لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

انجام 10 پروژه تحقیقاتی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی از ابتدای سال 99/ انعقاد 15 تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با مجموعه های علمی، تحقیقاتی و صنعتی

نازنین بدری با بیان این‌که پژوهش، مبنای توسعه و تضمینی برای استمرار و تکامل فعالیتهای علوم زمین و کشف ذخایرمعدنی به شمار می‌آید، گفت: یکی از عوامل مهم توسعه در کشورهای پیشرفته، توجه خاص به امر پژوهش است که حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی و اختصاص بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی به سرمایه‌گذاری در امور پژوهشی و تحقیقاتی گویای این مساله است.

وی ادامه داد: نقش پژوهش در توسعه فراگیر و پایدار هر کشور انکارناپذیر بوده و ارتباط مستقیم بین پیشرفت بخش پژوهش و شتاب‌دهی برای توسعه همه جانبه برقرار است.

مسئول بخش پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که با انجام پژوهش‌های اصولی و دقیق به عنوان زیربنای هر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مهم در کشور، می‌توان از هدر رفت منابع مالی و انسانی و همچنین بسیاری از دوباره کاری‌ها جلوگیری کرد، تصریح کرد: در صورتی که برنامه‌ریزی یا پروژه‌ای به خصوص در مقیاس بزرگ، فاقد پشتوانه پژوهشی باشد به طور یقین در اجرا و عملیاتی شدن با مشکل روبه روخواهد شد.

بدری بیان کرد: اولین گام برای سامان بخشیدن به امر پژوهش، شناسایی دقیق موانع و تنگناهای پژوهش و اقدام عملی برای رفع آن‌هاست که بر همین اساس دستیابی به درک درستی از توانمندی‌ها، امکانات موجود و نیز پی بردن به نقاط قوت و ضعف برنامه‌های پژوهشی در گام نخست ضروری است.

وی تاکید کرد: آگاهی از موانع پژوهش و مرتفع کردن آن‌ها، شناسایی و بررسی عوامل متعدد تاثیرگذار در امر پژوهش (عوامل مدیریتی، ساختاری، فرایندی و انسانی) به منظور ارتقای کیفی و کمی پروژه‌های تحقیقاتی در سازمان‌ها حائز اهمیت است.

مسئول بخش پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ادامه به فعالیت‌های مهم انجام شده در سال 1399 در بخش پژوهش سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور اشاره کرد و گفت: بازتعریف ساختار شورای پژوهش به‌منظور سیاست گذاری و برنامه ‌ریزی جهت ارتقای کیفی و اعتلای امور پژوهشی سازمان، تعیین و تدوین سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها، نظارت و ارزیابی برنامه‌های پژوهش و فناوری و همچنین تدوین آیین‌نامه شورای پژوهش با تکیه بر کاربردی شدن پژوهش‌ها به ویژه در جهت افزایش بازدهی و اثربخشی فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشاف حاکمیتی در کشور بخشی از دستاوردهای این بخش بوده است.

بدری تصریح کرد: همچنین انجام کلیه امور مربوط به انعقاد تفاهم‌نامه‌های سازمان با مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی مرتبط و ایجـاد بـستر مناسـب جهـت برقـراری ارتبـاط علمی- پژوهشی منسجم با هدف همکاری متقابل جهت ارتقاء و پیشبرد موثر در فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی، ایجاد زمینه مشــارکت و استفــاده از دانش، نتایج مطالعات، تجارب و خــدمات تخصصی مراکز تحقیقاتی و صنعتی در حوزه فعالیت‌های بنیادین سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی، بسترسازی مناسب از طریق تعامل و همکاری دو سویه برای طراحی و اجرای برنامه‌های علمی و پژوهشی و تحقیقاتی، استفاده مطلوب و دوسویه از کلیه امکانات و ظرفیت‌ها جهت شتاب بخشیدن به اجرای پروژه‌های بنیادی از دیگر فعالیت‌های این بخش است.

گفتنی است که با فرارسیدن هفته پژوهش، توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف این امر در کشور و بررسی دستاوردها و چالش‌های فراروی این حوزه در بخش های تحقیقاتی و آینده پژوهی سازمان‌ها و نهادهای گوناگون علمی فراهم می‌ شود تا کلیه محققان و ذی‌نفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور برنامه‌ریزی روزآمد و اقدامات موثری را در دستور کار خود قرار دهند.

هفته پژوهش امسال نیز از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ آذر ماه بنا بر اعلام ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری کشور با شعار پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید برگزار می‌شود.



سایر اخبار

تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

اعضای فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی، با حضور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به ارتقای جایگاه این سازمان تاکید کردند.

بی توجهی به ساختارهای قانونی، بزرگترین چالش اکتشاف ذخایرمعدنی است

اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور با چالش جدی در حوزه ساختارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی-حاکمیتی، بنگاه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی روبرو است؛ بطوریکه مرز شفاف و مشخصی در انجام وظایف هریک وجود ندارد که این پدیده موجب واگرایی فعالیت‌ها و بروز ناکامی در حوزه کشف ذخایر معدنی جدید و در مقیاس جهانی در کشور می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن خبر داد: رتبه نخست ایران در تنوع سنگ‌های تزئینی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن گفت: ایران از لحاظ تنوع سنگ‌های تزئینی رتبه نخست و از لحاظ ذخایر در دنیا رتبه چهارم را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت: برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌محور است

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه پیشنهادی تهیه شده برای این وزارتخانه، با تمرکز و تاکید بر توسعه صادرات‌محور تدوین شده است که شامل هشت استراتژی مهم است.

«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «عباس علی‌آبادی» برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

افزایش 12 درصدی ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی

صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در نخستین ماه 1402، از نظر ارزشی 12 درصد افزایش یافت.

معاون وزیر صمت مطرح کرد: تحقق رشد ۱۲ درصدی در بخش معدن، نیازمند آگاهی از داشته‌های معدنی/ ایران بهشت عناصر معدنی جهان است

معاون وزیر صمت اعلام کرد که دستیابی به رشد ۱۲ درصدی پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن، نیازمند آگاهی کامل از داشته‌های معدنی کشور است.

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن برگزار شد

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سرپرست این وزارتخانه برگزار شد.

معاون وزیر صمت: بهره‌برداران معادن غیرفعال سلب صلاحیت می‌شوند

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن در اختیار بهره‌برداران، در صورتی که غیرفعال مانده باشند باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه توازن سرمایه گذاری در کشور برقرار نیست، اظهار کرد: توسعه صنایع در مناطق محروم کشور از برنامه های این سازمان است.

لزوم برداشتن گام‌های بلندتر در بازارهای بین‌المللی برای توسعه صادرات

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌ داخلی کوچک شده و باید گام‌های بلندتری را در منطقه و بازارهای بین‌المللی برای صادرات محصولات داخلی‌مان برداریم.