لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

ضعف اکتشاف و ماشین‌آلات موانع اصلی توسعه معادن هستند

محمد توکلی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا یکی از نیازهای اصلی حوزه معادن خراسان رضوی را اکتشافات زیرسطحی دانست و افزود: اغلب شرکتهای اکتشافی در کشور دولتی هستند که تاکنون کار چندان قابل توجهی در حوزه اکتشافات معدنی در استان انجام نداده اند اما اگر این شرکتها خصوصی باشند، سرعت و دقت کار آنها افزایش می‌یابد زیرا بوروکراسی اداری ندارند و می‌توانند با برخورداری از تجهیزات خوب و پیشرفته یا ازطریق تعامل با شرکتهای خارجی، کار اکتشاف را بهتر انجام دهند و به نتایج دقیق‌تر در این زمینه دست یابند.

وی ادامه داد: پارسال مطالعه هشت پهنه معدنی در استان در زمینه سنگ آهن، طلا، مس و کرومیت به شرکتهای اکتشافی واگذار شد که ۶ پهنه تعیین تکلیف و ۷۴ محدوده امیدبخش معدنی در آنها مشخص شدند که اگر کار اکتشافی نیمی از این محدوده ها تکمیل شود، اقدام بزرگی در این حوزه انجام گرفته است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از آنجا که هنوز اکتشافات زیرسطحی در حوزه معادن خراسان رضوی تکمیل نشده و هر روز اکتشافات معدنی با پیشرفتهایی همراه است، از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست صدور مجوز واگذاری مطالعات پهنه های جدید معدنی استان به شرکتهای بخش خصوصی مانند قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، ستاد فرامین امام (ره) و شرکت گل گهر شده است.

وی افزود: شرکت ملی مس ایران به عنوان یک برند جهانی و شرکت بخش خصوصی اقدامات بسیار اثرگذار در مطالعه پهنه های جدید معدنی در منطقه جغتای و سبزوار انجام داده است.

توکلی یکی دیگر از موانع اصلی در حوزه معادن را وجود ماشین آلات فرسوده ذکر کرد و ادامه داد: یکی از درخواستهای ما ورود ماشین آلات دست دوم خارجی بدون تعرفه گمرکی است تا کمکی به ارتقای کیفیت ماشین آلات در بخش معدن شود.

وی گفت: استهلاک ماشین آلات در حوزه معادن کشور و افزایش هزینه ها ریسک سرمایه گذاری در حوزه معدن را افزایش داده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در صورتی که مجوز واردات ماشین آلات دست دوم خارجی به کشور بدون تعرفه گمرکی صادر شود، دسترسی به ماشین آلات ارزان قیمت آسانتر می‌شود و ارزش افزوده فعالیت معدنی افزایش می یابد.

وی ادامه داد: پارسال با تدبیر استاندار و امضای توافقنامه با اداره کل منابع طبیعی استان، قفل برگزاری مزایده برای ۴۰۰ معدن استان باز و زمینه حضور این معادن در مزایده فراهم شد.

توکلی گفت: حجم معادنی که دارای معارضاتی در عرصه های منابع طبیعی بودند، بسیار بود لذا بررسی آنها توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی و پاسخ به استعلامات در این زمینه قدری زمانبر شد که با توافقنامه و همکاری این اداره کل، ۹۰ درصد مشکلات بخشهای معدن استان در حوزه عرصه های منابع طبیعی حل شد.

وی افزود: هم اینک  ۹۳۲ معدن با میزان استخراج سالیانه ۳۹ میلیون تن و ذخیره ۲.۸ میلیارد تن و سرمایه گذاری ۱۵ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی برای ۱۱ هزار و ۲۹۷ نفر دارای پروانه بهره برداری معتبر در استان هستند که نیمی از آنها فعالیت دارند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: نیمی دیگر از معادن که اغلب معادن شن و ماسه هستند به دلیل تحریم ها و کاهش بودجه عمرانی کشور به صورت نیمه فعال درآمده اند.



سایر اخبار

۱۱ تغییر عمده قانون جدید چک که موجب اعتباربخشی بیشتر به این ابزار پرداخت شده

۱۱ تغییر عمده قانون جدید چک که موجب اعتباربخشی بیشتر به این ابزار پرداخت شده

متن کامل سخنرانی مقام معظم رهبری در مشهد مقدس در 1 فروردین 1396

رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای امسال را سال اقتصاد مقومتی، تولید و اشتغال نامیدند. با توجه به این نام گذاری اهم مسئولیت های مدیران کشور باید رفع مشکل بیکاری باشد.

مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال 96 تمدید شد

طبق مصوبه مجلس، مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17 اردیبهشت 87 و اصلاحات بعدی آن تا پایان سال 96 تمدید شد. مأخذ مالیات بر ارزش افزوده، ارزش نهایی محصول برای مصرف نهایی است.

روش دریافت مالیات ارزش افزوده تغییر می کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بازار بدهی فرصتی برای طرح‌های عمرانی است، بیان کرد: دولت‌ها دو نوع کسری بودجه دارند که یک نوع کسری بودجه جاری به دلیل ضعف در وصول مالیات‌ها وجود دارد که ناشی از ناکارایی زیاد دستگاه‌های اجرایی است.