لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

احیای ۱۵۰۰ واحد صنعتی غیرفعال تا پایان امسال

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: مقرر شده است که تا پایان امسال، از حدود 9800 واحد غیرفعال صنعتی، 1500 واحد احیاء و فعال شود.

بابک دین‌پرست چهارشنبه 22 مرداد در نشست پیگیری سند پیشران توسعه استان فارس در شیراز با اشاره به آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در باره واحدهای صنعتی فعال و غیرفعال کشور، اظهار داشت: مجموع واحدهای صنعتی کشور ۴۵ هزار و ۶۶۶ واحد است که از این تعداد ۳۵ هزار و ۸۳۴ واحد صنعتی معادل ۷۸.۵ درصد فعال و مابقی غیرفعال است.

او بیان کرد: سهم استان فارس از واحدهای صنعتی فعال، سه هزار و ۲۸۹ واحد است که از این تعداد ۲ هزار و ۴۹۴ واحد فعال معادل ۷۶ درصد و ۷۹۵ واحد نیز غیرفعال است.

دین‌پرست ادامه داد: سهم استان فارس از احیای یک هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی که قرار است در سال ۹۹ در کشور انجام شود، ۵۶ واحد است اما به باور من ظرفیت این استان بسیار فراتر از این میزان است.

او همچنین گفت: بر اساس آنچه به ما اعلام کرده‌اند، استان فارس فاقد واحدهای اقتصادی بحرانی است و این موضوع بسیار حائز اهمیت است اما این استان ۸۶ واحد مشکل‌دار دارد که باید پیگیری‌های لازم برای حل مشکلات این واحدها انجام شود.

معاون وزیر کشور با اشاره به همکاری وزارت کشور با دستگاه قضایی، از رویکرد رییس قوه قضاییه در حمایت از تولید تقدیر و بیان کرد: دستگاه قضایی در کنار دولت و حاکمیت از واحدهای تولیدی حمایت می‌کند.

دین‌‍‌پرست افزود: ۳۵۹ پرونده در دستگاه قضایی در پیوند با واحدهای تولیدی در سراسر کشور تشکیل شده که از این تعداد ۱۰ پرونده متعلق به استان فارس است.

او، همچنین در مورد وضعیت معادن کشور بیان کرد: از مجموع ۱۰ هزار و ۴۰۵ معدن کشور، پنج هزار و ۶۵۳ معدن معادل ۵۴ درصد فعال و مابقی غیرفعال است.

دین‌پرست خاطرنشان کرد: در استان فارس ۶۰۳ معدن وجود دارد که از این تعداد ۳۶۴ معدن معادل ۶۰ درصد فعال است که تعداد معادن فعال در این استان از میانگین کشوری بیشتر است.

معاون وزیر کشور اضافه کرد: ۲۳۹ معدن معادل ۴۰ درصد نیز در فارس غیر فعال هستند که با توجه به ظرفیت‌های‌های موجود در این استان، امید است ایجاد ارزش افزوده در بخش معادن افزایش یابد.

پیشرفت صد درصدی ۳۰۲ تکلیف مصوب سند پیشران توسعه فارس

دین‌پرست ادامه داد: از میان ۶٠٣ تکلیف مصوب و پیش‌بینی شده در سند پیشران توسعه فارس، ٣٠٢ تکلیف معادل ۵۰ درصد با پیشرفت صد درصدی به بهره‌برداری رسیدند.

او افزود: بیش از ۱۰ ماه از رونمایی سند پیشران توسعه در استان فارس گذشته و این سند مورد ارزیابی وزیر کشور قرار گرفته است.

معاون وزیر کشور اضافه کرد: در استان فارس مشکل حاد اقتصادی در پروژه‌های توسعه محور وجود ندارد و مدیران این استان توانسته‌اند با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده اقدامات خوبی در زمینه توسعه انجام دهند.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به میزان بیکاری استان فارس بیان کرد: در سال ۹۵ نرخ بیکاری این استان ۱۱.۴ درصد بود و فارس در رتبه سیزدهم کشور قرار داشت اما در سال ۹۶ نرخ بیکاری فارس به ۱۰.۳ درصد رسید و در رتبه نهم کشور قرار گرفت، در سال ۱۳۹۷، رقم بیکاری فارس به ۹ درصد رسید و در رتبه پنجم کشور جای گرفت، در سال ۹۸ نیز نرخ بیکاری فارس به هشت درصد رسید و این استان در رتبه چهارم کشور قرار گرفت.

به گفته دین‌پرست، در بهار ۹۹ نرخ بیکاری استان فارس ۶.۶ درصد شد و رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داد که این اتفاق بزرگی است.

او همچنین در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در استان فارس، اظهار کرد: این استان در سال ۹۸ با تمام محدودیت‌های ایجاد شده، رتبه پنجم کشور را در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی از آن خود کرد و در سه ماه نخست سال ۱۳۹۹ رتبه نخست کشور را در این زمینه کسب کرد.

دین‌پرست عنوان کرد: در زمینه برگزاری نشست‌های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، استان فارس عملکرد خوبی دارد و جزو ۱۰ استان اول کشور است.



سایر اخبار

وزیر صمت استیضاح میشود؟

استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی مطرح نیست.

معادن ایران پارکینگ ماشین‌آلات معدنی میشوند

مدیرعامل چادرملو درباره نبود تکنولوژی‌های نوین هشدار داد.

آغاز عملیات احداث راه دسترسی به واحدهای معدنی خاش با سرمایه گذاری 28 میلیارد تومانی ایمیدرو

مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی از آغاز عملیات احداث راه دسترسی به 26 واحد معدنی شهرستان خاش (سیستان و بلوچستان) خبر داد.

اثر کرونا بر آموزش معدنکاری

آموزش فعلی در بخش مهندسی معدن تا چه اندازه در راستای مهارت¬های مورد نیاز آینده صنعت معدنکاری است و تاثیر کووید 19 همه¬گیر بر آموزش چگونه است

وصول 200 میلیارد ریال حقوق دولتی معادن طی 5 ماه امسال

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان تهران گفت: طی 5 ماه اول امسال 200 میلیارد ریال حقوق دولتی بر مبنای قیمت‌های پایه جدید مواد معدنی دریافت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 275 درصد رشد داشت.

2 راهکار دولت سیزدهم برای مبارزه با فساد/ چرخ اقتصاد فساد نباید بچرخد

کارشناسان معتقدند برای مبارزه با فساد باید ساختار و بینش مبارزه با فساد تغییر کند و اینگونه نباشد که بعد از کنار رفتن فردی که با فساد مبارزه می کند و با آمدن فرد دیگر دوباره آن فسادها برگردد.

روایت واعظی از تصمیم مهم دولت برای جلوگیری از قطعی برق و واگذاری معادن

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: منافع استخراج معادن برای دولت بعد خواهد بود و همه این کارها در این دولت شفاف و علنی انجام می‌شود و هیچ پنهان کاری وجود ندارد.

صدمات جبران ناپذیر قطعی برق صنایع معدنی برای کشور

محمد سپهر مدیر روابط عمومی ایمیدرو پیرامون قطعی برق صنایع معدنی در یادداشتی نوشت: چندین روز از قطعی برق و در نتیجه تعطیلی در کارخانجات فولاد و سیمان می‌گذرد که اولین نتایج آن در همین اندک زمان در قالب افزایش قیمت و کمیابی خود را نمایان کرده است.

نامه دادستانی به وزیر صمت درباره مزایده معادن

دادستانی در نامه ای به وزیر صمت اعلام کرد اصل مزایده برگزاری 6 هزار معدن تا کسب نظر نهایی نهادهای نظارتی متوقف شده است.

سهم یک درصد ایران در تجارت بین الملل / دیپلماسی اقتصادی باید یک صدا باشد

بهرام امیر احمدیان در نشست تخصصی سیاست خارجی اقتصاد محور گفت: برای فعال بودن در محیط بین الملل باید نظم بین الملل را قبول داشته باشیم این در حالی است که ما دیپلماسی اقتصادی نداریم و نظم بین الملل را نمی پذیریم و به ساختارهای بین الملل انتقاد داریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن: وزیر نیرو در خصوص بحران بی برقی به مردم پاسخ دهد

حجت الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی در تذکر شفاهی جلسه علنی امروز مجلس گفت: رها شدگی بازار توسط دولت در روزهای پایانی داد مردم را درآورده است، رهاشدگی بازار از مرغ و گوشت گرفته تا سیمان و فولاد نشان از بی توجهی دولت به ملت است و اعتماد به برجامی که میوه آن گندیده بود، به داد به مردم برسید، چرا که در شرایط بد معیشتی قرار گرفته اند.