لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت مطرح کرد: جایگاه چهارم ایران در تولید سنگ تزئینی

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۶ ماهه اول امسال تعداد معادن کشور ۲۱۸۸ فقره بوده که ۱۳۵۴ معدن از این تعداد، فعال، ۲۵ معدن در حال تجهیز و ۸۰۹ معدن غیرفعال هستند و باید تعیین تکلیف شوند.

سیف الله امیری ۱۹ مهر در ۱۴ همین نمایشگتاه بین المللی سنگ نیمور_محلات با بیان اینکه این منطقه حدود ۲ میلیون تن سنگ تولید می کند و یکی از بزرگترین تولید کننده های سنگ تراورتن محسوب می شود، اظهار کرد: طبق گزارش سال ۲۰۲۱ میزان ذخایر جهان ۲۱ میلیارد تن است که ۴.۵ میلیون تن از این میزان متعلق به ایران است. تعداد معادن سنگ تزیینی کشور ۱۹۷۶ فقره با اشتغال ۴۰۰ هزار نفر است‌.

وی افزود: میزان ظرفیت اسمی سنگ تزئینی ۳۰ میلیون تن و تولید سنگ بلوک در کشور حدود ۱۲ میلیون تن است، همچنین میزان مصرف سنگ بریده در کشور ۶۵ میلیون تن است و عمده سنگ های تزیین که در کشور مورد استفاده قرار می گیرد مرمر، تراورتن و... است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ایران با ۱۲ میلیون تن تولید سنگ تزئینی رتبه چهارم بعد از چین، هند و ایتالیا را در رتبه بندی در عرصه سنگ تزئینی دارد. میزان صادرات سنگ خام در سال  ۹۶ بالغ بر یک میلیون تن بوده است که با تمهیدات انجام شده و حمایت از واحدهای فراوری، این مقدار به ۹۵۰ تن کاهش یافته است و واحدها به سمت صادرات و فرآوری سنگ گرایش پیدا کرده اند.

وی اضافه کرد: به سبب حمایت از تولید داخل،  واردات سنگن تزئینی به شکل بریده شده نداریم ولی برای واردات به صورت بلوک مانعی وجود ندارد.

امیری با اشاره به اینکه هدفگذاری در افق ۱۴۰۴، صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری سنگ است، گفت: در حال حاضر این رقم یک و نیم میلیون دلار است و برای رسیدن به هدف یاد شده، نوسازی و بازسازی واحدهای فرآوری، افزایش تولید و ایجاد هلدینگ صادراتی و ایجاد هلدینگ صادرات در کشور مقصد مورد نظر است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ممنوعیت واردات سنگ کار شده، تغییر قیمت پایه ارزی در خصوص سنگ های وارداتی و ایجاد شرایط رقابت تولید و توسعه خوشه های صنعتی، ایجاد بستر مناسب برای استفاده از تسهیلات بانکی توسط واحدهای تولیدی و فرآوری و توسعه واحدهای فرآوری به منظور استفاده از ضایعات سنگ از جمله اقدامات وزارت صمت در صنعت سنگ است.

وی در خصوص ماده ۲۱ قانون خاک گفت: در گذشته خاک به خارج از کشور صادر می شد بهمین دلیل این ماده قانونی برای حفاظت از خاک در نظر گرفته شد تا اگر ماده معدنی خاک اثبات شد اجازه صادرات آن داده شود، البته گمرک نیز باید همکاری کند و با توجه به تفاوت سنگ و خاک مانعی در صادرات سنگ ایجاد نکند.

امیری با اشاره به راه اندازی شورای سیاسگذاری صنعت گفت: این شورا راه اندازی شده اما باید بروزرسانی شود. اینکار به دلیل تغییرات مدیریتی در وزارت صمت به تعویق افتاد که پیگیر آن خواهیم بود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در بودجه در خصوص مواد خام و نیمه خام، باید عوارض در نظر گرفته شود البته عوارضی برای سنگ تعیین نشده اما در بودجه ۱۴۰۰ تکلیف شده است که حتما باید برای سنگ خام و نیمه خام عوارض در نظر گرفته شود. برای سنگ فرآوری شده عوارض در نظر گرفته نشده، اما وزارت اقتصاد و دولت اختیار تعیین میزان عوارض را به وزارت صمت داده اند تا مقدار آن توسط وزارتخانه تعیین شود که ناچار شدیم کمترین میزان عوارض از جمله کمتر از یک درصد را برای سنگ در نظر بگیریم، هرچند اگر می توانستیم قطعا این حداقل عوارض را نیز در نظر نمی گرفتیم.



سایر اخبار

وزیر صمت استیضاح میشود؟

استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی مطرح نیست.

معادن ایران پارکینگ ماشین‌آلات معدنی میشوند

مدیرعامل چادرملو درباره نبود تکنولوژی‌های نوین هشدار داد.

آغاز عملیات احداث راه دسترسی به واحدهای معدنی خاش با سرمایه گذاری 28 میلیارد تومانی ایمیدرو

مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی از آغاز عملیات احداث راه دسترسی به 26 واحد معدنی شهرستان خاش (سیستان و بلوچستان) خبر داد.

اثر کرونا بر آموزش معدنکاری

آموزش فعلی در بخش مهندسی معدن تا چه اندازه در راستای مهارت¬های مورد نیاز آینده صنعت معدنکاری است و تاثیر کووید 19 همه¬گیر بر آموزش چگونه است

وصول 200 میلیارد ریال حقوق دولتی معادن طی 5 ماه امسال

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان تهران گفت: طی 5 ماه اول امسال 200 میلیارد ریال حقوق دولتی بر مبنای قیمت‌های پایه جدید مواد معدنی دریافت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 275 درصد رشد داشت.

2 راهکار دولت سیزدهم برای مبارزه با فساد/ چرخ اقتصاد فساد نباید بچرخد

کارشناسان معتقدند برای مبارزه با فساد باید ساختار و بینش مبارزه با فساد تغییر کند و اینگونه نباشد که بعد از کنار رفتن فردی که با فساد مبارزه می کند و با آمدن فرد دیگر دوباره آن فسادها برگردد.

روایت واعظی از تصمیم مهم دولت برای جلوگیری از قطعی برق و واگذاری معادن

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: منافع استخراج معادن برای دولت بعد خواهد بود و همه این کارها در این دولت شفاف و علنی انجام می‌شود و هیچ پنهان کاری وجود ندارد.

صدمات جبران ناپذیر قطعی برق صنایع معدنی برای کشور

محمد سپهر مدیر روابط عمومی ایمیدرو پیرامون قطعی برق صنایع معدنی در یادداشتی نوشت: چندین روز از قطعی برق و در نتیجه تعطیلی در کارخانجات فولاد و سیمان می‌گذرد که اولین نتایج آن در همین اندک زمان در قالب افزایش قیمت و کمیابی خود را نمایان کرده است.

نامه دادستانی به وزیر صمت درباره مزایده معادن

دادستانی در نامه ای به وزیر صمت اعلام کرد اصل مزایده برگزاری 6 هزار معدن تا کسب نظر نهایی نهادهای نظارتی متوقف شده است.

سهم یک درصد ایران در تجارت بین الملل / دیپلماسی اقتصادی باید یک صدا باشد

بهرام امیر احمدیان در نشست تخصصی سیاست خارجی اقتصاد محور گفت: برای فعال بودن در محیط بین الملل باید نظم بین الملل را قبول داشته باشیم این در حالی است که ما دیپلماسی اقتصادی نداریم و نظم بین الملل را نمی پذیریم و به ساختارهای بین الملل انتقاد داریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن: وزیر نیرو در خصوص بحران بی برقی به مردم پاسخ دهد

حجت الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی در تذکر شفاهی جلسه علنی امروز مجلس گفت: رها شدگی بازار توسط دولت در روزهای پایانی داد مردم را درآورده است، رهاشدگی بازار از مرغ و گوشت گرفته تا سیمان و فولاد نشان از بی توجهی دولت به ملت است و اعتماد به برجامی که میوه آن گندیده بود، به داد به مردم برسید، چرا که در شرایط بد معیشتی قرار گرفته اند.