لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

جزئیات رشد اقتصادی 9 ماهه/ بهبود سرمایه‌گذاری در سال 99 + جدول

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس آخرین نتایج حسابهای ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلیGDP به قیمت ثابت سال 1390 در 9 ماهه نخست سال 1399 به رقم 5231 هزار میلیارد ریال با نفت و 4546 هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است.

در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت 5295 هزار میلیارد ریال و بدون نفت 4593 هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی 1.2 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 1- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در 9 ماهه نخست سال 1399 دارد.

چند سالی است که به واسطه تشدید تحریم‌ها و تلاطم ارزی تولید ناخالص داخلی نتوانسته رشد داشته باشد و ارزش افزوده سال‌های قبل خود را حفظ کند. آمارهای فصل پاییز روند بهبودی برای بخش‌های مختلف اقتصادی را مخابره کرده است.که در مقایسه با فصل‌های قبل وضعیت بهتری دارند.

گروه کشاورزی که در فصل بهار تقریبا رشد صفر را تجربه کرده بود در فصل پاییز 5.5 درصد مثبت شد. گروه صنایع و معادن نیز از منفی 5.3 درصد خود را به مثبت 3.7 درصد رساند. در زیر گروه این بخش استخراج نفت و گاز طبیعی که منفی 14.5 درصد بود حکایت از بهتر شدن شرایط در تولید و صادرات دارد به طوری که در پاییز 4.9 درصد مثبت شده است.

بیشترین تاثیر کرونا طی یک سال گذشته در بخش خدمات بوده و همچنان نتوانسته به جایگاه اصلی خود بازگردد البته آمارها اندکی رو به بهبود است و از منفی 4.2 درصد به منفی 1.8 درصد رسید.

براساس اطلاعات مرکز آمار، یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند مطلوب بودن شرایط را ملموس کند هزینه مصرف نهایی خصوصی است که همچنان منفی گزارش شد. دولت نیز با توجه به تحریم‌ها و افت صادرات نفت و کمبود منابعی که وجود دارد هزینه مصرف نهایی خود را ثابت نگه داشته که البته اگر این توان وجود داشته باشد باید در چارچوب سیاست‌های پولی و مالی افزایش یابد.

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص یکی از مولفه‌های رشد اقتصادی و حرکت به سمت تولید و ارزش افزوده بیشتر است که توانسته بعد از چند فصل که رشد منفی را تجربه کرده در فصل پاییز 4.6 درصد مثبت شد.

بیشترین تشکیل سرمایه در بخش ساختمان بوده که از منفی 2.3 درصد به 8.6 درصد افزایش یافته البته بخش ماشین الات نیز روند رو به رشد را شروع کرده هرچند حرکت آن کند است اما می‌‌تواند در فصول آینده و به واسطه کاهش تحریم‌ها نیز در شرایط مطلوب قرار گیرد.

همانطور که در نمودار مشاهده می شود روند فراز و فرود رشد اقتصادی به هیچ وجه ثبات ندارد که همین عامل نااطمینانی از آینده و سرمایه گذاری را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

رشد ناخالص داخلی فصلی کشور نیز به تفکیک بخش‌های حکایت از روند کند اما مثبت را دارد. با این وجود سهم هر بخش از تولید ناخالص داخلی در برخی بخش‌های از جمله تشکیل سرمایه در ماشین الات و صادرات کالا و خدمات و واردات کالا و خدمات افت مشاهده می‌شود.

مقایسه رشد اقتصادی در نه اول سال 99 با مدت مشابه در سال 98 نشان می‌دهد که تشکیل سرمایه در بخش ساختمان با کاهش روبرو شده و از 9.3 درصد به 3.8 درصد رسیده است.صادرات و واردات نیز با توجه به تحریم‌ها و شرایط ناشی از کرونا همچنان با افت روبرو است.



سایر اخبار

صادرات ۷.۸ میلیارد دلاری محصولات معدن و صنایع معدنی تا پایان آبان‌ماه

حوزه معدن و صنایع معدنی ایران از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه موفق به صادرات بیش از ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول به ارزش هفت میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار شده است.

معاون وزیر صمت خبر داد: تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای نخستین بار

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای نخستین بار در کشور خبر داد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت مطرح کرد: جایگاه چهارم ایران در تولید سنگ تزئینی

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۶ ماهه اول امسال تعداد معادن کشور ۲۱۸۸ فقره بوده که ۱۳۵۴ معدن از این تعداد، فعال، ۲۵ معدن در حال تجهیز و ۸۰۹ معدن غیرفعال هستند و باید تعیین تکلیف شوند.

عوارض صادراتی سنگ، تهدیدی برای کاهش سهم ایران در بازار صادراتی

مدیر اجرایی چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران، متاسفانه عوارض صادرات، ممکن است باعث از دست رفتن اندک سهم ما از بازار جهانی که حدود نیم درصد از بازار ۳۲ میلیارد دلاری تجارت سنگ در دنیا است، بشود.

ضرورت رفع موانع واردات و صادرات از پای فعالان صنعت سنگ

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر لزوم رفع موانع واردات و صادرات از پیش پای فعالان صنعت سنگ تاکید کرد.

صدمات جبران ناپذیر قطعی برق صنایع معدنی

پیرامون قطعی برق صنایع معدنی در یادداشتی نوشت: چندین روز از قطعی برق و در نتیجه تعطیلی در کارخانجات فولاد و سیمان می‌گذرد که اولین نتایج آن در همین اندک زمان در قالب افزایش قیمت و کمیابی خود را نمایان کرده است.

برآورد فروش هزار میلیاردی در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران

مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در ارتباط با میزان فروش حاصل شده از چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران در نیم‌ور محلات گفت: برآورد فروش این دوره حدود هزار میلیارد تومان است که در بخش‌های معدنی، سنگ کوپ، سنگ بریده، ماشین‌آلات فرآوری و ماشین‌آلات معدنی بوده و نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

سنگ‌هایی پیش پای صنعت سنگ

-سنگ، از آن دسته محصولاتی است که از استخراج تا تولید، فرآوری و صادرات، چرخه اقتصادی عظیمی را ایجاد و زمینه اشتغال انبوهی را فراهم می‌کند. نگاه ملی به این صنعت در کنار رفع موانع قانونی و تسهیل صادرات می‌تواند سهم ایران به عنوان یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان در زمینه منابع معدنی را، افزایش دهد، اما چالش‌های پیش روی این صنعت از جمله تحریم‌ها و تعارضات قانونی، صنعتگران این عرصه را با نگرانی‌هایی مواجه کرده‌ است.

تکذیب خبرسازی درباره تغییر معاون وزارت صمت

دفتر ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خبر سایت اکو ایران درباره تغییر معاون امور معادن و فرآوری مواد این وزارتخانه را تکذیب کرد

خبر منفی بودجه برای بازار سرمایه/ بورس به کما می رود

همزمان با رشد شاخص کل در روز قبل، ارزش معاملات خرد کاهش پیدا کرده است. ارزش معاملات خرد در یک روند نزولی قرار گرفته است که انتظارات را برای شکست مقاومت شاخص کل تضعیف می‌کند و با توجه به واگرایی بوجود آمده، انتظار اصلاح در بازار افزایش پیدا کرده است.

چشم‌پوشی گمرک از درآمد ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از صنایع

طی ۵ ماهه امسال از حدود ۱۳۱ هزار و ۵۱۱ میلیارد ریال درآمد گمرکی و مالیاتی به دلیل حمایت از صنایع چشم‌پوشی شده است.