.

ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری با استفاده از ظرفیت‌های معطل مانده در حوزه معدن/ واگذاری محدوده‌های معدنی فاقد مالک از طریق مزایده عمومی

در راستای هدایت هدفمند منابع و سرمایه‌های کشور در جهت منافع ملی و رشد اقتصادی کشور، محدوده‌های بلوکه شده معدنی در سراسر کشور از طریق مزایده عمومی و در چارچوب اختیارات قانونی وزارت صمت، واگذار خواهد شد.

رشد دسته‌جمعی مجوزهای معدنی در ۱۰ ماهه سال 99/ افزایش 5.3 درصدی صدور پروانه‌های بهره برداری معدنی و 1.8 درصدی پروانه های اکتشاف

داده‌ها و آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد دسته‌ جمعی مجوزهای معدنی از جمله تعداد پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه های بهره برداری است.

همکاری مشترک با معدن و دانشگاه در دستور کار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در راستای سیاست‌های همکاری‌های چندجانبه میان صنعت، معدن و دانشگاه و با توجه به شروع فرآیند تهیه نقشه­‌های زمین­‌شناسی در شمال منطقه ترود با مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم در استان سمنان، نشستی علمی برگزار کرد.

موانع احیای معادن کوچک

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید که بخش معدن با اتهام خام‌فروشی از سوی دستگاه‌های حاکمیتی مواجه است و این نگرش منفی، مانع انباشت سرمایه مولد در این بخش شده است.

معادن تعطیل شده وارد بورس می شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کردند حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون نسبت به مزایده معادن شناسایی شده تا پایان اسنفد ۱۳۹۹ اقدام کند.

خیز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در سال جدید

سی و نهمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین‌المللی علوم‌زمین صبح امروز با حضور متخصصان و استادان داخلی و خارجی از کشورهای فرانسه، سوئد، ایتالیا و چین به صورت بین‌المللی و به وبینار آغاز به کار کرد.