لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

دلیل اختلاف فاحش بانک مرکزی و مرکز آمار در اعلام رشد صنعت و معدن چه بود؟

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت (صمت) تفاوت جامعه آماری و در نظر گرفتن نفت ذیل گروه صنعت در مطالعات مرکز آمار را دلیل تفاوت آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار دانست.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اخیرا اختلاف رشد اقتصادی اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی خبرساز شده است؛ به طوری‌که این اختلاف رشد در حوزه صنعت و معدن فاحش‌ است و تا ۱۷ درصد می‌رسد و مرکز آمار رشد حوزه صنعت و معدن را منفی ۱۴.۷ و بانک مرکزی این رشد را مثبت ۲.۳ درصد اعلام کرده است.

درباره اختلاف این ارقام سعید زرندی،‌ معاون طرح و برنامه وزارت صمت اظهار کرد: جامعه آماری بانک مرکزی با مرکز آنها متفاوت است؛ به طوری که امکان جمع‌آوری سریع‌تر اطلاعات از جامعه آماری بانک مرکزی وجود دارد و بالای ۱۰۰ نفر پرسنل اولویت آن است. اما مرکز آمار با در نظر گرفتن یک فاصله آماری و اولویت ۱۰ نفر پرسنل است.

وی در توضیح دلیل دوم اختلاف این اعداد تصریح کرد: مرکز آمار در سه سرفصل شامل گروه کشاورزی، صنعت و خدمات منتشر می‌شود که صنعت خود شامل پنج جزء است و فقط بخش‌های مرتبط با ساخت آن مربوط به وزارت صمت است.

زرندی با بیان اینکه در اطلاعات مرکز آمار نفت هم ذیل صنعت محسوب می‌شود، اظهار کرد: یکی از دلایل مهم تفاوت رقم رشد بخش صنعت در مرکز آمار و بانک مرکزی همین موضوع است.

به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی چهار گروه کشاورزی، صنایع و معادن، نفت و خدمات بررسی می‌شود. به عبارت دیگر در مدل مرکز آمار، اقتصاد ایران به سه بخش و در بانک مرکزی به چهار بخش تقسیم می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه کدام عدد به واقعیت نزدیک‌تر است، تصریح کرد: هر دو عدددرست است و رشد منفی ۱۴.۷ که از سوی مرکز آمار اعلام شده با در نظر گرفتن نفت در نظر گرفته شده است. برای بررسی دقیق بخش صنعت باید ذیل گروه صنعت، بخش ساخت بررسی شود.

بررسی آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد رشد تولید ناخالص داخلی در گروه صنایع و معادن شامل چهار بخش معدن، صنعت، برق، گاز و آب و ساختمان در سال ۹۸ حدود ۲.۳ بوده و چهار بخش نامبرده هم به ترتیب مثبت  ۱.۹، ۲.۱، ۴.۱ و منفی ۰.۲ رشد داشته است، اما در اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار گروه صنایع و معادن شامل شامل استخراج نفت خام و گاز طبیعی،‌ سایر معادن،‌ صنعت، انرژی و ساختمان در نظر گرفته شده است که جزئیات رشد هر بخش عنوان نشده است.



سایر اخبار

اهمیت بازگشت معادن راکد به چرخه تولید/مشکل فعالیت معدن مس راوه

عضو هیئت مدیره معدن دالی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده برای این معدن، گفت: برای فعالیت معدن مس راوه تمام مجوزهای قانونی صادر شده است و افتتاح آن برای روستاییان اشتغال زایی پایدار به همراه دارد.

رشد ۱۵۶ درصدی فروش سالیانه شرکت‌های معدنی حاضر در بورس

فروش ۷۴ شرکت بزرگ زنجیره معدن وصنایع معدنی بورس ایران در بهمن ۹۹ نسبت به بهمن ۹۸ رشد ۱۵۶ درصدی را ثبت کرد.

معاون معدنی وزارت صنعت: پهنه‌های بلوکه شده معدنی با مزایده واگذار می‌شود

سرپرست امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: همه محدوده‌های ( پهنه های ) بلوکه شده معدنی در استان‌ها به‌وسیله مزایده عمومی واگذار خواهد شد.

جهانگیری: صنعتگران در مقابل زمین‌گیر شدن صنعت ایستادند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی ها می خواستند صنعت ایران زمین گیر شود، گفت: اما صنعتگران در مقابل مشکلات ایستادند و نگذاشتند صنعت کشورمان زمینگیر شود.

نماینده مجلس: مدیریت معادن باید به استان‌ها واگذار شود

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت معادن کشور باید به استان‌ها واگذار شود تا آثار بهبود اقتصادی در تمام مناطق کشور ملموس‌تر شود.

ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری با استفاده از ظرفیت‌های معطل مانده در حوزه معدن/ واگذاری محدوده‌های معدنی فاقد مالک از طریق مزایده عمومی

در راستای هدایت هدفمند منابع و سرمایه‌های کشور در جهت منافع ملی و رشد اقتصادی کشور، محدوده‌های بلوکه شده معدنی در سراسر کشور از طریق مزایده عمومی و در چارچوب اختیارات قانونی وزارت صمت، واگذار خواهد شد.

رشد دسته‌جمعی مجوزهای معدنی در ۱۰ ماهه سال 99/ افزایش 5.3 درصدی صدور پروانه‌های بهره برداری معدنی و 1.8 درصدی پروانه های اکتشاف

داده‌ها و آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد دسته‌ جمعی مجوزهای معدنی از جمله تعداد پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه های بهره برداری است.

همکاری مشترک با معدن و دانشگاه در دستور کار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در راستای سیاست‌های همکاری‌های چندجانبه میان صنعت، معدن و دانشگاه و با توجه به شروع فرآیند تهیه نقشه­‌های زمین­‌شناسی در شمال منطقه ترود با مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم در استان سمنان، نشستی علمی برگزار کرد.

موانع احیای معادن کوچک

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید که بخش معدن با اتهام خام‌فروشی از سوی دستگاه‌های حاکمیتی مواجه است و این نگرش منفی، مانع انباشت سرمایه مولد در این بخش شده است.

معادن تعطیل شده وارد بورس می شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کردند حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون نسبت به مزایده معادن شناسایی شده تا پایان اسنفد ۱۳۹۹ اقدام کند.

خیز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در سال جدید

سی و نهمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین‌المللی علوم‌زمین صبح امروز با حضور متخصصان و استادان داخلی و خارجی از کشورهای فرانسه، سوئد، ایتالیا و چین به صورت بین‌المللی و به وبینار آغاز به کار کرد.