لطفا منتظر بمانید ...

موافقت برای واردات 500 دستگاه ماشین آلات حوزه فعالیت معدنی

معادن کوچک و متوسط سهم ۶۵ درصدی از استخراج را دارند

براساس آمار وزارت صنعت، معدن وتجارت، معادن کوچک و متوسط سهم میانگین ۶۵ درصدی از میزان استخراج سالیانه با حدود ۲۶۰ میلیون تن را به خود اختصاص داده‌اند.

برپایه جداول آماری مربوطه حاکی است، سیاست احیا و فعال سازی معادن کوچک که از اردیبهشت ماه سال گذشته کلید خورد نقش موثری در رونق تولید و اشتغال به همراه خواهد داشت.

واقعیت اینکه احیای معادن کوچک مقیاس گامی مهم برای تحقق انقلاب معدنی در کشور و جایگزین شدن درآمدهای معدنی به جای درآمدهای نفتی به عنوان اهداف بالادستی کشور به شمار می رود و این مساله مورد توجه دولت بوده است.
پیش از این وزارت صنعت آمار داده بود که متوسط مواد معدنی استخراجی از معادن فعال کشور بالغ بر ۴۰۰ میلیون تن است که از این رقم ۶۰ تا ۶۵ درصد مربوط به مصالح ساختمانی است.

داده‌های پیشین گویای آن است که در سطح ۳۱ استان کشور تعداد ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن دارای پروانه بهره برداری هستند و از این رقم پنج هزار و ۶۴۷ معدن فعال وجود دارد و بقیه غیرفعال محسوب می‌شوند.

سیاست توسعه معادن و صنایع معدنی از برنامه‌های اصلی دولت های یازدهم و دوازدهم محسوب می‌شود و امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهش تولید نام گذاری شده، این مهم با جدیت دنبال می‌شود.

 براساس بررسی‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بالغ بر ۹۸.۳ درصد از معادن کشور مشخصه کوچک و متوسط دارند و استان اصفهان بیشترین سهم عددی را دارد و بالاترین میزان معادن غیر فعال مربوط به استان خراسان رضوی می‌شود.

طرح فعال سازی معادن کوچک و متوسط در نقاط مختلف کشور با هدف فعال‌سازی معادن بخش خصوصی که به دلیل شرایط داخلی یا بین المللی نیمه فعال یا تعطل شده‌اند، از آذرماه سال ۹۷ تعریف و در سال ۹۸ عملیاتی شد.

طبق برنامه ریزی انجام شده برای سال ۹۸ فعال سازی ۱۵۰ معدن با اشتغال سه هزار نفر در دستور کار قرار گرفت که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران آمار داد که تا سوم اسفند ۹۸ حدود ۱۴۵ معدن در مسیر فعال سازی قرار گرفت و ۳۲ معدن فعال شد.

داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت که در بهمن ماه پارسال توسط وزیر وقت منصوب شد، اردیبهشت‌ماه امسال وعده داد که تعداد یک هزار معدن غیرفعال امسال در مدار تولید قرار می‌گیرد.

آمار منتشر شده توسط دبیر شورای هماهنگی طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک (سید رضا عظیمی) گویای آن است که امسال قرار است ۲۰۰ معدن کوچک احیاء شود و ایجاد ۲۵ کارخانه فرآوری به منظور ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی در دستور کار قرار دارد.
 بر اساس آمارهای منتشر شده، ۸۵ درصد سهم اشتغال معادن مربوط به معادن کوچک است و برآورد می شود که معادن زغالسنگ ۲۰ تا ۲۵ درصد سهم اشتغال این بخش را داشته باشند.

به گزارش ایرنا، ایران با برخورداری از ۶۸ نوع ماده معدنی در بین کشورهای جهان از لحاظ تنوع رده دهم را دارد و با شناسایی حدود ۶۰ میلیارد تن ماده معدنی که از این رقم نزدیک به ۴۰ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است، جایگاه پانزدهم دنیا را دارد.



سایر اخبار

برنامه وزارت صنعت برای داخلی سازی 3.2 میلیارد دلاری قطعات.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بومی‌سازی مهمترین دستور کار و ماموریت وزارت صنعت است، گفت: داخلی‌سازی 3.2 میلیارد دلاری قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت و معدن کشور جزء اهداف سال جاری است.

مشکلات حوزه سنگ ناشی از نبود قانون قیمت‌گذاری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: تنگناهای حوزه سنگ ناشی از نبود قانون قیمت‌گذاری در این بخش است.

ایجاد شعبه ویژه معادن در رفع مشکلات قضایی معدنکاران اثربخش است

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: ایجاد شعبه ویژه معادن و استفاده از ماده هشت شورای حل اختلاف می‌تواند در کاهش اتلاف وقت و ایجاد سازش میان معدنکاران اثربخش باشد.

تامین پایدار منابع مالی از طریق قرارداد ۲۵ ساله با چین

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه این دو کشور در مبادلات اقتصادی مکمل یکدیگر هستند، گفت: امروز نیاز به پایداری برای تامین منابع و شراکت در مبادلات همه جانبه را داریم که توافق‌نامه ۲۵ ساله با چین می‌تواند این خواسته را تامین کند.

قطب تراورتن خاورمیانه از تولید تا صادرات

سنگ تزئینی مزیتی اقتصادی در شهرستان محلات از توابع استان مرکزی است که جان مایه حیات آن در بازاریابی و بازار شناسی نهفته است اما اکنون تنگناهایی در صادرات این محصول معدنی وجود دارد که به‌عنوان پاشنه آشیل این حوزه نیازمند توجه است.

راهکار نوین هوآوی برای هوشمندسازی معادن

هوآوی با استفاده از فناوری‌های مدرن خود، این بار قدم در راه هوشمندسازی معادن گذاشته است.

بنابر اعلام هوآوی، این مجموعه به عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز در حوزه مخابرات و گوشی‌های هوشمند، نشان داده به صنایع دیگر نیز توجه دارد و پیشرفت قابل توجهی در آنها داشته است. در همین راستا، این شرکت کنفرانس آنلاینی را جهت ارائه توضیحات در خصوص راهکار هوشمندسازی استخراج از معادن برگزار کرد

معاون وزیرصنعت: ارتباط با دانشگاه‌ها،ضامن سیاست بومی‌سازی صنایع

معاون وزیر صنعت گفت: سازمان ایمیدرو سال گذشته رتبه سوم را در بین ۴۲ سازمان و شرکت دولتی در انعقاد قرار داد با دانشگاه کسب کرد و ارتباط با دانشگاه ضامن سیاست بومی‌سازی صنایع محسوب می‌شود.

شورای سیاست‌گذاری صندوق‌های تابعه وزارت‌ صنعت تشکیل شد

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با حضور 5 صندوق حمایتی تابعه وزارتخانه و تعدادی از کارشناسان مالی و بانکی‌، شورای سیاست‌گذاری برای این صندوق‌ها تعریف شد تا تغییراتی در رویه‌ها و اقدامات صندوق ها صورت گیرد.

اهداف تولید و توسعه پایدار در بخش معادن روستایی محقق می‌شود

صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی تفاهم‌نامه‌ای دوجانبه در جهت تحقق اهداف تولید و توسعه پایدار در بخش معادن روستایی و عشایری با صندوق کارآفرینی امید منعقد کرد.

رشد تولید صنعتی و معدنی در سه ماهه امسال

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: عملکرد سه ماهه بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده رشد تولید در اکثر بخش ها همزمان با شیوع کرونا است.

مهم‌ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته‌ای که گذشت

پیکر شهید مدافع سلامت در اصفهان تشییع شد، عوامل کلیدی توسعه استان اصفهان تا افق ۱۴۰۴ شناسایی شد و نخستین پرواز خارجی پس از کرونا در فرودگاه اصفهان از سر گرفته شد از مهم‌ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته گذشته بود.