لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

زنجان در تولید سنگ‌های تزئینی، رتبه دوم کشور را دارد

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۶ نوع ماده معدنی و در مجموع سالانه ۱۱ میلیون تُن از معادن این استان استخراج می‌شود و زنجان، دومین استان در تولید سنگ‌های تزئینی است.

سیدمرتضی خاتمی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره انگوران اظهار داشت: معادن باید پیشران توسعه اقتصادی کشور به‌خصوص در دوران تحریم‌ها باشند.
وی خاطرنشان کرد: حرکت به سوی بخش مردمی معدن، رویکرد مثبتی است که در سال‌های اخیر از ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران شاهد بودیم و به سمتی حرکت می‌کنیم که بتوانیم حقوق دولتی از معادن را طبق قانون، تخصیص دهیم.
خاتمی با بیان اینکه در این زمینه در سال‌های اخیر، گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است، افزود: استارت و شروع این کار در کارسازی حقوق دولتی معادن به سود مردم در ارتقای جاده زنجان- دندی- تکاب آغاز شد.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: امیدواریم این جاده در کوتاه‌ترین زمان با مشارکت وزارت راه و شهرسازی به ثمر رسیده و حرکتی انجام شود تا کاستی‌هایی که در گذشته از ناحیه حقوق دولتی برای مردم این منطقه بوده، جبران شود زیرا راه، یکی از مهمترین محورهای توسعه است.
وی گفت: زنجان با داشتن ۶۰۰ میلیون تُن مواد معدنی، رتبه ۱۲ کشور را دارد.
خاتمی اظهار داشت: با نگاه به فرآوری، پرهیز از خام‌فروشی و احصای حقوق مردم از حقوق دولتی ضمن بهره‌برداری خوب باید شهرستانی که بر بستر این ذخایر گرانسنگ قرار گرفته از مواهب آن بهره‌مند شود.
وی با اشاره به وجود معادن مختلف به عنوان مواهب خدادادی در سراسر شهرستان ماهنشان گفت: امیدواریم از حقوق دولتی برای مسائل اجتماعی و حقوق مردم استفاده شود برای مثال ۵۰ درصد مدارس منطقه انگوران تخریبی هستند که انتظار می‌رود در این زمینه‌ها کمک شود.

 

معدن زیرزمینی انگوران ۵۰۰ اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند


مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز گفت: برای معدن زیرزمینی سولفوره انگوران ۱۲۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری ارزی صورت گرفته و برای ۵۰۰ نفر نیز اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود و اشتغال غیرمستقیم معدن در واحدهای تولیدی، زنجیره عظیمی به دنبال دارد.
وجیه‌الله جعفری اظهار داشت: از ۲۳۰ میلیون تُن فلز محتوای ذخایر روی جهان، سهم ایران ۱۲.۱ میلیون تُن به میزان ۵.۳ درصد بوده و در رده هشتم قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: از ۸۳ میلیون تن ذخایر سرب جهان، سهم ایران ۳.۹ میلیون تُن به میزان حدود ۴.۷ درصد بوده و در رده ششم قرار دارد.
جعفری افزود: تولید شمش روی در جهان ۱۳.۲ میلیون تُن بوده که سهم ایران ۲۰۸ هزار تن و حدود ۲ درصد است البته ظرفیت اسمی ۴۰۸ هزار تن است اما به دلیل عدم وجود و کمبود مواد اولیه، میزان تولید، کمتر از ظرفیت اسمی است.
وی تولید سُرب در جهان را ۴.۷ میلیون تن خواند و ادامه داد: این میزان در ایران ۱۹۷ هزار تن است البته ظرفیت اسمی ۹۴۰ هزار تن بوده و که برای ۲۰۸ هزار تن هدفگذاری شده و برنامه برای افزایش و رسیدن تا ۶۰۸ هزار تن است که تحقق این مهم، نیازمند برنامه‌ریزی است.
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۸۵ معدن سرب و روی در کشور وجود دارد که ذخیره کان‌سنگ آن‌ها در مجموع ۲۱۲ میلیون تُن شناسایی شده است.
وی با اشاره به تاریخچه معدن انگوران، اظهار داشت: این معدن از سال ۱۳۰۱ در حال بهره‌برداری بوده و تا کنون ۱۷.۵ میلیون تن مواد معدنی استخراج شده است.
جعفری با اشاره به وجود ۳.۲ میلیون تن ذخایر در معدن روباز و ۲.۶ میلیون تن در معدن زیرزمینی، خاطرنشان کرد: ذخایر جدید از این معدن در طول بهره‌برداری، اکتشاف شده و عیار آن نیز تغییر کرده است.
وی با بیان اینکه بیشترین بهره‌برداری‌ها از سال ۱۳۵۸ آغاز شده است، افزود: از سال ۵۸ تا ۸۵ میزان برداشت باطله از معدن انگوران ۱۹.۲ و از سال ۸۵ تا ۹۸ این میزان ۸۱ میلیون تن بوده است.
جعفری ادامه داد: از مجموع ۱۷.۵ میلیون تُن استخراج مواد معدنی نیز ۴۰ درصد مربوط به بازه زمانی ۵۸ تا ۸۵ و ۶۰ درصد مربوط به ۸۵ تا ۹۸ بوده است.
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شناسایی ذخایر معدن زیرزمینی را ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواند و گفت: طبق قرارداد، سالانه ۱۲۰ هزار تن مواد معدنی برداشت می‌شود و عیار متوسط این مواد نیز ۲۸ درصد است.
وی با بیان اینکه ۵۰۰ نفر نیز در معدن روباز، اشتغال دارند، افزود: اولین مجوز گردشگری معدنی نیز سال گذشته اخذ شد و امیدواریم با بازدید مردم از این مجموعه، نگاه به معدن، تغییر یافته و نگاه نرم به حوزه معدن باشد.



سایر اخبار

وزیر صمت:وضعیت اقتصادی روبه بهبود است

وزیر صمت گفت: به استناد آمار و ارقام وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است و اکنون نقش و وابستگی اقتصاد ایران به نفت در حوزه تجارت خارجی قطع شده اس

معاون وزیر صمت: صنایع معدنی به توسعه فناوری در حوزه انرژی نیاز دارند

بخش معدن آمادگی فراهم کردن ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور با کمک شرکت‌های ارائه‌دهنده فناوری را دارد

معاون معدن و فرآوری مواد وزیر صمت در «رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت معدن در اینوتکس 2022» در مورد اهمیت و علل برگزاری این رویداد گفت: امروز در تمامی صنایع به‌ویژه صنعت معدن، فناوری می‌تواند علاوه بر حل مشکل‌ها تا حد زیادی بهره‌وری را نیز افزایش دهد و یکی از بخش‌هایی که صنایع معدنی به آن نیاز دارند، توسعه فناوری در حوزه انرژی است.

هر ۲ روز ۵ معدن تعطیل می‌شوند / چرا ۶۰ درصد معادن کوچک تعطیل شدند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۹۹ حدود ۴۰۰۰ معدن کوچک غیرفعال بود، اما این آمار امروز به ۶۰۰۰ معدن غیرفعال می‌رسد. یعنی طی دو سال ۲۰۰۰ معدن دیگر غیرفعال شدند؛ به عبارت ساده‌تر یعنی هر دو روز تقریباً پنج معدن تعطیل شده‌اند.

حذف وزیر «صمت» از دولت ، بزنگاه سنجش اقتدار و اعتبار قالیباف

کارسازترین گزینه برای قالیباف در مخمصه ، لابی پشت پرده برای متقاعد کردن رئیسی جهت وفای به عهد و حذف فاطمی امین از فهرست اعضای کابینه است که البته ، دستیابی به این هدف ، چندان هم ساده نیست و ناکامی در دستیابی به این هدف ، شاید قالیباف را به پیگیرترین عضو «بهارستان» در برگزاری جلسه و رای آوردن «اسیضاح» وزیر «صمت» تبدیل کند.

درخواست از وزرای اقتصاد و صنعت برای شفاف‌سازی درآمد اتاق ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌های جداگانه به وزرای اقتصاد و صنعت، خواستار انتشار اطلاعات مربوط به منابع درآمدی اتاق ایران طی ۳ سال اخیر شد.

شبکه همکاری اکوسیستم نوآوری و فناوری با بخش معدن ایجاد شود

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: گلوگاه توسعه بخش معدن کشور فناوری و نوآوری است و تبدیل کردن بخش معدن به بازار فناوری باید دغدغه اصلی اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور شود و شبکه همکاری اکوسیستم نوآوری و فناوری با بخش معدن ایجاد شود.

موافقت برای واردات 500 دستگاه ماشین آلات حوزه فعالیت معدنی

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای راه اندازی سامانه مجوزها، تاکنون ۲ هزار درخواست واردات ماشین آلات حوزه فعالیت‌های معدنی ثبت شده که از این میزان برای واردات ۵۰۰ دستگاه موافقت شده است.

بانک صنعت و معدن ارائه خدمات در داخل واحدهای صنعتی را آغاز کرد

مدیرعامل بانک صنعت و معدن ایران از آغاز فرآیند روش بانکداری باز توسط این بانک برای ارائه خدمات به واحدهای تولیدی برتر به منظور تحقق بانکداری دیجیتال در کنار رفع موانع و رونق تولیدخبر داد.

تغییر مبنای پرداخت حقوق دولتی واحدهای معدنی

براساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنای دریافت حقوق دولتی معادن ثبت فاکتور معاملات در سامانه جامع تجارت خواهد شد که تا پایان سال اجرایی می شود.

صندوق بیمه معدن، در سرمایه گذاری های کلان نقش آفرینی کند/ ضرورت حمایت های فرامنطقه ای از معدن و صنایع معدنی

رئیس هیات عامل ایمیدرو خواستار تدوین افق های جدید متناسب با اهداف توسعه ای بخش معدن و صنایع معدنی برای صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی شد. جعفری گفت: این صندوق در سرمایه گذاری های کلان نیز نقش آفرینی کند.

قابل توجه فعالان معدنی: معادن غیرفعال این استان واگذار میشوند

معادن غیرفعال این استان در کشورمان واگذار میشوند.