لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

تاثیر تفاهم 25 ساله با چین بر معدنکاری ایران/افزایش بهره وری معادن متروکه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت مطلبی با عنوان «چرا دشمنان از قرارداد ایران و چین در هراسند؟» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در مورد عملکرد چینی‌ها در معادن ایران گفت: اگرچه چین تکنولوژی اول دنیا نیست، یا شاید تکنولوژی برتر خود را در اختیار ما نگذاشته باشد، باید بپذیریم که چین جزء ۵ اقتصاد بزرگ دنیا و اگر واقع‌بینانه و براساس آمار نگاه کنیم، یکی از دو اقتصاد بزرگ دنیا است. یعنی در حال حاضر چین و آمریکا با همدیگر در حال راهبری اقتصاد دنیا هستند.

وی افزود: چینی‌ها در معادن ایران اعم از معادن فلزی، غیرفلزی و سنگ‌های ارزشمند، همیشه مفید بوده‌اند و تکنولوژی آنها، حتی اگر همپای تکنولوژی روز دنیا نبوده، بسیاری از نیازهای صنایع معدنی ما را برطرف کرده است. در سال‌های اخیر ما هم از چینی‌ها یاد گرفته‌ایم و هم از آنها سرمایه پذیرفته‌ایم.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد: اگرچه ممکن است نتوانسته باشیم با شرکت‌های درجه یک و تراز اول چینی همکاری داشته باشیم اما همین شرکت‌هایی که وارد ایران شده‌اند، معادن و صنایع معدنی ایران را در سال‌های اخیر به طور چشم‌گیری به جلو حرکت داده‌اند.

شریعتی در واکنش به این موضوع که آیا می‌توان نسبت به ورود چینی‌ها به معادن ایران خوشبین بود، گفت: قطعا می‌توان خوشبین بود زیرا چین علاوه بر اینکه تکنولوژی معدنی دارد، کشوری معدنی است و در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آفریقا، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی کرده‌اند. ورود چینی‌ها به معادن و صنایع معدنی ایران، اتفاقی خوش‌یمن است و به هیچ وجه به این معنی نیست که چینی‌ها می‌خواهند خاک کشور ما را ببرند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت سرمایه‌گذاری چینی‌ها در معادن ایران فراهم است؟ اظهار کرد: چینی‌ها کارشان سرمایه‌گذاری کردن در زمینه‌هایی است که بازخورد مالی و بازگشت سرمایه بالا برای آنها داشته باشد و هیچ گاه وارد بحث سرمایه‌گذاری بدون توجیه نمی‌شوند. در واقع ما باید این زمینه را برای آنها فراهم کنیم.

وی توضیح داد: باید ببینیم در قرارداد ۲۵ ساله، به طور مشخص این مساله قید شده که چینی‌ها در معادن و صنایع معدنی ایران سرمایه‌گذاری کنند یا نه. این سوالی است که دولت باید پاسخش را بدهد. اگر دولت بتواند این زمینه و امکان را فراهم کند، به شرط اینکه بتوانند از توان و کارگر ایرانی استفاده کنند، می‌توانند با بهره‌وری بسیار بالاتر از ما در زمینه معدن و صنایع معدنی ایران فعالیت کنند و همین باعث رونق این بخش خواهد شد.

شریعتی یادآور شد: می‌توانیم بسیاری از معادن متروکه را در اختیار چینی‌ها قرار دهیم تا راندمان تولید ما را افزایش دهند. بنابراین باید این زمینه را فراهم کنیم تا با استفاده از نیروی کار ایرانی، مدیریت ایرانی، سرمایه چینی و حتی مدیریت چینی، این اتفاق بیفتد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه همکاری ایران و چین در بخش معدن برای بخش خصوصی مفید است؟ نیز گفت: نباید تصور کنیم که چین قرار است فقط برای دولت ایران کار کند. خیلی زودتر از اینکه دولت‌های ایران، چین را بشناسند، بخش خصوصی ایران سراغ چین رفته بود و مزایای تکنولوژی چینی را در معادن و صنایع معدنی فلزی، غیرفلزی و ارزشمند دیده‌ایم. بنابراین تصور می‌کنم، چینی‌ها می‌توانند این قدم را به خوبی بردارند. دولت باید در این زمینه شفاف‌سازی کند، زیرا این یک امتیاز برای معادن و صنایع معدنی ایران است.

وی ادامه داد: اگر چین وارد بخش معدن و صنایع معدنی ایران شود و دولت، جزئیات این حضور را به طور شفاف در اختیار همگان قرار دهد، گامی موثر و مفید برای آینده معدن و صنایع معدنی ایران خواهد بود.

شریعتی افزود: اگر سرمایه و تکنولوژی جدید وارد صنایع معدنی ایران شود، سهم معدن در تولید ناخالص داخلی GDP کشور به شدت افزایش می‌یابد که این مساله می‌تواند اشتغال ایجاد کند و زیرساخت‌ها را توسعه دهد. بنابراین اگرچه هنوز در برخی زمینه‌ها، همه زوایای تفاهم‌نامه ایران و چین برای ما زوایایش مشخص نشده، اما یادمان باشد موقعیت سرمایه‌گذاری خارجی که سال‌ها درباره آن صحبت می‌کردیم، اکنون برای ما فراهم شده است و می‌توانیم با در نظر گرفتن امتیازهایی که می‌تواند برای ایران داشته باشد، به این قرارداد نگاه کرده و آن را عملیاتی کنیم و بتوانیم سرمایه و تکنولوژی چینی را به کشورمان بیاوریم.



سایر اخبار

صادرات ۷.۸ میلیارد دلاری محصولات معدن و صنایع معدنی تا پایان آبان‌ماه

حوزه معدن و صنایع معدنی ایران از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه موفق به صادرات بیش از ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول به ارزش هفت میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار شده است.

معاون وزیر صمت خبر داد: تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای نخستین بار

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای نخستین بار در کشور خبر داد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت مطرح کرد: جایگاه چهارم ایران در تولید سنگ تزئینی

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۶ ماهه اول امسال تعداد معادن کشور ۲۱۸۸ فقره بوده که ۱۳۵۴ معدن از این تعداد، فعال، ۲۵ معدن در حال تجهیز و ۸۰۹ معدن غیرفعال هستند و باید تعیین تکلیف شوند.

عوارض صادراتی سنگ، تهدیدی برای کاهش سهم ایران در بازار صادراتی

مدیر اجرایی چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران، متاسفانه عوارض صادرات، ممکن است باعث از دست رفتن اندک سهم ما از بازار جهانی که حدود نیم درصد از بازار ۳۲ میلیارد دلاری تجارت سنگ در دنیا است، بشود.

ضرورت رفع موانع واردات و صادرات از پای فعالان صنعت سنگ

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر لزوم رفع موانع واردات و صادرات از پیش پای فعالان صنعت سنگ تاکید کرد.

صدمات جبران ناپذیر قطعی برق صنایع معدنی

پیرامون قطعی برق صنایع معدنی در یادداشتی نوشت: چندین روز از قطعی برق و در نتیجه تعطیلی در کارخانجات فولاد و سیمان می‌گذرد که اولین نتایج آن در همین اندک زمان در قالب افزایش قیمت و کمیابی خود را نمایان کرده است.

برآورد فروش هزار میلیاردی در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران

مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در ارتباط با میزان فروش حاصل شده از چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران در نیم‌ور محلات گفت: برآورد فروش این دوره حدود هزار میلیارد تومان است که در بخش‌های معدنی، سنگ کوپ، سنگ بریده، ماشین‌آلات فرآوری و ماشین‌آلات معدنی بوده و نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

سنگ‌هایی پیش پای صنعت سنگ

-سنگ، از آن دسته محصولاتی است که از استخراج تا تولید، فرآوری و صادرات، چرخه اقتصادی عظیمی را ایجاد و زمینه اشتغال انبوهی را فراهم می‌کند. نگاه ملی به این صنعت در کنار رفع موانع قانونی و تسهیل صادرات می‌تواند سهم ایران به عنوان یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان در زمینه منابع معدنی را، افزایش دهد، اما چالش‌های پیش روی این صنعت از جمله تحریم‌ها و تعارضات قانونی، صنعتگران این عرصه را با نگرانی‌هایی مواجه کرده‌ است.

تکذیب خبرسازی درباره تغییر معاون وزارت صمت

دفتر ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خبر سایت اکو ایران درباره تغییر معاون امور معادن و فرآوری مواد این وزارتخانه را تکذیب کرد

خبر منفی بودجه برای بازار سرمایه/ بورس به کما می رود

همزمان با رشد شاخص کل در روز قبل، ارزش معاملات خرد کاهش پیدا کرده است. ارزش معاملات خرد در یک روند نزولی قرار گرفته است که انتظارات را برای شکست مقاومت شاخص کل تضعیف می‌کند و با توجه به واگرایی بوجود آمده، انتظار اصلاح در بازار افزایش پیدا کرده است.

چشم‌پوشی گمرک از درآمد ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از صنایع

طی ۵ ماهه امسال از حدود ۱۳۱ هزار و ۵۱۱ میلیارد ریال درآمد گمرکی و مالیاتی به دلیل حمایت از صنایع چشم‌پوشی شده است.