لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

تامین پایدار منابع مالی از طریق قرارداد ۲۵ ساله با چین

ییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه این دو کشور در مبادلات اقتصادی مکمل یکدیگر هستند، گفت: امروز نیاز به پایداری برای تامین منابع و شراکت در مبادلات همه جانبه را داریم که توافق‌نامه ۲۵ ساله با چین می‌تواند این خواسته را تامین کند.

«مجید رضا حریری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین اظهار داشت: امضای این قرارداد مبادله ای دوسویه است؛ از یک سو این کشور خواستار انرژی هایی است که ایران توان تامین آن را دارد و از سوی دیگر ما می توانیم از امکانات، تکنولوژی و پژوهش های آنها بهره‌مند شویم، در حالی که بیشتر اقتصادهای نفتی در خاورمیانه شرکای غربی هستند نیازها و دارایی های ایران و چین مکمل یکدیگر محسوب می شوند و این قرارداد در ذات خود از منظر اقتصادی ضرری نخواهد داشت.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه چارچوب اصلی قرارداد اقتصادی ایران با چین در بلندمدت و کوتاه مدت همکاری در زمینه انتقال انرژی هایی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و معادن است، تاکید کرد: در حال حاضر نیز بدون این قرارداد حدود ۷۰ درصد فرآوردهای نفتی، معدنی و غیر فلزی و ۲۷ درصد از صادرات غیر نفتی کشور با چین مبادله می شود، بر همین اساس امروز هر دو کشور نیاز به یک پایداری برای تامین انرژی و شراکت مبادلات در زمینه های مختلف داریم.

وی با تاکید بر اینکه چین نخستین شریک تجاری ایران در زمینه صادرات است، خاطرنشان کرد: اقتصاد فعلی کشور به توسعه زیرساخت ها نیاز دارد و چین می تواند در این زمینه به  ایران کمک کند زیرا چین بزرگترین خریدار ذخایر در اکثر محصولات معدنی و انرژی در جهان و کشور ما دارنده ذخایر عظیم انرژی است.

به گفته حریری، در هر تفاهمنامه ای امتیازاتی داده و امتیازاتی گرفته می شود اما منفعت ها در جزییات مشخص می شود و با وجود هر قدرت چانه زنی در مذاکرات برای دستیابی به منفعتی بزرگتر باید با اعطای برخی امتیازات کنار بیاییم.

وی با اشاره به موج رسانه ای منفی و موضع گیری های کشورهای غربی و آمریکا، سلطنت طلبان و رسانه های به اصطلاح آن‌ طرف آبی بر علیه این قرارداد، تصریح کرد: این مخالفت ها نشان می دهد امضای این قرارداد به نفع ایران خواهد بود در غیر اینصورت تلاشی برای به سرانجام نرسیدن آن صورت نمی گرفت و انتشار شایعاتی مانند واگذاری جزیره کیش به چین یا اعزام نیروهای نظامی به ایران نشات گرفته از این تفکرات است در حالی که نه تنها در سوابق تاریخی کشور چین، استعمار یا به دست آوردن کشوری دیگر آن هم به این شکل دیده نمی شود بلکه در نیم قرن اخیر ایران نیز حتی ذره ای از خاک خود را به دولتی دیگر واگذار نکرده است پس چنین مواردی حقیقت ندارد، ما برای دفاع از این مرز و بوم جنگیدیم تا یک متر از زمین ایران به دیگری واگذار نشود و امروز نیز قطعا یک جزیره را نه به چینی ها و نه به هیچ قدرت دیگری واگذار نخواهیم کرد.

به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، یک دهه پیش چین قصد در اختیار گرفتن فقط مدیریت منطقه آزاد چابهار را برای مدتی داشت اما ایران موافقت نکرد و این نشان می دهد در قرارداد ۲۵ ساله با چین یا هر قرارداد بلندمدت دیگری امتیازاتی مانند واگذاری جزایر یا مناطق آزاد یه دیگری داده نخواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل انتشار شایعات در فضای مجازی عدم اطلاع رسانی کافی بوده و به همین دلیل، راه برای سواستفاده‌گران باز مانده است، افزود: طرح توافقنامه جامع همکاری با چین نخستین بار سال ۲۰۱۶ با حضور شی جین پینگ رییس جمهوری این کشور مطرح شد که البته پیگیری نشد، اما امروز برای برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی به همکاری های بلند مدت با اقتصادهای بزرگ جهان نیاز داریم.

حریری خاطرنشان کرد: سفر سال گذشته علی لاریجانی به عنوان نماینده نظام جمهوری اسلامی همراه با چند وزیر از جمله وزارت خارجه و صنعت، معدن و تجارت به چین، آغاز عملیات اجرایی برای این قرارداد بود که در نتیجه مذاکرات،  پیش‌نویس قرارداد از سوی دولت ایران برای دولت چین ارسال شد که فقط شامل همکاری های اقتصادی نمی شد بلکه یک توافقنامه جامع را در برمی گیرد.

وی با تاکید بر درست بودن امضای این قرارداد بلندمدت با چین، تصریح کرد: هر تفاهم‌نامه بلند مدتی با این کشور می تواند به بهره مندی از ظرفیت ها کمک کند، زیرا هر دولتی در ایران برای امضای قرارداد همکاری با چین چارچوب یکسانی دارد و از زمان دولت اصلاحات تاکنون نیز ایران روابط خوبی با چین داشته که در هر دوره نسبت به قبل این ارتباطات رشد داشته است و هر دولتی با چین همکاری داشته باشد، یعنی با یک قدرت اقتصادی بزرگ در جهان به تفاهم رسیده است.



سایر اخبار

مهمترین مقاصد صادراتی محصولات معدن و صنایع معدنی ایران کدامند؟

برپایه آمارها و اطلاعات منتشره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ۷۳ درصد صادرات محصولات حوزه معدن و صنایع معنی کشورمان در سال گذشته به پنج کشور انجام شده است.

مطالعات اکتشافی گوهرسنگ ها در ۱۱ استان

ایمیدرو با هدف توسعه صنعت گوهرسنگ و همچنین، تحقق استراتژی‌های مندرج در سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور؛ مطالعات اکتشافی فاز شناسایی-پی جویی و غربالگری در ۱۱ استان را دنبال می کند.

کمیته‌ میزان تخصیص آب انتقالی از دریا برای مصارف شهری و صنعتی تشکیل می‌شود

سیزدهمین جلسه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی تشکیل و مقرر شد کمیته ای با عضویت وزارتخانه‌های نیرو و صمت جهت مشخص‌کردن میزان تخصیص آب مورد نیاز شرب و صنایع موجود از هر خط و تعیین قیمت بهینه آب انتقالی از دریا تشکیل شود و گزارش تصمیمات خود را ارائه کنند.

بخش صنعت از افزایش قیمت دلار استقبال نمی‌کند

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش صنعت برای تولید و عرضه کالا، از تورم و افزایش نرخ استقبال نمی‌کند، زیرا با نگاه بلندمدت منفعتی برای این بخش به همراه ندارد.

الگویی برای حضور دانش‌بنیان‌ها در توسعه زنجیره معدن تدوین می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین الگویی با همکاری نهادها و استفاده از توان بنگاه های بزرگ برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در توسعه زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) در دست اقدام است

حضور خانه‌های صمت در ستادهای تسهیل، حمایت از تولید را به‌دنبال داشته است

رییس کمیسیون بین الملل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: حضور خانه‌های صمت در ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها و کشور، حمایت‌های جدی‌تر از تولید را به دنبال داشته است.

صادرات سنگ‌های تزئینی ایران یک دهم ترکیه !

دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: با وجود برابری ایران و ترکیه در تولید سنگ‌های تزئینی که رقمی حدود ۱۰ میلیون تن است، صادرات این نوع سنگ در ایران کمتر از یک میلیون تن و معادل یک دهم صادرات ترکیه است.

فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی کشور نیازمند اعتبارات پایدار و قابل اتکا است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: این سازمان به‌منظور راهبرد و پیشرفت کارها به‌ویژه در حوزه اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافی، نیاز به منابع مالی متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای خود دارد

همزمان با دهه فجر انجام می شود؛ بهره برداری از ۳۷۲ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار نفری در شهرک های صنعتی سراسر کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به برنامه ریزی برای بهره برداری از ۳۷۲ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفری در شهرک ها و نواحی صنعتی سراسر کشور همزمان با ایام الله دهه فجر خبر داد.

حکایت سنگ‌هایی که نان می‌دهد

کارآفرینی که اشتغالزایی برای هزار نفر را در خراسان جنوبی با فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در برنامه دارد، گرماگرم دیدار و مذاکره با مسوولان استان زمینه اشتغال برخی افراد را در این صنعت فراهم کرده است.

رویای ناممکن ۱۰ برابر شدن صادرات سنگ

ایران ظرفیت تولید ۳۰ میلیون ‌تن سنگ تزئینی ساختمانی را دارد؛ با این حال در سال گذشته میلادی تولید آن تنها هشت میلیون تن بود. در همین حال سیف‌ا… امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، از هدف‌گذاری وزارتخانه برای افزایش ارزش صادرات سنگ به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۴خبر داده است. اعلام این ارقام در حالی صورت می گیرد که در شرایط فعلی تنها ۱۵۰میلیون دلار صادرات صورت می گیرد و این یعنی ۱۰ برابر شدن صادرات سنگ تنها در سه سال؛ اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان بدون استراتژی و هدف‌گذاری مشخص ناممکن