لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

ذخیره قطعی زمین شناسی کشور حدود ۴۰ میلیارد تن است

اصفهان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ذخیره زمین شناسی کشور بالغ بر ۶۰ میلیارد تن است که ذخیره قطعی حدود ۴۰ میلیارد تن برآورد می شود.

علیرضا شهیدی امروز (چهارشنبه- ۵ شهریور ماه) در آیین امضای تفاهم نامه سه جانبه علمی، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه اصفهان، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: سازمان زمین شناسی ایران نسبت به دیگر سازمان های زمین شناسی در دنیا سازمان جوانی است و ۳۸ سال از تاسیس آن می‌گذرد، اما در این بازه زمانی اقدامات تحقیقاتی، پژوهشی و اجرایی بسیاری در حوزه علوم زمین در کشور انجام شده است.

وی افزود: سازمان زمین شناسی علاوه بر وظیفه حاکمیتی خود در علوم زمین، مشغول تهیه اطلاعات به صورت نقشه است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، تصریح کرد : در حال حاضر ۳ مرتبه از کل مساحت ایران اسکن زمین شناسی شده و نقشه های زمین شناسی کل پهنه کشور در دسترس است.

شهیدی با اشاره به دو شعار اصلی سازمان زمین شناسی کشور، اظهار کرد: شعار نخست ما «تولید ثروت از طریق اکتشاف مواد معدنی» و شعار بعدی «صیانت از ثروت تولید شده با رصد مخاطرات زمین شناسی» است که در سازمان به طور جدی در این دو حیطه در حال فعالیت هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر معادن، جای نفت را گرفته و بهترین جایگزین تولید ثروت به جای نفت است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشور از لحاظ منابع معدنی غنی است و در زمینه داشتن برخی مواد معدنی مانند گچ در جایگاه نخست و دوم در دنیا هستم.

ایران در ۲۷ عنصر جزء ۱۰ تا ۱۲ کشور برتر دنیا است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: ایران در ۲۷ عنصر جزء ۱۰ تا ۱۲ کشور برتر دنیا است و در حال حاضر تولیدات خوبی در این حوزه داریم. رقمی حدود ۵۰۰ میلیون تن برداشت معادن در سال گذشته در کشور انجام شده است.

شهیدی گفت: ذخیره زمین شناسی کشور بالغ بر۶۰ میلیارد تن است که ذخیره قطعی حدود ۴۰ میلیارد تن تخمین زده می شود.

وی با تاکید براینکه ۶۶ درصد مواد معدنی مربوط به مواد معدنی غیرفلزی است، خاطرنشان کرد: در مجموع در حوزه مواد فلزی هم پتانسیل های بالایی در کشور وجود دارد.

۴۰ درصد جی دی پی کشور مربوط به سازمان زمین شناسی است

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر اینکه حدود ۴۰ درصد جی دی پی کشور مربوط به سازمان زمین شناسی است، تصریح کرد: ۷ تا ۸ درصد این میزان مربوط به صنایع و معادن است و در حوزه مخاطرات زمین شناسی و هر آنچه کشور را مورد آسیب قرار می دهد، ۷ تا ۸ درصد جی دی پی کشور صرف برای بازسازی مخاطرات می شود.

به گفته شهیدی از حدود ۴۳ مخاطره شناخته شده در دنیا، ۳۴ مخاطره در ایران رصد شده و اتفاق می افتد.

تهیه نقشه فرونشست استان اصفهان

وی فرونشست را زلزله خاموش و مخاطره جدی در کشور اعلام کرد و گفت: یکی از مخاطرات اصلی کشور فرونشست است که از سال گذشته نقشه مخاطراتی استان اصفهان طراحی شده و گزارش آن به زودی ارائه می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در سازمان زمین شناسی علاوه بر تحقیق و عملیات اجرایی در بخش زمین و خاک، در حیطه دریا نیز فعال هستیم و به تولید اطلاعات پایه مشغول هستیم.

شهیدی با بیان اینکه سازمان زمین شناسی در دو بخش مرکز پژوهش های کاربردی و پژوهشکده علوم زمین فعال است، تصریح کرد: سازمان زمین شناسی مجهزترین آزمایشگاه علوم زمین کشور را در اختیار دارد و به انجام فعالیت های پژوهشی مشغول است.

وی با تاکید براینکه در دو بخش فلزی و غیر فلزی اکتشافات انجام می شود، اضافه کرد: تهیه نقشه راه معدن که جزء سیاست های وزارت خانه است و در حال حاضر، اطلس منابع معدنی را منتشر کرده ایم که مقیاس جدید آن ۱۰ برابر بیشتر شده و در اختیار بخش خصوصی است که ریسک، زمان و هزینه اکتشاف را کم می کند و توسعه پایدار را رقم می زند.

اکتشاف ذخائر پنهان در کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه با کمک معادن می توان توزیع نسبتا عادلانه ثروت را رقم زد، تصریح کرد: از سال ۸۱ کشف ذخائر پنهان در کشور آغاز شده است در این حیطه مواد معدنی را جستجو می کنیم که در عمق است و هیچ اثری از آن در سطح نیست.

شهیدی به فعالیت های ژئوفیزیک هوایی انجام شده در سازمان زمین شناسی و راه اندازی این بخش اشاره کرد و گفت: تاکنون ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی در ژیوفیزیک هوایی برداشت انجام شده که البته نیاز است ۲میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی انجام شود تا معادن بیشتری رصد شوند.

وی با بیان اینکه بودجه اکتشافی کم است، ضریب نفوذ به داخل زمین را در حد کمتر از یک متر اعلام کرد و گفت: بسیاری از معادن کشور در عمق بیشتر زمین هستند و این روش هوایی می تواند روش معقولی باشد.

همکاری با دانشگاه سوربن برای جذب دانشجوی دکتری

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به حوزه روابط بین الملل روابط سازمان اشاره کرد و از همکاری با دانشگاه سوربن فرانسه خبر داد و گفت: در حال حاضر پروژه ای برای گرفتن دانشجو دکتری با دانشگاه سوربن در حال انجام است. ۱۲ نفر ظرفیت داریم و ۷ دانشجو انتخاب شده که مشترک بین ایران و فرانسه فعالیت کنند.

شهیدی در خصوص فعالیت های فرهنگی سازمان زمین شناسی، گفت: دو نشریه و یک فصلنامه پژوهشی داریم و اخیرا نیز مجله ای به صورت انگلیسی در مرکز مشهد به چاپ رسیده که امید است آی اس آی شود و نگرانی جامعه علمی در حیطه مقالات آی اس آی را مرتفع سازد.

وی گردهمایی سالانه سازمان زمین شناسی را یکی از افتخارات این سازمان معرفی کرد و افزود: هرسال گردهمای علوم زمین برگزار می شود و امسال سی و نهمین دوره این برنامه به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت وب سمینار برگزار می‌شود.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی وجود پایگاه داده های علوم زمین سازمان زمین شناسی را بهترین مرجع برای محققان این حوزه معرفی کرد و گفت: تمام اطلاعات زمین شناسی در این پایگاه موجود است. در سال های اخیر اکتشافات در کشور به صورت سیستماتیک انجام می شود و  هر آنچه در سازمان زمین شناسی تهیه می شود از این پس با مقیاس یک پنجاه هزار است.



سایر اخبار

تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

اعضای فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی، با حضور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به ارتقای جایگاه این سازمان تاکید کردند.

بی توجهی به ساختارهای قانونی، بزرگترین چالش اکتشاف ذخایرمعدنی است

اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور با چالش جدی در حوزه ساختارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی-حاکمیتی، بنگاه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی روبرو است؛ بطوریکه مرز شفاف و مشخصی در انجام وظایف هریک وجود ندارد که این پدیده موجب واگرایی فعالیت‌ها و بروز ناکامی در حوزه کشف ذخایر معدنی جدید و در مقیاس جهانی در کشور می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن خبر داد: رتبه نخست ایران در تنوع سنگ‌های تزئینی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن گفت: ایران از لحاظ تنوع سنگ‌های تزئینی رتبه نخست و از لحاظ ذخایر در دنیا رتبه چهارم را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت: برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌محور است

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه پیشنهادی تهیه شده برای این وزارتخانه، با تمرکز و تاکید بر توسعه صادرات‌محور تدوین شده است که شامل هشت استراتژی مهم است.

«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «عباس علی‌آبادی» برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند.

افزایش 12 درصدی ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی

صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در نخستین ماه 1402، از نظر ارزشی 12 درصد افزایش یافت.

معاون وزیر صمت مطرح کرد: تحقق رشد ۱۲ درصدی در بخش معدن، نیازمند آگاهی از داشته‌های معدنی/ ایران بهشت عناصر معدنی جهان است

معاون وزیر صمت اعلام کرد که دستیابی به رشد ۱۲ درصدی پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن، نیازمند آگاهی کامل از داشته‌های معدنی کشور است.

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن برگزار شد

نخستین نشست شورای راهبردی تحول بخش معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سرپرست این وزارتخانه برگزار شد.

معاون وزیر صمت: بهره‌برداران معادن غیرفعال سلب صلاحیت می‌شوند

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن در اختیار بهره‌برداران، در صورتی که غیرفعال مانده باشند باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه توازن سرمایه گذاری در کشور برقرار نیست، اظهار کرد: توسعه صنایع در مناطق محروم کشور از برنامه های این سازمان است.

لزوم برداشتن گام‌های بلندتر در بازارهای بین‌المللی برای توسعه صادرات

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌ داخلی کوچک شده و باید گام‌های بلندتری را در منطقه و بازارهای بین‌المللی برای صادرات محصولات داخلی‌مان برداریم.