لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

مشکلات فعالان اقتصادی اصفهان و درخواست آنها از وزیر صمت

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور را ۱۱ درصد، سرمایه گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

لزوم تصمیم قاطع در حوزه واردات

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: صنعت دامپروری کشور صنعتی است که مطابق با امنیت غذایی و مصوب سال ۱۳۹۱ و تاکید ملی به عنوان پدافند غیرعامل باید مورد واکاوی و توجه ویژه قرار بگیرد.

حمیدرضا قلمکاری افزود: برای واردات چهار میلیون تن جو، ۹.۳ میلیون تن ذرت، ۲.۳ میلیون کنجاله و ۲.۲ میلیون تن دانه‌های روغنی حدود ۵.۸ میلیارد دلار بودجه کشور برای آن اختصاص داده شده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: این محصولات با قوت غالب مردم ارتباط مستقیمی دارد از این رو باید تصمیم قاطعی برای این حوزه گرفته شود از این رو با رویکردهای وزارت صمت انتظار داریم این مهم در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.

قلمکاری اظهار داشت: در آخرین گزارش‌ تاریخ ۲۶ آذر جاری می‌بینیم تخصیص ارز در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است ۷۷ درصد و همچنین تامین ارز ۶۶ درصد و به نوعی نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کمتر کنجاله سویا واردات داشته است.

وی با اشاره به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور در حمایت و خدمات ایرانی و قانون رفع موانع تولید تصریح کرد: از ۱۲ تیرماه جاری بسیاری از ریزمغزی‌ها از گروه کالای یک به گروه کالای ۲ و گروه ارز نیمایی رفته است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: زمانی که توان تولید کالاها را داریم چرا اجازه واردات با ۱۰ درصد عوارض داده می‌شود، تمام واردات مواد اولیه محصولات با ارز نیمایی است و هیچ جزیی در تشکیل فرمول محصول از ارز ترجیحی وجود ندارد.

وی تجارت آزاد را یکی از رویکردها وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و خاطرنشان کرد: تمامی ما در ابلاغ‌های بالادستی از جمله گام دوم انقلاب بیان می‌کنیم این است که صادرات در دستور کار باشد.

واکاوی در مورد جواز بهره برداری 

قلمکاری با بیان اینکه در کشور فقط ۲۷ درصد از جواز تاسیسات بهره برداری به سرانجام می‌رسد، تصریح کرد:  در استان اصفهان به دلیل حمایت‌ مقامات اجرایی استان و روحیه تلاشگری و صنعتگری آن‌ها این رقم از ۲۷ درصد به ۳۹ درصد می‌رسد یعنی سه چهارم جوازهای تاسیس از دست می‌رود که باید این مساله مورد واکاوی قرار بگیرد.

وی افزود: روند سهم تشکیل سرمایه ثابت در GDP طی ۲ دهه اخیر از ۲۰ درصد به ۱۱ درصد رسیده است که این روند کاهشی می‌تواند با شاخصی در روند اقتصاد کلان به عنوان شاخص در دستور کار قرار بگیرد.

تولید ناسرهٔ درونی (Gross Domestic Product - GDP) مهم‌ترین متغیری است که در تجزیه و تحلیل‌ها و ارزیابی‌های اقتصاد کلان از آن استفاده می‌شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: این ۲ مورد مشکلات اساسی در حوزه تشکیل سرمایه در کشور باعث می‌شود دارایی‌های سرمایه‌ای و تکنولوژیک به کشور وارد نشود که خلاف گام دوم انقلاب است.

 حذف دستورالعمل‌ها 

مسئول کمیته تخصصی تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: دستورالعمل‌های مرداد ۹۷  بخش مربوط تاکنون باطل اعلام شود تا پای دلالان از صنعت فولاد کشور جمع شود.

احمد پزنده در این نشست فعالان اقتصادی اصفهان با حضور وزیر صمت  افزود: کمیته ظرفیت سنجی که توسط کارشناسان مجتمع فولاد و سندیکاها ایجاد شده بهین یاب شود تا فولاد در بازار با سه برابر قیمت به فروش نرسد.

وی تصریح کرد: اکنون فولادی که در بازار عرضه می‌شود از طریق دلالان به تولیدکننده‌ها به فروش می‌رسد.

رییس کمیته تخصصی تجارت اتاق بازرگانی اصفهان  یادآور شد: در گذشته با ۱۰ میلیارد تومان وام ۱۰ هزار تن بار می‌خریدیم و این در حالیست که اکنون با ۱۰ میلیارد تومان ۵۰۰ تن بار می‌خریم.

بازسازی ماشین آلات صنعتی 

رییس کمیته تخصصی نساجی اتاق بازرگانی استان اصفهان با اشاره به هزینه زیرساخت شهرک پوشاک اصفهان بیان کرد: مساحت این شهرک یک میلیون مترمربع است که نیازمند حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

اکبر لباف افزود: از آن جایی که مسائل مختلف استان از جمله اشتغال با احداث این پروژه برطرف خواهد شد از وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم تا عنایت ویژه‌ای نسبت به این مهم داشته باشند.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۲ درصد صنعت کشور در اصفهان است اما ماشین آلات ما نیازمند بازسازی است که از وزیر صمت می‌خواهیم نسبت به بازسازی ماشین آلات صنعتی اقدام ویژه‌ای انجام دهند.

مشخص شدن حریم شهرک‌های صنعتی 

مسئول کمیته تخصصی پوشاک و شرکت شهرک‌های صنعتی اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: قوانین و عوارضی که برای استان‌های کشور قرار است بهین یاب شود برای استان صنعتی همچون اصفهان مورد بررسی قرار گیرد تا بنا به شرایط آن استان عملیاتی شود.

مجتبی ملااحمدی گفت: در خصوص ایجاد شهرک‌های تخصصی به ویژه شهرک تخصصی پوشاک، فلزات گران بها و سنگ‌های قیمتی، داروسازی و تجهیزات پزشکی شرکت شهرک‌های صنعتی استان با حمایت سازمان صنایع کوچک به مدت یک ماه اقدامات و برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه باید در خصوص شهرک‌های صنعتی حریمی مشخص شود، تصریح کرد: یکی از مشکلات بیشتر شهرک‌های صنعتی توسعه شهرها و نزدیکی شهرک صنعتی به آن شهر است که امیدواریم ظرف یک ماه آینده این پیشنهاد به شورای عالی معماری و شهرسازی راه یابد.

مسئول کمیته تخصصی پوشاک و شرکت شهرک‌های صنعتی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مقرر شد با همکاری کانون کارآفرینی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان در خصوص پیگیری و معرفی کالاهای دارای قابلیت پذیرش در فرابورس اقدام کنند.

لزوم تعویض اختیارات به شورای معادن استان 

در ادامه این نشست ، فعال اقتصادی در حوزه معدن استان اصفهان اظهار داشت: واگذاری و تفویض اختیارات شورای عالی معادن به شورای معادن استان‌ها، ایجاد پنجره واحد برای تجمیع استعلام و سیر مراحل مربوط در اتاق بازرگانی، کمک به حل مشکلات معدن‌داران با منابع طبیعی، اجرای کامل ماده ۲ و سه قانون بهبود فضای کسب و کار در خصوص بخش معادن و صنایع معدنی از جمله درخواست‌های فعالان این بخش است.

مجتبی کاروان بیان کرد: استفاده از نظرات کارشناسان بخش خصوصی و تشکل‌های مرتبط، تسهیل خرید و تامین ماشین آلات و تجهیزات روز از طریق ارایه تسهیلات ارزآور برای خرید ماشین آلات، تقویت دیپلماسی تجاری برای پاسخ به تقاضای خارجی محصولاتی مانند سنگ ساختمانی، تعریف مشوق‌های صادراتی و رفع موانع مالیاتی و حذف عوارض‌های صادراتی مورد تایید فعالان اقتصادی است.

پیگیری اصلاح قانون نظام صنفی 

رییس اتاق اصناف اصفهان گفت: طی ۱۰ ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا اصناف بیشترین آسیب را دیدند.

رسول جهانگیری یکی از شرکای قدیمی نظام از سال ۴۲ تاکنون اصناف ذکر کرد و از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست از اصناف صیانت کنند.

وی گفت: در زمان حاضر وزارت ارتباطات کسب و کارهای فضای مجازی اصناف را برعهده دارد وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی هر کدام سهمی در اصناف دارند.

وی با اشاره به یکسان نگری و بحث کارگاه‌های تولیدی ادامه داد: ۶۰۰ هزار واحد صنفی کارگاه‌های تولیدی با صنعت قابل تفکیک نیست.

جهانگیری اظهار داشت: در راستای نگاه به مواد اولیه کارگاه‌های تولیدی صنفی و سرمایه در گردش در بخش صنعت به بخش اصناف هم توجه شود.

رییس اتاق اصناف اصفهان، سهم اصناف از کرونا را ۱۲ درصد دانست و گفت: به گفته وزیر بهداشت ۵۱ درصد ارتباطات خانوادگی و ۲۶ درصد حمل و نقل به شیوع کرونا منجر می‌شود پس چرا باید اصناف هزینه آن را بپردازند.

وی با بیان اینکه قرار است اصلاح قانون نظام صنفی در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شود، ادامه داد: از نمایندگان مجلس و وزیر صمت می‌خواهم این قانون مورد پیگیری جدی قرار بگیرد.

سرمایه در گردش عمده مشکل شرکت‌های تولیدی 

یک فعال اقتصادی دیگر از صنعت نساجی استان اصفهان با اشاره به مشکل سقف و سابقه واردات گفت: به نقش تجارت و بازرگانی در اقتصاد کشور آشنایی داریم.

فاطمه قادروند گفت: دلیل تناقض بین بخش بازرگانی و بخش تولیدی چیست، سقف واردات با توجه به تفاوت پایین وارداتی که رخ می‌دهد برای واحدهای تولیدی سالانه ۲۰ درصد مجاز است اما این موضوع به  بازرگانان اختصاص نیافته است.

وی ادامه داد: سال گذشته الیاف را ۱.۵ دلار می‌خریدیم در زمان حاضر ۲.۵ دلار خریداری می‌شود که با سقف مشخص شده توان وارداتی ما کاهش یافته است.

قادروند با بیان اینکه واردات به دلیل توزیع مواد اولیه در واحدهای تولیدی صورت می‌گیرد، بیان کرد: همچنین عمده مشکل شرکت‌های تولیدی سرمایه در گردش است.

وی با بیان اینکه نوسازی ماشین آلات نساجی از اقدامات صورت گرفته در شرکت تولیدی ما بود، تصریح کرد: متاسفانه بخش نامه اخیر بانک مرکزی در عمل بحث واردات ماشین آلات را با مشکل مواجه کرد زیرا تمامی ماشین آلات دوره ساخت دارند که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

نگاه متفاوت مسائل ارزی برای شرکت‌های صادراتی 

فعال اقتصادی در حوزه صنعت برق استان اصفهان هم در این دیدار اقتصادی گفت: صنعت برق کشور در سه دهه گذشته از رتبه ۳۵ به ۱۴ رسید که رشد قابل قبولی داشته است، شرکت تولیدی ما به بیشتر کشورهای اروپا صادرات داشته که بر اثر تحریم صادرات ما قطع شده است.

وقایی بیان کرد: اکنون به ترکیه و سپس به روسیه صادرات داریم، مسائل ارزی در خصوص شرکت‌های صادراتی و بزرگ متفاوت باید نگاه کرد.

وی اظهار داشت: امیدواریم طبق سنوات گذشته مسائل رشد پیدا کند و از رتبه ۱۴ به رتبه تک رقمی در صنعت برق کشور دست پیدا کنیم.

ضرورت حل مشکلات فراروی واحدهای تولیدی 

 استاندار اصفهان گفت: استان اصفهان با حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی یکی از استان‌های تاثیرگذار در صنعت، تولید و اقتصاد کشور است که درخواست ما حل مشکلات فراروی این واحدهاست.

به گزارش ایرنا، عباس رضایی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن جلسات استانداری افزود: فعالان اقتصادی هریک چهره‌های بی‌بدیل هستند که عنایات و توجهات لازم را به افزایش تولید در کشور دارند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه واحدهای اقتصادی با مشکلات متعددی مواجه هستند، اظهار کرد: فولاد مبارکه موظف است تولیدات خود را در بورس ارائه کند از این رو درخواست ما رفع مشکلات این واحدهای مهم تولیدی است.

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت ، معدن و تجارت در سفری ۲ روزه به اصفهان علاوه بر برنامه‌های متعدد پای درددل فعالان اقتصادی نشست تا این مشکلات در جهت رونق و جهش تولید کشور برطرف شود.

رزم حسینی، استان اصفهان را یکی از استان‌های ممتاز در حوزه صنعت و حوزه صنایع اقتصادی برشمرد و گفت: این استان به همین دلیل مورد توجه مقامات ملی بوده که شاهد پیشرفت آنها بوده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: فولاد مبارکه اصفهان و ذوب آهن طرح‌های توسعه‌ای دارند که این مهم در افزایش تولید و صادرات ورق و ایجاد اشتغال منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: در راستای جهش تولید و سرمایه در گردش ۵۰ هزار میلیارد تومان مصوب و در شورای پول و اعتبار برای سرمایه در گردش مصوب شد و فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

رزم حسینی گفت: در بحث خودرو و فولاد باید نوعی مدیریت صورت گیرد تا قیمت‌ها متعادل شود فاصله بین مصرف کننده و تولید کننده باید کاهش یابد تا پای دلالان از این موضوع حذف شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: هفته آینده با تشکیل جلسه‌ای در راستای رفع مشکلات خودروسازان کشور اقدام خواهیم کرد.

محسن صالحی نیا افزود: همچنین با حضور نمایندگان خودروسازان و قطعات خودرو اصفهان جلسه جداگانه‌ای برگزار خواهیم کرد تا مشکلات آن‌ها مرتفع شود. 

وی با بیان اینکه در سال جاری اقداماتی در راستای جهش تولید صورت گرفت، اظهار کرد: رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای طرح جهش تولید در زمینه خودرو است.

صالحی نیا یادآور شد: در زنجیره تامین قطعه سازی یکی از مشکلات نقدینگی است، همچنین ایجاد سورس‌های مختلف یک قطعه خواسته قطعه سازان استان است.

به گفته وی کیفیت خودرو به قیمت خودرو باز می‌گردد که باید از حالت دستوری خارج شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: مردم و فعالان اقتصادی باید به خاطر واقع شدن در دوران جنگ اقتصادی، جهادگونه ایفای نقش کنند.

به گزارش ایرنا، مسعود گلشیرازی افزود: امیدواریم تصمیمات دیدار با وزیر صمت موجب تسهیل امور و امیدواری فعالان اقتصادی استان اصفهان شود.

وی ادامه داد: صنعت‌گران در شهر صنعتی اصفهان همواره وزارت صنعت، معدن و تجارت را پناهگاه خود می‌دانند.

فعالان اقتصادی خود را وقف ملت و کشور کردند 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: فعالان اقتصادی در اصفهان صنعتی به گواه اسناد علاوه بر حوزه صادرات و بهبود شاخص اشتغال در رفع تعهدات ارزی نقش ایفا کرده اند.

وی ادامه داد: ایفای بیش از ۹۰ درصدی تعهدات ارزی حکایت از این دارد که در جمع شریف‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستیم که خود را وقف جامعه، ملت و کشور کردند.

وی، توجه ویژه به برند تجاری لازمه صادرات، توجه به نهادینه کردن رایزنان در بازارهای مقصد صادراتی، توجه به نوسازی صنایع کشور، توجه به تعیین تکلیف تسهیلات صندوق توسعه ملی را از جمله موضوعات پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تسهیل و توسعه تجارت برشمرد.



سایر اخبار

مهمترین مقاصد صادراتی محصولات معدن و صنایع معدنی ایران کدامند؟

برپایه آمارها و اطلاعات منتشره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ۷۳ درصد صادرات محصولات حوزه معدن و صنایع معنی کشورمان در سال گذشته به پنج کشور انجام شده است.

مطالعات اکتشافی گوهرسنگ ها در ۱۱ استان

ایمیدرو با هدف توسعه صنعت گوهرسنگ و همچنین، تحقق استراتژی‌های مندرج در سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور؛ مطالعات اکتشافی فاز شناسایی-پی جویی و غربالگری در ۱۱ استان را دنبال می کند.

کمیته‌ میزان تخصیص آب انتقالی از دریا برای مصارف شهری و صنعتی تشکیل می‌شود

سیزدهمین جلسه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی تشکیل و مقرر شد کمیته ای با عضویت وزارتخانه‌های نیرو و صمت جهت مشخص‌کردن میزان تخصیص آب مورد نیاز شرب و صنایع موجود از هر خط و تعیین قیمت بهینه آب انتقالی از دریا تشکیل شود و گزارش تصمیمات خود را ارائه کنند.

بخش صنعت از افزایش قیمت دلار استقبال نمی‌کند

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش صنعت برای تولید و عرضه کالا، از تورم و افزایش نرخ استقبال نمی‌کند، زیرا با نگاه بلندمدت منفعتی برای این بخش به همراه ندارد.

الگویی برای حضور دانش‌بنیان‌ها در توسعه زنجیره معدن تدوین می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین الگویی با همکاری نهادها و استفاده از توان بنگاه های بزرگ برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در توسعه زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) در دست اقدام است

حضور خانه‌های صمت در ستادهای تسهیل، حمایت از تولید را به‌دنبال داشته است

رییس کمیسیون بین الملل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: حضور خانه‌های صمت در ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها و کشور، حمایت‌های جدی‌تر از تولید را به دنبال داشته است.

صادرات سنگ‌های تزئینی ایران یک دهم ترکیه !

دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: با وجود برابری ایران و ترکیه در تولید سنگ‌های تزئینی که رقمی حدود ۱۰ میلیون تن است، صادرات این نوع سنگ در ایران کمتر از یک میلیون تن و معادل یک دهم صادرات ترکیه است.

فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی کشور نیازمند اعتبارات پایدار و قابل اتکا است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: این سازمان به‌منظور راهبرد و پیشرفت کارها به‌ویژه در حوزه اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافی، نیاز به منابع مالی متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای خود دارد

همزمان با دهه فجر انجام می شود؛ بهره برداری از ۳۷۲ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار نفری در شهرک های صنعتی سراسر کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به برنامه ریزی برای بهره برداری از ۳۷۲ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفری در شهرک ها و نواحی صنعتی سراسر کشور همزمان با ایام الله دهه فجر خبر داد.

حکایت سنگ‌هایی که نان می‌دهد

کارآفرینی که اشتغالزایی برای هزار نفر را در خراسان جنوبی با فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در برنامه دارد، گرماگرم دیدار و مذاکره با مسوولان استان زمینه اشتغال برخی افراد را در این صنعت فراهم کرده است.

رویای ناممکن ۱۰ برابر شدن صادرات سنگ

ایران ظرفیت تولید ۳۰ میلیون ‌تن سنگ تزئینی ساختمانی را دارد؛ با این حال در سال گذشته میلادی تولید آن تنها هشت میلیون تن بود. در همین حال سیف‌ا… امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، از هدف‌گذاری وزارتخانه برای افزایش ارزش صادرات سنگ به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۴خبر داده است. اعلام این ارقام در حالی صورت می گیرد که در شرایط فعلی تنها ۱۵۰میلیون دلار صادرات صورت می گیرد و این یعنی ۱۰ برابر شدن صادرات سنگ تنها در سه سال؛ اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان بدون استراتژی و هدف‌گذاری مشخص ناممکن