لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

ذخیره قطعی زمین شناسی کشور حدود ۴۰ میلیارد تن است

اصفهان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ذخیره زمین شناسی کشور بالغ بر ۶۰ میلیارد تن است که ذخیره قطعی حدود ۴۰ میلیارد تن برآورد می شود.

علیرضا شهیدی امروز (چهارشنبه- ۵ شهریور ماه) در آیین امضای تفاهم نامه سه جانبه علمی، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه اصفهان، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: سازمان زمین شناسی ایران نسبت به دیگر سازمان های زمین شناسی در دنیا سازمان جوانی است و ۳۸ سال از تاسیس آن می‌گذرد، اما در این بازه زمانی اقدامات تحقیقاتی، پژوهشی و اجرایی بسیاری در حوزه علوم زمین در کشور انجام شده است.

وی افزود: سازمان زمین شناسی علاوه بر وظیفه حاکمیتی خود در علوم زمین، مشغول تهیه اطلاعات به صورت نقشه است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، تصریح کرد : در حال حاضر ۳ مرتبه از کل مساحت ایران اسکن زمین شناسی شده و نقشه های زمین شناسی کل پهنه کشور در دسترس است.

شهیدی با اشاره به دو شعار اصلی سازمان زمین شناسی کشور، اظهار کرد: شعار نخست ما «تولید ثروت از طریق اکتشاف مواد معدنی» و شعار بعدی «صیانت از ثروت تولید شده با رصد مخاطرات زمین شناسی» است که در سازمان به طور جدی در این دو حیطه در حال فعالیت هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر معادن، جای نفت را گرفته و بهترین جایگزین تولید ثروت به جای نفت است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشور از لحاظ منابع معدنی غنی است و در زمینه داشتن برخی مواد معدنی مانند گچ در جایگاه نخست و دوم در دنیا هستم.

ایران در ۲۷ عنصر جزء ۱۰ تا ۱۲ کشور برتر دنیا است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: ایران در ۲۷ عنصر جزء ۱۰ تا ۱۲ کشور برتر دنیا است و در حال حاضر تولیدات خوبی در این حوزه داریم. رقمی حدود ۵۰۰ میلیون تن برداشت معادن در سال گذشته در کشور انجام شده است.

شهیدی گفت: ذخیره زمین شناسی کشور بالغ بر۶۰ میلیارد تن است که ذخیره قطعی حدود ۴۰ میلیارد تن تخمین زده می شود.

وی با تاکید براینکه ۶۶ درصد مواد معدنی مربوط به مواد معدنی غیرفلزی است، خاطرنشان کرد: در مجموع در حوزه مواد فلزی هم پتانسیل های بالایی در کشور وجود دارد.

۴۰ درصد جی دی پی کشور مربوط به سازمان زمین شناسی است

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر اینکه حدود ۴۰ درصد جی دی پی کشور مربوط به سازمان زمین شناسی است، تصریح کرد: ۷ تا ۸ درصد این میزان مربوط به صنایع و معادن است و در حوزه مخاطرات زمین شناسی و هر آنچه کشور را مورد آسیب قرار می دهد، ۷ تا ۸ درصد جی دی پی کشور صرف برای بازسازی مخاطرات می شود.

به گفته شهیدی از حدود ۴۳ مخاطره شناخته شده در دنیا، ۳۴ مخاطره در ایران رصد شده و اتفاق می افتد.

تهیه نقشه فرونشست استان اصفهان

وی فرونشست را زلزله خاموش و مخاطره جدی در کشور اعلام کرد و گفت: یکی از مخاطرات اصلی کشور فرونشست است که از سال گذشته نقشه مخاطراتی استان اصفهان طراحی شده و گزارش آن به زودی ارائه می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در سازمان زمین شناسی علاوه بر تحقیق و عملیات اجرایی در بخش زمین و خاک، در حیطه دریا نیز فعال هستیم و به تولید اطلاعات پایه مشغول هستیم.

شهیدی با بیان اینکه سازمان زمین شناسی در دو بخش مرکز پژوهش های کاربردی و پژوهشکده علوم زمین فعال است، تصریح کرد: سازمان زمین شناسی مجهزترین آزمایشگاه علوم زمین کشور را در اختیار دارد و به انجام فعالیت های پژوهشی مشغول است.

وی با تاکید براینکه در دو بخش فلزی و غیر فلزی اکتشافات انجام می شود، اضافه کرد: تهیه نقشه راه معدن که جزء سیاست های وزارت خانه است و در حال حاضر، اطلس منابع معدنی را منتشر کرده ایم که مقیاس جدید آن ۱۰ برابر بیشتر شده و در اختیار بخش خصوصی است که ریسک، زمان و هزینه اکتشاف را کم می کند و توسعه پایدار را رقم می زند.

اکتشاف ذخائر پنهان در کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه با کمک معادن می توان توزیع نسبتا عادلانه ثروت را رقم زد، تصریح کرد: از سال ۸۱ کشف ذخائر پنهان در کشور آغاز شده است در این حیطه مواد معدنی را جستجو می کنیم که در عمق است و هیچ اثری از آن در سطح نیست.

شهیدی به فعالیت های ژئوفیزیک هوایی انجام شده در سازمان زمین شناسی و راه اندازی این بخش اشاره کرد و گفت: تاکنون ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی در ژیوفیزیک هوایی برداشت انجام شده که البته نیاز است ۲میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی انجام شود تا معادن بیشتری رصد شوند.

وی با بیان اینکه بودجه اکتشافی کم است، ضریب نفوذ به داخل زمین را در حد کمتر از یک متر اعلام کرد و گفت: بسیاری از معادن کشور در عمق بیشتر زمین هستند و این روش هوایی می تواند روش معقولی باشد.

همکاری با دانشگاه سوربن برای جذب دانشجوی دکتری

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به حوزه روابط بین الملل روابط سازمان اشاره کرد و از همکاری با دانشگاه سوربن فرانسه خبر داد و گفت: در حال حاضر پروژه ای برای گرفتن دانشجو دکتری با دانشگاه سوربن در حال انجام است. ۱۲ نفر ظرفیت داریم و ۷ دانشجو انتخاب شده که مشترک بین ایران و فرانسه فعالیت کنند.

شهیدی در خصوص فعالیت های فرهنگی سازمان زمین شناسی، گفت: دو نشریه و یک فصلنامه پژوهشی داریم و اخیرا نیز مجله ای به صورت انگلیسی در مرکز مشهد به چاپ رسیده که امید است آی اس آی شود و نگرانی جامعه علمی در حیطه مقالات آی اس آی را مرتفع سازد.

وی گردهمایی سالانه سازمان زمین شناسی را یکی از افتخارات این سازمان معرفی کرد و افزود: هرسال گردهمای علوم زمین برگزار می شود و امسال سی و نهمین دوره این برنامه به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت وب سمینار برگزار می‌شود.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی وجود پایگاه داده های علوم زمین سازمان زمین شناسی را بهترین مرجع برای محققان این حوزه معرفی کرد و گفت: تمام اطلاعات زمین شناسی در این پایگاه موجود است. در سال های اخیر اکتشافات در کشور به صورت سیستماتیک انجام می شود و  هر آنچه در سازمان زمین شناسی تهیه می شود از این پس با مقیاس یک پنجاه هزار است.



سایر اخبار

پیش‌نیاز استخراج از معادن چیست؟

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران دارای زنجیره کاملی از مطالعات فرآوری مواد معدنی از آزمایشگاه شناسایی و آنالیز معدنی تا مطالعات کانی‌شناسی، فرآوری، محیط‌زیست، پایلوت فرآوری و همچنین کارگاه ساخت که به بحث توسعه فناوری و ساخت تجهیزات می‌پردازد را در اختیار دارد.

پرداخت ۱۷.۶ هزار میلیارد ریال به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه در مجموع مبلغ ۱۷.۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۴۶۵ واحد در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شده است.

معادن کوچک و متوسط سهم ۶۵ درصدی از استخراج را دارند

براساس آمار وزارت صنعت، معدن وتجارت، معادن کوچک و متوسط سهم میانگین ۶۵ درصدی از میزان استخراج سالیانه با حدود ۲۶۰ میلیون تن را به خود اختصاص داده‌اند.

چالش‌های معدنکاری، محیط‌زیست و توسعه پایدار

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد هر کشور را منابع معدنی آن کشور تشکیل می‌دهند. نقش معادن دررشد اقتصادی بسیار جدی و راهبردی است و بهره‌برداری از معادن کشور یک ضرورت انکارناپذیر در توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

نیاز به هزار هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تحقق رشد اقتصادی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای تحقق رشد اقتصادی مطلوب به هزار هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

سهم بخش تعاون از شاغلان معادن چقدر است؟

تعداد شاغلان معادن درسال۹۷، ۹۹۷۳۴ نفر بوده که سهم بخش تعاون از این تعداد۴.۱ درصد می باشد. تعداد شاغلان این معادن در سال ۹۷، حدود۱.۴ درصد نسبت به سال ۹۶، افزایش داشته است.

حال و روز «اصفهان» به عنوان قطب سنگ های تزئینی/ « خداداد غریب پور » مدیر عملیاتی است

استان اصفهان، در کنار آذربایجان شرقی و مرکزی، جزو استان هایی است که در حوزه استخراج سنگ تزئینی و ساختمانی، پیشگام تلقی می شود و این چند استان، قطب های تولید سنگ کشورمان هستند.

درخواست فعالان صنعت معدن از وزارت صنعت برای تسهیل صادرات

رییس خانه معدن ایران گفت: امروز کشور در حلقه تحریم های ظالمانه دشمن قرار دارد و بحران کرونا نیز از اسفندماه نیز آثار منفی خود را بروز داده، بنابراین در این شرایط انتظار اهل حرفه از مدیریت جدید وزارت صنعت تسهیل امر صادرات است.

معاون وزیر صنعت: از سرمایه‌گذاری بر روی فرآوری سنگ‌های تزیینی حمایت می‌کنیم

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اینکه سنگ‌های تزیینی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، گفت: از هرگونه سرمایه‌گذاری بر روی فرآوری اینگونه سنگ‌ها حمایت می‌کنیم.

پوشش ریسک سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدنی استارت‌آپ‌ها

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد: سازمان ایمیدرو آمادگی دارد تا بوسیله صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی علاوه بر ارایه تسهیلات به دانش بنیان‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در همکاری با استارت آپ‌ها را پوشش دهد.

تهدید کرونا، فرصت اقتصادی برای ایران است

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: شیوع بیماری کرونا بعد از حوزه سلامت، بیشترین تاثیر را در حوزه اقتصاد گذاشته و تمام کشورها از جمله ایران به یقین رسیده‌اند که دوران پُرتلاطمی در حوزه اقتصادی خواهند داشت اما تجربه تاریخی بشر و به‌ویژه دوران دفاع مقدس و تحریم‌های ظالمانه چندین ساله علیه کشور به ما آموخت که بهترین درس‌ها را از بدترین شرایط می‌گیریم.