لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

تولید 700 دستگاه ماشین آلات معدنی توسط هپکو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «حمایت از کارگران هپکو در سال جهش تولید» اقدام مسئولان برای تقویت این واحد تولیدی و جبران زیان آن را در سال جاری خواستار شده بودند. 

در این راستا 5 شرکت و صندوق معدنی تفاهم نامه هایی را با هپکو به امضا رساندند. این تفاهم نامه ها با راهبری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اجرایی می شوند. به این ترتیب شرکت های ملی مس، مبارکه، چادرملو و گل گهر، صندوق سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و خانه معدن ایران 5 تفاهمنامه همکاری با شرکت هپکو، امضا کردند که قرار است با راهبری ایمیدرو و تمرکز بر فروش محصولات و خدمات هپکو به غول های معدنی اجرایی شود.

خداداد غریب پور در مراسم امضای 5 تفاهم نامه همکاری بین شرکت های معدنی و هپکو  با تاکید بر توسعه همکاری شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی با شرکت هپکو، گفت: با حضور شرکت های بزرگ معدنی در این تفاهم نامه ها، هپکو دوباره احیا خواهد شد.

وی ادامه داد: ایمیدرو به ماموریت خود که حمایت از شرکت هپکو بود، جامه عمل پوشاند و به نقشی که قرار بود چه در قالب سهامدار و چه در قالب همکاری ایفا کند، عمل کرد.

غریب پور افزود: در حال حاضر دوسوم عملیات معدنکاری حوزه سنگ آهن، 60 درصد معدنکاری در حوزه مس و تولید، 30 درصد فولاد کشور توسط شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی همچون مبارکه، چادرملو، گل گهر و ملی مس انجام می شود.

وی گفت: این شرکت ها که در قالب تفاهم نامه های فوق، در کنار هپکو قرار می گیرند، نقش مهمی را در بازگشت هپکو به تولید ایفا خواهند کرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن قدردانی از همکاری شرکت های بزرگ با هپکو، گفت: آماده شدن شرایط برای امضای 5 تفاهم نامه بین شرکت ها و هپکو، حاصل برگزاری 7 جلسه مهم و اساسی بود.

غریب پور افزود: مدیران شرکت های معدنی و هپکو با هدف ارزیابی توانمندی ها، طی 50 روز بازدیدهای متقابلی از شرکت های یکدیگر داشتند.

وی عنوان کرد: شرکت هپکو از ظرفیت مهندسی بالایی برخوردار است و می تواند بخش مهندسی فعالی داشته باشد.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: توانایی ساخت پاتیل سرباره و ارایه خدمات در پروژه نورد گرم 2 مورد درخواست شرکت مبارکه و همچنین تعمیر دامپتراک 35 تنی گل گهر گواه این مدعا است.

این تفاهم نامه ها متمرکز بر رویکرد حمایتی ایمیدرو و این شرکت ها مبنی بر خرید محصولات و خدمات از این تولید کننده با سابقه است. در چهار تفاهم نامه فوق "بومی سازی" رویکرد اصلی بین طرف های این همکاری خواهد بود.

همچنین تفاهم نامه دیگری بین صندوق بیمه معدن (وابسته به ایمیدرو) و خانه معدن ایران با شرکت هپکو در زمینه تامین ماشین آلات مورد نیاز معدنکاران امضا شد.



سایر اخبار

مهمترین مقاصد صادراتی محصولات معدن و صنایع معدنی ایران کدامند؟

برپایه آمارها و اطلاعات منتشره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ۷۳ درصد صادرات محصولات حوزه معدن و صنایع معنی کشورمان در سال گذشته به پنج کشور انجام شده است.

مطالعات اکتشافی گوهرسنگ ها در ۱۱ استان

ایمیدرو با هدف توسعه صنعت گوهرسنگ و همچنین، تحقق استراتژی‌های مندرج در سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور؛ مطالعات اکتشافی فاز شناسایی-پی جویی و غربالگری در ۱۱ استان را دنبال می کند.

کمیته‌ میزان تخصیص آب انتقالی از دریا برای مصارف شهری و صنعتی تشکیل می‌شود

سیزدهمین جلسه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی تشکیل و مقرر شد کمیته ای با عضویت وزارتخانه‌های نیرو و صمت جهت مشخص‌کردن میزان تخصیص آب مورد نیاز شرب و صنایع موجود از هر خط و تعیین قیمت بهینه آب انتقالی از دریا تشکیل شود و گزارش تصمیمات خود را ارائه کنند.

بخش صنعت از افزایش قیمت دلار استقبال نمی‌کند

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش صنعت برای تولید و عرضه کالا، از تورم و افزایش نرخ استقبال نمی‌کند، زیرا با نگاه بلندمدت منفعتی برای این بخش به همراه ندارد.

الگویی برای حضور دانش‌بنیان‌ها در توسعه زنجیره معدن تدوین می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین الگویی با همکاری نهادها و استفاده از توان بنگاه های بزرگ برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در توسعه زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) در دست اقدام است

حضور خانه‌های صمت در ستادهای تسهیل، حمایت از تولید را به‌دنبال داشته است

رییس کمیسیون بین الملل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: حضور خانه‌های صمت در ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها و کشور، حمایت‌های جدی‌تر از تولید را به دنبال داشته است.

صادرات سنگ‌های تزئینی ایران یک دهم ترکیه !

دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: با وجود برابری ایران و ترکیه در تولید سنگ‌های تزئینی که رقمی حدود ۱۰ میلیون تن است، صادرات این نوع سنگ در ایران کمتر از یک میلیون تن و معادل یک دهم صادرات ترکیه است.

فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی کشور نیازمند اعتبارات پایدار و قابل اتکا است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: این سازمان به‌منظور راهبرد و پیشرفت کارها به‌ویژه در حوزه اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافی، نیاز به منابع مالی متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای خود دارد

همزمان با دهه فجر انجام می شود؛ بهره برداری از ۳۷۲ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار نفری در شهرک های صنعتی سراسر کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به برنامه ریزی برای بهره برداری از ۳۷۲ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفری در شهرک ها و نواحی صنعتی سراسر کشور همزمان با ایام الله دهه فجر خبر داد.

حکایت سنگ‌هایی که نان می‌دهد

کارآفرینی که اشتغالزایی برای هزار نفر را در خراسان جنوبی با فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در برنامه دارد، گرماگرم دیدار و مذاکره با مسوولان استان زمینه اشتغال برخی افراد را در این صنعت فراهم کرده است.

رویای ناممکن ۱۰ برابر شدن صادرات سنگ

ایران ظرفیت تولید ۳۰ میلیون ‌تن سنگ تزئینی ساختمانی را دارد؛ با این حال در سال گذشته میلادی تولید آن تنها هشت میلیون تن بود. در همین حال سیف‌ا… امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، از هدف‌گذاری وزارتخانه برای افزایش ارزش صادرات سنگ به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۴خبر داده است. اعلام این ارقام در حالی صورت می گیرد که در شرایط فعلی تنها ۱۵۰میلیون دلار صادرات صورت می گیرد و این یعنی ۱۰ برابر شدن صادرات سنگ تنها در سه سال؛ اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان بدون استراتژی و هدف‌گذاری مشخص ناممکن