لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

اعلام اولویت های وزارت صمت در ١۴٠٠

به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید زرندی در برنامه «تیتر امشب» با تاکید بر اینکه پشتیبانی از بخش تولید، وظیفه همه ارکان حاکمیت است، گفت: تحقق پشتیبانی که در شعار امسال بر آن تاکید شده، نیازمند همکاری و ورود همه ارکان حاکمیت است.

حوزه تولید نیازمند مشارکت مردم

معاون طرح و برنامه وزارت صمت، رسیدن به اهداف تعیین شده در حوزه تولید را نیازمند مشارکت مردم اعلام کرد و افزود: باید بتوانیم از ظرفیت مردم و بخش خصوصی در حوزه تولید استفاده کنیم؛ در سال ۹۹ تا حدی این کار توسط وزارت صمت انجام شد و در بخش صنعت، علی‌رغم همه چالش‌ها و نبود یک ساختار مدون، به تشکل‌ها و بخش خصوصی اعتماد کردیم و اقداماتی را در این زمینه انجام دادیم که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم با نهادینه کردن این نگاه و اعتماد به بخش خصوصی در همه دستگاه‌ها، به بخش تولید کمک کنیم.

ضرورت ایجاد جذابیت در حوزه تولید

زرندی ایجاد جذابیت در حوزه تولید را یکی دیگر از عوامل مهم در رونق بخش تولید اعلام کرد و افزود: تولید در کشوری رشد می‌کند که دارای جذابیت باشد و برای این کار، مجلس شورای اسلامی می‌تواند کمک زیادی انجام دهد.

طبق توضیحات معاون طرح و برنامه وزارت صمت، باید شرایط به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار بین بازارهای موازی مانند ارز، طلا، مسکن و تولید، به سمت سرمایه‌گذاری در بخش تولید روی آورد و این نیازمند ایجاد جذابیت در بخش تولید است.

استفاده از ابزار مالیات در کنترل بازارهای موازی تولید

وی ادامه داد: برای این کار نیازمند کنترل بازارهای موازی و استفاده درست از ابزار مالیات هستیم و باید اقتصاد کلان را به سمتی ببریم که سرمایه‌گذاری در بخش تولید انجام شود.

 
 

طبق گفته‌های زرندی، ایجاد جذابیت در بخش تولید منوط به همکاری و هماهنگی بین همه ارکان و دستگاه‌های حاکمیتی است.

حوزه تولید نیازمند پشتیبانی همه دستگاه‌ها

 

وی در بخش دیگر گفتگو با بیان اینکه بخش تولید تنها مربوط به وزارت صمت، جهاد کشاورزی و یا راه و شهرسازی نیست، تصریح کرد: وزارت صمت تنها یک حلقه از زنجیره تولید است و موضوع پشتیبانی که در فرمایشات مقام معظم رهبری و در شعار سال بر آن تاکید شده است باید از طرف همه دستگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد و لازم است همه بخش‌ها، به طور شفاف برنامه‌هایشان را برای این موضوع مطرح کنند.

زرندی در ادامه بر همکاری مجلس و قوانین حمایتی تاکید کرد و گفت: وزارت صمت اقدامات زیادی در راستای حمایت از تولید در سنوات گذشته انجام داده است؛ در سال گذشته به دنبال اصلاح ساختار مالی شرکت‌های تولیدی، بیش از ۲۰۰ شرکت وارد مرحله پذیرش بورس شدند و تعداد زیادی اوراق بدهی برای این شرکت‌ها منتشر شد.

معرفی طرح‌های نیمه‌تمام برای سرمایه‌گذاری جدید

 

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به مشکلات متعددی که در بخش تولید وجود داشت، رشد بخش تولید را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: در سال گذشته بیش از هزار و ۴۶۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید برگشت، در کنار آن شناسایی ظرفیت‌های خالی سرمایه‌گذاری و معرفی طرح‌های نیمه‌تمام برای سرمایه‌گذاری جدید، شناسایی ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی تعطیل از جمله اقدامات وزارت صمت برای رونق تولید کشور بوده است.

اجرای طرح آزادسازی معادن حبس شده در آینده نزدیک

زرندی در ادامه به طرح‌های مختلف وزارت صمت برای رشد تولید در بخش معدن اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارتخانه مربوط به آزادسازی معادن محبوس شده است که به زودی اجرا خواهد شد.

۱۸ دستگاه مرتبط به حوزه تولید وجود دارد

 

وی در ادامه با یادآوری اینکه ۱۸ دستگاه با بخش تولید در ارتباط هستند و وزارت صمت تنها متولی فرآیند راه‌اندازی کار تولید است، تصریح کرد: بر اساس بخشنامه‌ها و قوانین موجود، دستگاه‌های متعدد در مراحل مختلف ورود می‌کنند و خوشبختانه با پیگیری وزارت صمت بخشنامه‌ای از سوی رئیس جمهور در بهمن ماه سال گذشته صادر شد که بر اساس آن، تولید کننده قبل از شروع کار و تنها یکبار به همه دستگاه‌های مربوطه تعهدات لازم را می‌دهد.

 
 

توسعه سرمایه‌گذاری اولویت وزارت صمت در ۱۴۰۰

زرندی در پایان اولویت اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت را در سال ۱۴۰۰، توسعه سرمایه‌گذاری و تلاش برای حذف مقررات زاید عنوان کرد و افزود: موضوعی که در بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده، موضوع مشوق‌های سرمایه‌گذاری است که در این زمینه وزارت صمت، با دعوت از ۱۰۰ شرکت برتر و بزرگ کشور کار جدی را آغاز کرده است.



سایر اخبار

مهمترین مقاصد صادراتی محصولات معدن و صنایع معدنی ایران کدامند؟

برپایه آمارها و اطلاعات منتشره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ۷۳ درصد صادرات محصولات حوزه معدن و صنایع معنی کشورمان در سال گذشته به پنج کشور انجام شده است.

مطالعات اکتشافی گوهرسنگ ها در ۱۱ استان

ایمیدرو با هدف توسعه صنعت گوهرسنگ و همچنین، تحقق استراتژی‌های مندرج در سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور؛ مطالعات اکتشافی فاز شناسایی-پی جویی و غربالگری در ۱۱ استان را دنبال می کند.

کمیته‌ میزان تخصیص آب انتقالی از دریا برای مصارف شهری و صنعتی تشکیل می‌شود

سیزدهمین جلسه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی تشکیل و مقرر شد کمیته ای با عضویت وزارتخانه‌های نیرو و صمت جهت مشخص‌کردن میزان تخصیص آب مورد نیاز شرب و صنایع موجود از هر خط و تعیین قیمت بهینه آب انتقالی از دریا تشکیل شود و گزارش تصمیمات خود را ارائه کنند.

بخش صنعت از افزایش قیمت دلار استقبال نمی‌کند

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش صنعت برای تولید و عرضه کالا، از تورم و افزایش نرخ استقبال نمی‌کند، زیرا با نگاه بلندمدت منفعتی برای این بخش به همراه ندارد.

الگویی برای حضور دانش‌بنیان‌ها در توسعه زنجیره معدن تدوین می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین الگویی با همکاری نهادها و استفاده از توان بنگاه های بزرگ برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در توسعه زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) در دست اقدام است

حضور خانه‌های صمت در ستادهای تسهیل، حمایت از تولید را به‌دنبال داشته است

رییس کمیسیون بین الملل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: حضور خانه‌های صمت در ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها و کشور، حمایت‌های جدی‌تر از تولید را به دنبال داشته است.

صادرات سنگ‌های تزئینی ایران یک دهم ترکیه !

دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: با وجود برابری ایران و ترکیه در تولید سنگ‌های تزئینی که رقمی حدود ۱۰ میلیون تن است، صادرات این نوع سنگ در ایران کمتر از یک میلیون تن و معادل یک دهم صادرات ترکیه است.

فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی کشور نیازمند اعتبارات پایدار و قابل اتکا است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: این سازمان به‌منظور راهبرد و پیشرفت کارها به‌ویژه در حوزه اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافی، نیاز به منابع مالی متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای خود دارد

همزمان با دهه فجر انجام می شود؛ بهره برداری از ۳۷۲ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار نفری در شهرک های صنعتی سراسر کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به برنامه ریزی برای بهره برداری از ۳۷۲ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفری در شهرک ها و نواحی صنعتی سراسر کشور همزمان با ایام الله دهه فجر خبر داد.

حکایت سنگ‌هایی که نان می‌دهد

کارآفرینی که اشتغالزایی برای هزار نفر را در خراسان جنوبی با فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در برنامه دارد، گرماگرم دیدار و مذاکره با مسوولان استان زمینه اشتغال برخی افراد را در این صنعت فراهم کرده است.

رویای ناممکن ۱۰ برابر شدن صادرات سنگ

ایران ظرفیت تولید ۳۰ میلیون ‌تن سنگ تزئینی ساختمانی را دارد؛ با این حال در سال گذشته میلادی تولید آن تنها هشت میلیون تن بود. در همین حال سیف‌ا… امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، از هدف‌گذاری وزارتخانه برای افزایش ارزش صادرات سنگ به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۴خبر داده است. اعلام این ارقام در حالی صورت می گیرد که در شرایط فعلی تنها ۱۵۰میلیون دلار صادرات صورت می گیرد و این یعنی ۱۰ برابر شدن صادرات سنگ تنها در سه سال؛ اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان بدون استراتژی و هدف‌گذاری مشخص ناممکن