لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

مشکلات معدن با حضور رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مشهد بررسی شد

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در این نشست گفت: اصل ۹۰ قانون اساسی در ارتباط با ماموریتی است که به مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به مسایل و شکایات از طرز کار قوای سه گانه داده شده است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: اصل ۹۰ قانون اساسی فرصت خوبی برای بررسی مشکلات و مسائل مختلف در حوزه‌های اقتصادی است که باید از آن بهره گرفت.

وی اضافه کرد: شکایات زیادی از جانب مردم به مجلس شورای اسلامی می‌رسد و در همین مدت ۴۰۰ تا ۵۰ شکایت مردمی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رسیده، هرچند مردم عادت دارند به زعم خود شکایات خود را به چندین نهاد نظارتی ارسال کنند تا شاید یکی از آنها موضوع را بررسی کند.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه اصلی این کمیسیون بررسی طرز کارها و فعالیتهای نهادهای مرتبط با قوای سه گانه است، این کمیسیون به عنوان یک دیده‌بان طرز کارهای غلطی که منجر به نقص در عملکرد قوای سه گانه یا تمامی دستگاه‌ها می‌شود را بررسی می‌کند.

پژمانفر افزود: مجموعه‌ای متشکل از کارشناسان و افراد صاحب تجربه و تخصص در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در دفتر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گرد هم آمده‌اند و مسائل مختلف را با دیدگاه کارشناسانه بررسی می‌کنند و راهکار ارایه می‌دهند.

وی اضافه کرد: اظهارنظرها و مشکلات حوزه معادن خراسان رضوی نیز در مجموعه مزبور قابل طرح و برسی است، این مجموعه شکایات در این حوزه را بررسی کرده و نظر مرکز پژوهشهای مجلس را نیز می‌گیرند و در نهایت هر یک از مسوولان مرتبط با شکایتها باید به کمیسیون اصل ۹۰ پاسخگو باشد.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ محدودیتی در مطالبه و فراخوان کردن مسوولان برای پاسخگویی به شکایات رسیده به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و براساس قانون باید فرد فراخوان شده از سوی این کمیسیون حداکثر ظرف مدت یک ماه پاسخ لازم را بدهد درغیر این صورت عدم پاسخگویی وی جرم تلقی می‌شود.

پژمانفر افزود: موارد اطلاع داده شده به دستگاه‌های اجرایی از سوی این کمیسیون باید خارج از نوبت توسط این دستگاه‌ها بررسی شود و قضات در صورتی که این کمیسیون عدم پاسخگویی فردی را احراز کرد حق رسیدگی به محتوای آن پرونده را ندارد.

وی ادامه داد: در مورد مسائل منابع طبیعی یا معادن، اگر در طرز کار دستگاه‌های اجرایی اشکال باشد یا قانون یا آیین نامه‌های مغایر با قانون خللی در این مسیر ایجاد کرده باشد باید ابطال گردد و رویه‌های غلط اصلاح شود.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: هم مقاومت زیادی در دستگاه‌ها برای اصلاح رویه‌های غلط وجود دارد و هم حساب و کتاب حقوق دولتی معادن مشخص نیست به این معنا که معلوم نیست چه قدر حقوق دولتی از سوی معدن کار داده شده یا چه طور این حقوق محاسبه شده زیرا فقط خوداظهاری در این رویه انجام می‌گیرد در حالی که معدن یک فرصت اقتصادی برای کامل کردن زنجیره تولید و توقف خام فروشی مواد معدنی است.

پژمانفر افزود: هم اینک کارخانه‌های شمش با ۱۷ هزار کارگر در معرض تعطیلی هستند، از آن طرف آهن اسفنجی از کشور صادر می‌شود، یا کارخانه‌های تولید نورد در معرض تعطیلی قرار گرفته اند و از آن طرف شمش از کشور صادر می‌گردد و این نقایص همه به ضعف قوانین مربوط است.

وی اضافه کرد: در طرز کارهایی که فعالیت صنعتی را با ترمز مواجه و معدن را ناکارآمد کرده است سیاستهای غلطی گذاشته‌اند مثلا می‌گویند معادن بزرگ در کشور نداریم و معادن خرد هم نیاز زنجیره تولید صنعتی را فراهم نمی‌کند و هیچ منطقی ندارد و بهترین روش خام فروشی مواد معدنی است و این نگاه باید اصلاح شود.

رییس انجمن تخصصی مواد معدنی خراسان رضوی هم در این نشست گفت: قانون معادن تاکنون طی سالهای مختلف سه مرتبه بازنگری و اصلاح و ماده و تبصره‌های مفیدی نیز به آن اضافه شده است.

حسین حسین زاده افزود: با این حال در کنار اصلاح مناسب قانون معادن، برخی از مواد و تبصره‌های آن در اجرا با ابهامات یا اشکالاتی مواجه است.

وی ماده ۲۴ مکرر و تشکیل هیات حل اختلاف، تشکیل شورای معادن، تخصیص درصدی از حقوق دولتی معدن به بازسازی محدوده‌های معدنی را از موارد مطلوبی برشمرد که طی چند سال گذشته به قانون معادن اضافه شده و در حال اجراست.

رییس انجمن تخصصی مواد معدنی خراسان رضوی گفت: تفسیر متفاوت قانون معدن توسط سازمانها و نهادهای متولی دست اندرکار، گاه موجب اختلاف بین آنها برای صدور جواز معدنی می‌شود از سوی دیگر در برخی موارد، معارضی وجود دارد که موارد مرتبط با حوزه معدن در آن به خوبی دیده نشده است.

حسین زاده تعدد و موازی کاری تشکلها در حوزه معدن را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و افزود: هدف همه این تشکلها رفع مشکلات و توسعه فعالیتهای اقتصادی است اما گاهی اوقات این مهم به طریقی پیش می‌رود که به جای حل مساله در مسیر حرکت فعالیتهای معدنی ترمز ایجاد و آنها را منحرف می‌کند.

وی اضافه کرد: براساس قانون معادن باید بخشی از حقوق دولتی دریافت شده از صاحبان معادن صرف بازسازی منطقه تخریب شده از فعالیت معدنی شود اما این قانون به درستی اجرا نمی‌گردد و به جای هزینه شدن در بازسازی، صرف جبران کمبودهای مالی در اجرای پروژه‌های دیگر می‌شود.

مشکلات معدن شن و ماسه 

رییس انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سازمان صنعت پروانه بهره برداری برای معادن شن و ماسه را یکساله صادر می‌کند و این مدت زمان کمی برای سرمایه‌گذار به منظور رسیدن به سوددهی لازم است.

ابراهیم سلطان پور افزود:اگر قرار باشد سازمان صنعت معدن و تجارت بر معادن شن و ماسه نظارت داشته باشد باید پروانه بهره برداری حداقل پنج ساله بدهد زیرا نظارت بر معدنی که پروانه بهره برداری یک ساله دارد معنایی ندارد.

وی ادامه داد: طبق تبصره ۲ ماده ۲۲ قانون معادن نباید از معادن شن و ماسه حقوق دولتی دریافت شود اما متولیان این حقوق از صاحبان معادن مطالبه می‌کنند و اگر این حقوق پرداخت نشود، سهمیه سوخت تولیدکنندگان شن و ماسه قطع می‌گردد.

 

قوانینی که اجرا نمی‌شود

عضو شورای نظام مهندسی معدن خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: قانون معادن، شورای عالی معادن را تعریف کرده است اما اعلام نکرده که باید این شورا تفویض اختیار داشته باشد زیرا با قانون اساسی مغایرت دارد.

آرمان صابرفرد افزود: در ماده ۸۵ قانون معادن باید نماینده مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تخصصی حوزه صنایع معدنی وارد شود اما این ماده قانونی اجرا نشده است.

وی اضافه کرد: حوزه منابع طبیعی بهترین قانون را دارد و ضرورتها را در حوزه معادن تعریف می‌کند اما یک تفاهم نامه که در سال ۱۳۹۲ در حوزه معدن بین دو نهاد دولتی منعقد شد ترمزی برای فعالیت معدنی در حوزه منابع طبیعی به وجود آورد.

عضو شورای نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: در آیین نامه اجرایی ماده چهار تبصره قانون منابع طبیعی آمده است اگر در جایی که پروانه چرا صادر شده است محدوده معدنی وجود داشته باشد باید نهاد متولی منابع طبیعی تسهیلات لازم را برای معدن کار در آن منطقه تامین کند اما این ماده قانونی اجرا نمی شود.

هم اینک تعداد پروانه اکتشاف معدنی معتبر در استان ۲۶۸ فقره، گواهی کشف معتبر ۲۰۸ فقره با ذخیره ۲۰۶ میلیون تن و هزینه عملیات اکتشاف ۸۷۰ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال است.

تعداد پروانه بهره برداری معدنی معتبر در خراسان رضوی ۹۱۴ فقره با ذخیره ۲.۷۷ میلیارد تن و استخراج اسمی ۳۹.۶ میلیون تن با سرمایه گذاری ۱۰۹ هزار و ۷۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۰ هزار و ۳۳۶ نفر است.

۴۶ نوع ماده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد که عمده مواد شناخته شده در کشور را شامل می‌شوند. مواد فلزی شامل سنگ آهن، منگنز، طلا، کرومیت و مس و مواد غیرفلزی شامل خاک صنعتی، سلیس، کائولن، زغال سنگ، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزیینی عمده معادن استان خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.



سایر اخبار

توسعه صادرات بخش معدن، قابل دستیابی است

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: عرضه رقابتی قیمت نهاده‌ها و برداشتن عوارض و محدودیت‌های صادراتی، دو راه حل ساده و قابل دستیابی برای توسعه صادرات در بخش معدن محسوب می شوند.

معدن و صنایع معدنی فلزی در ایران و جهان

امروزه و با وجود بحران‌های فراوان اقتصادی در جهان و تحریم‌های بی اساس بین‌المللی شاهد آن هستیم که معادن و مواد معدنی نه تنها نسبت به دیگر صنایع کم‌ترین آسیب را دیده بلکه همواره حامی اقتصاد و فعالیت‌های صنعتی بوده‌اند.

انجام 300 هزار کیلومتر مربع اکتشافات معدنی در نیمه اول 99/ اجرای پروژه اکتشافات ژئوفیزیک هوایی با مشارکت بخش خصوصی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پروژه‌های شناسایی و پیجویی اکتشافی سازمان زمین‌‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در شش ماهه اول سال جهش تولید منجر به جهش اکتشافی در محدوده‌ای بالغ بر 300 هزار کیلومتر مربع خواهد شد که این عدد به میزان 2 برابر هدفگذاری پیش‌بینی شده سال 99، یعنی 150 هزارکیلومتر مربع است.

پرداخت تسهیلات ۶ هزار میلیارد ریالی به واحدها تولیدی

فعال سازی ۲۰ درصد از تعداد معادن غیر فعال در سطح کشور یکی از برنامه اجرایی مورد نظر بخش معدن در سال ۹۹ محسوب می شود که در همین راستا همه مشکلات و مسائل مرتبط با این موضوع احصا و در دستور کار قرار گرفته است.

رشد فروش معدنی ها در بورس؛ 95درصد در شهریور و 50درصد در نیمه نخست 99

ارزش فروش محصولات 74 شرکت زنجیره معدن و صنایع معدنی در بورس ایران،‌ طی ماه شهریور 1399 با جهش 95درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل (98) همراه شد. همچنین فروش این تعداد شرکت در نیمه نخست امسال، رشد بیش از 50درصدی را تجربه کرد.

احیای ۲۰ درصد از معادن غیر فعال کشور در دستور کار وزارت صمت/ ایجاد زمینه پرداخت تسهیلات 6 هزار میلیارد ریالی به واحدها و صنایع معدنی کشور

معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در برنامه اجرایی مورد نظر بخش معدن در سال ۹۹ یکی از مهمترین موارد فعال سازی ۲۰ درصد از تعداد معادن غیر فعال در سطح کشور بوده و در همین راستا همه مشکلات و مسائل مرتبط با این موضوع احصا و در دستور کار قرار گرفته است

اعلام اولویت همکاری های معدنی ایران و استرالیا/ گزینه سنگ آهن استرالیا برای طرح های فولاد ساحل

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: خواهان همکاری با طرف های استرالیایی در زمینه های آموزش، اکتشاف، استخراج و تکنولوژی هستیم.

رکود ۳۰ درصدی فعالیت‌های معدنی به دلیل نبود منابع مالی

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۳۰ درصد غیر فعال‌شدن معادن کشور ناشی از نبود منابع مالی است.

اختصاص سود بنگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن

سیاست خارج نشدن سود از بنگاه‌های بخش معدن و صنایع معدنی و تمرکز بر سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت جدید، رویکردی است که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و سازمان ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) بر این موضوع تاکید دارد.

اجرای سیستم مدیریت طرح های معدنی با همکاری دانشگاه

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: ایمیدرو به زودی با همکاری دانشگاه امیرکبیر، سیستم مدیریت پروژه را پیاده سازی می کند.

روحانی: با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت کارنامه خوبی در جنگ اقتصادی رقم بزنیم

رییس جمهوری با بیان این که وزارت صنعت، معدن و تجارت در خط مقدم جبهه مبارزه اقتصادی است، گفت: امیدوارم با رای اعتماد قوی به وزیر پیشنهادی صمت کارنامه خوبی برای مجلس و دولت در پیروزی در جنگ تحمیلی اقتصادی رقم بزنیم.