لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

معاون وزیر صنعت: از سرمایه‌گذاری بر روی فرآوری سنگ‌های تزیینی حمایت می‌کنیم

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اینکه سنگ‌های تزیینی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، گفت: از هرگونه سرمایه‌گذاری بر روی فرآوری اینگونه سنگ‌ها حمایت می‌کنیم.

داریوش اسماعیلی، پنجشنبه در نشست شورای معادن استان فارس در شیراز افزود: بهترین سنگ‌های دنیا در استان فارس یافت می‌شود اما این سنگ‌ها به شکل خام به خارج صادر می‌شود و در آنجا پس از فرآوری با ارزش افزوده بسیار بالا به فروش می‌رسد که چنین اتفاقی قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: از طرفی خواستار این هم نیستیم که جلو صادرات را بگیریم بلکه در پی این هستیم که سرمایه‌گذاران را حمایت و تشویق کنیم که بر روی فرآوری سنگ‌های تزیینی سرمایه‌گذاری کنند و هر کمک، همراهی و حمایت قانونی که از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز باشد انجام خواهیم داد.
او بیان کرد: حاضریم که کمک کنیم و بهترین سنگ‌های کشور را در اختیار واحدهای فرآوری قرار دهیم تا آنها خود مبادرت به انجام این کار کنند و این مهم را که جلوگیری از خام فروشی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری است به عنوان یک راهبرد اصلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال خواهیم کرد.
اسماعیلی، با اشاره به قرار داشتن استان فارس بر روی نوار زاگرس اظهار داشت: این نوار نیز عمدتا دارای سنگ‌های رسوبی و آهکی است و در مطالعاتی که انجام می‌شود باید به این سمت برویم که مجموعه سنگ‌هایی که در چینن موقعیت زمین‌شناسی قرار دارند چه کاربردهایی می‎توانند داشته باشد.
وی اضافه کرد: بی‌شک صنایع معدنی غیر فلزی فارس مانند آهک و گچ نیز می‌تواند در ایران نمونه باشد هرچند در کشور صنایع غیرفلزی تحت‌الشعاع صنایع فلزی قرار گرفته و فراموش شده‌اند که لازم است به این بخش توجه بیشتری شود.
برخورداری فارس از سه و چهار دهم میلیارد تن ذخیره معدنی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم،در این نشست، با اشاه به صدور ۲۵۲ مجوز معدنی در سال ۹۸ گفت: ذخایر قطعی معدنی این استان در مدت زمان یاد شده افزون بر ۹۵۹ میلیون تن افزایش یافته و به سه و چهار دهم میلیارد تن رسیده که ۲ و نیم میلیون تن نیز به ظرفیت استخراج مواد معدنی استان خواهد افزود.
حمید رضا ایزدی بیان داشت: همچنین سال گذشته، ۷۳ پروانه اکتشاف و گواهی کشف با هزینه عملیاتی بیش از ۸۴ میلیارد ریال در بخش معدن استان فارس صادر شد.
او افزود: سال ۹۸ نیز ۴۷ پروانه بهره‌برداری در حوزه معدن با سرمایه‌گذاری ۶۹۰ میلیارد ریال در این استان صادر شد که با صدور این تعداد پروانه بهره‌برداری، زمینه اشتغال ۳۳۷ نفر به شکل مستقیم فراهم شده است.
وی اظهار داشت: استان فارس با استخراج سالانه ۵۱ میلیون تن انواع مواد معدنی، یک استان مستعد از نظر منابع معدنی از قبیل سنگ مرمریت و چینی، خاک نسوز و صنعتی، گچ ساختمانی، ماده معدنی دولومیت، سیلیس، آهک، نمک، منگنز، آهن و مس است.
ایزدی، تعداد معادن دارای پروانه بهره‌برداری در فارس را ۶۴۸ معدن برشمرد و افزود: حدود سه و چهار دهم میلیارد تن ذخیره قطعی این معادن است.
به گفته وی، مقاصد صادراتی موادمعدنی استان فارس شامل کشورهای، چین (سنگ‌های تزیینی)، عراق (سیمان کلینکر) و کشورهای قطر، عمان، کنیا، کره جنوبی و ویتنام است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس ادامه داد:از سال ۹۸ طرح مطالعاتی - پژوهشی بخش معدن با عنوان استراتژی توسعه معدن و صنایع معدنی استان با همکاری دانشگاه شیراز در دست تهیه قرار گرفت و در بخش اکتشاف نیز در پهنه اکتشاف شمال و شمال شرق استان شامل شهرستان‌های بوانات، اقلید، خرم‌بید، آباده، سرچهان و بخش‌هایی از ارسنجان، پهنه ماده معدنی دولومیت در شهرستان‌های جنوبی و جنوب غرب استان، مطالعات اکتشافی در شهرستان‌های ممسنی و رستم، پهنه‌های چهارگانه منطقه قطرویه نی‌ریز مطالعات در حال انجام است.



سایر اخبار

رشد میانگین ۱۶.۶ درصدی تولیدات منتخب بخش معدن

بررسی ۶ قلم تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی در نیمه نخست امسال گویای رشد میانگین ۱۶.۶ درصدی است.

بهره‌وری در بخش معدن با تکیه بر دانش روز و استارتاپ‌ها

بخش معدن و صنایع معدنی کشور دارای ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است و از قابلیت ارزش افزوده بالا نیز بهره می‌گیرد، بنابراین انتظار می‌رود تا پایان ششمین برنامه توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) سهم آن در اقتصاد ملی افزایش یابد، هرچند که رشد بهره‌وری این بخش با اتکای به دانش روز و شرکت‌های دانش بنیان است.

فارس من|فروش 149هزار میلیارد تومانی 74شرکت معدنی در بورس

ارزش فروش 74شرکت معدنی و صنایع معدنی در 7 ماه امسال از 149.4 هزار میلیارد تومان عبور کرد.

صنایع معدنی کشور، رویکرد تامین آب با توسعه پایدار و حفاظت بیولوژیک را عملی کردند/ظرفیت یک میلیون متر مکعبی انتقال آب در سه فاز

رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: صنایع معدنی کشور، رویکرد تامین پایدار آب و حفاظت بیولوژیک را عملی کرده اند.

بیش از 149هزار میلیارد تومان ارزش فروش 74 شرکت معدنی و صنایع معدنی بورسی/ رشد 37 درصدی ارزش فروش در 7 ماهه سال

ارزش فروش 74 شرکت معدنی و صنایع معدنی در هفت ماه ابتدای امسال با رشد 37 درصدی از 149.4هزار میلیارد تومان عبور کرد.

سهم ۳۰.۸ درصدی بخش صنعت و معدن از تسهیلات بانکی

مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های مختلف در پنج ماهه نخست امسال به ۳۰.۸ درصد رسید.

۲ هزار واحد صنعتی غیرفعال تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجدد دو هزار واحد صنعتی راکد و غیرفعال تا پایان امسال خبر داد.‌

برنامه ریزی راه اندازی ۱۰ هلدینگ سرمایه‌گذاری در صمت

راه اندازی ۷ هلدینگ سرمایه گذاری در بخش صنعت و ۳ هلدینگ در بخش معدن هدفگذاری شده و گام‌های اولیه با اعمال ملاحظات قانونی در این خصوص برداشته شده که به زودی عملیاتی می شود.

۱۴۷ معدن در هفت ماه احیا و فعال سازی شد

- بررسی گزارش هفت ماهه طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس نشان می‌دهد که از ابتدای امسال، ۱۴۷ معدن در سراسر کشور راه‌اندازی مجدد شد.

وزیر صمت از آزادسازی معادن حبس شده ظرف سه ماه آینده خبر داد.



وزیر صمت از آزادسازی معادن حبس شده ظرف سه ماه آینده خبر داد.

امضای ۸۵ میلیارد تومان قرارداد پژوهشی معدنی در ۱۸ ماه گذشته

رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تعداد ۲۱۹ قرارداد پژوهشی به ارزش ۸۵۰ میلیارد ریال در بخش معدن و صنایع معدنی با دانشگاه‌های مختلف امضا شد.