لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

سهم ۲۷ درصدی بخش معدن از واحدهای فعال تولیدی

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت در دوره هفت ماهه (فرودین تا مهر۹۹)، واحدهای استخراج زغالسنگ و لینیت ۲۱ فقره، استخراج کانه‌های فلزی با ۱۱۴ فقره و استخراج سایر معادن یک‌هزار و ۳۵۱ فقره در دوره این گزارش فعالیت داشتند.

همچنین در بخش سایر محصولات کانی غیرفلزی ۱۵ هزار و ۱۸۷ واحد و ساخت فلزات اساسی دو هزار و ۷۸۵ واحد به عنوان واحدهای فعال معرفی شدند.

آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که از مجموع ۷۱ هزار و ۳۱۶ فقره واحد فعال در دوره هفت ماهه امسال، ۱۹ هزار و ۴۵۸ واحد فعال در بخش معدن وصنایع معدنی محسوب می شوند.

سهم بیش از ۲۴ درصدی اشتغال 

برابر آمار مورد بررسی از سهم اشتغال دو میلیون و ۴۶۵ هزار و ۹۹۱ نفر در دوره هفت ماهه مورد بررسی این گزارش، بخش معدن وصنایع معدنی سهم ۲۴.۲ درصدی را به خود اختصاص داد.

شمار افراد شاغل در واحدهای معادن و صنایع معدنی در هفت ماهه امسال ۵۹۸ هزار و ۹۴۶ نفر ثبت شده است.   

سایر محصولات کانی غیرفلزی بالاترین اشتغال

برابر بررسی انجام شده در بخش سایر محصولات کانی غیر فلزی در ۱۵ هزار و ۱۸۷ واحد فعال، تعداد ۳۷۴ هزار و ۴۰۵ نفر مشغول به کار بودند که این میزان اشتغال، بالاترین آمار در بین واحدهای معادن و صنایع معدنی است.

به گزارش ایرنا، وزارت صنعت در فروردینماه امسال آمار داد که مجموع معادن کشور بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۰۴ واحد است که بیش از پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال هستند.

همچنین شمار اشتغال مستقیم واحدهای معدنی بالغ بر ۱۴۲ هزار نفر ثبت شد.

امسال قرار است به میزان ۲۵ درصد به تولیدات صنایع معدنی در مقایسه با سال ۹۸ افزوده شود.



سایر اخبار

مهمترین مقاصد صادراتی محصولات معدن و صنایع معدنی ایران کدامند؟

برپایه آمارها و اطلاعات منتشره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ۷۳ درصد صادرات محصولات حوزه معدن و صنایع معنی کشورمان در سال گذشته به پنج کشور انجام شده است.

مطالعات اکتشافی گوهرسنگ ها در ۱۱ استان

ایمیدرو با هدف توسعه صنعت گوهرسنگ و همچنین، تحقق استراتژی‌های مندرج در سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور؛ مطالعات اکتشافی فاز شناسایی-پی جویی و غربالگری در ۱۱ استان را دنبال می کند.

کمیته‌ میزان تخصیص آب انتقالی از دریا برای مصارف شهری و صنعتی تشکیل می‌شود

سیزدهمین جلسه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی تشکیل و مقرر شد کمیته ای با عضویت وزارتخانه‌های نیرو و صمت جهت مشخص‌کردن میزان تخصیص آب مورد نیاز شرب و صنایع موجود از هر خط و تعیین قیمت بهینه آب انتقالی از دریا تشکیل شود و گزارش تصمیمات خود را ارائه کنند.

بخش صنعت از افزایش قیمت دلار استقبال نمی‌کند

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش صنعت برای تولید و عرضه کالا، از تورم و افزایش نرخ استقبال نمی‌کند، زیرا با نگاه بلندمدت منفعتی برای این بخش به همراه ندارد.

الگویی برای حضور دانش‌بنیان‌ها در توسعه زنجیره معدن تدوین می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین الگویی با همکاری نهادها و استفاده از توان بنگاه های بزرگ برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در توسعه زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) در دست اقدام است

حضور خانه‌های صمت در ستادهای تسهیل، حمایت از تولید را به‌دنبال داشته است

رییس کمیسیون بین الملل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: حضور خانه‌های صمت در ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها و کشور، حمایت‌های جدی‌تر از تولید را به دنبال داشته است.

صادرات سنگ‌های تزئینی ایران یک دهم ترکیه !

دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: با وجود برابری ایران و ترکیه در تولید سنگ‌های تزئینی که رقمی حدود ۱۰ میلیون تن است، صادرات این نوع سنگ در ایران کمتر از یک میلیون تن و معادل یک دهم صادرات ترکیه است.

فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی کشور نیازمند اعتبارات پایدار و قابل اتکا است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: این سازمان به‌منظور راهبرد و پیشرفت کارها به‌ویژه در حوزه اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافی، نیاز به منابع مالی متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای خود دارد

همزمان با دهه فجر انجام می شود؛ بهره برداری از ۳۷۲ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار نفری در شهرک های صنعتی سراسر کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به برنامه ریزی برای بهره برداری از ۳۷۲ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفری در شهرک ها و نواحی صنعتی سراسر کشور همزمان با ایام الله دهه فجر خبر داد.

حکایت سنگ‌هایی که نان می‌دهد

کارآفرینی که اشتغالزایی برای هزار نفر را در خراسان جنوبی با فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در برنامه دارد، گرماگرم دیدار و مذاکره با مسوولان استان زمینه اشتغال برخی افراد را در این صنعت فراهم کرده است.

رویای ناممکن ۱۰ برابر شدن صادرات سنگ

ایران ظرفیت تولید ۳۰ میلیون ‌تن سنگ تزئینی ساختمانی را دارد؛ با این حال در سال گذشته میلادی تولید آن تنها هشت میلیون تن بود. در همین حال سیف‌ا… امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، از هدف‌گذاری وزارتخانه برای افزایش ارزش صادرات سنگ به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۴خبر داده است. اعلام این ارقام در حالی صورت می گیرد که در شرایط فعلی تنها ۱۵۰میلیون دلار صادرات صورت می گیرد و این یعنی ۱۰ برابر شدن صادرات سنگ تنها در سه سال؛ اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان بدون استراتژی و هدف‌گذاری مشخص ناممکن