لطفا منتظر بمانید ...

ایران ظرفیت های بالای معدنی برای همکاری با دیگر کشورها دارد

۲ هزار واحد صنعتی غیرفعال تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «اصغر مصاحب» افزود:‌ پیش از این مقرر بود که تا پایان سال ۹۹ تعداد یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی غیرفعال به چرخه تولید بازگردند که در راستای اهداف «جهش تولید» و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در بخش صنعت، این تعداد افزایش یافت.

این مقام مسوول اظهارداشت: جلوگیری از غیرفعال شدن واحدهای صنعتی فعال، از دیگر برنامه‌های اصلی این سازمان است.

وی بیان‌داشت: رصد واحدهای صنعتی غیرفعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سطح کلان و ساختاری نشان می‌دهد علل عمده غیرفعال شدن آنها تامین نقدینگی، تامین مواد اولیه، تامین ماشین آلات و فقدان بازار است.

وی، برخی اقدامات در قالب توانمند سازی واحدهای صنعتی را شامل خدمات ارائه شده در کلینیک‌های کسب و کار،‌ تقویت شبکه سازی در کسب و کارهای کوچک و متوسط و پیوند آنها با صنایع بزرگ در قالب برنامه‏‌های توسعه خوشه‌های کسب و کار و نظام مبادلات پیمان‌کاری فرعی،‌ ارتقای دانش و مهارت شاغلان واحدهای صنعتی، حمایت از حضور و پذیرش SMEها در فرابورس، حمایت از تولید محتوا برای بازاریابی در سامانه فروش محصولات و توسعه بازار در قالب حضور در نمایشگاه‌های مختلف عنوان کرد.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان‌کرد: نتایج اجرای طرح‌های حمایتی از صنایع کوچک و متوسط را می‌توان در کاهش ۵.۲ درصدی روند غیرفعال شدن واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی طی یک سال گذشته، کاهش ۱.۷ درصدی در ۶ ماه و افزایش ۵۴ درصدی نرخ رشد واحدهای مجدد راه اندازی شده طی هفت ماهه امسال مشاهده کرد.

وی، تعداد واحدهای راه‌اندازی مجدد تا پایان مهر امسال را ۸۱۹ واحد صنعتی اعلام کرد که در نتیجه آن، برای ۱۴ هزار و ۴۵۸ نفر با میزان سرمایه گذاری ۲۶ هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال، معادل میزان سرانه اشتغال ۱۸ نفر و سرمایه گذاری ۳۳ میلیارد ریال شغل ایجاد شده است.

مصاحب، استفاده از خدمات ارائه شده در کلینیک‌های کسب‌وکار به منظور عارضه‌یابی دقیق و کارشناسانه واحدهای صنعتی را بهترین گزینه پیشنهادی برای صاحبان صنایع به منظور افزایش بهره‌وری، ارتقای ظرفیت تولید یا راه اندازی مجدد کسب‌وکارهای راکد عنوان کرد.

وی گفت: افزایش تجربه و مهارت آموزی کارکنان، کسب منابع مالی بیشتر، سرشکن شدن هزینه‌های بازاریابی در بازارهای وسیع‌تر و بهبود فناوری، می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های ثابت واحدهای تولیدی، افزایش صرفه ناشی از مقیاس و رشد بسیاری از صنایع شود.

این مقام مسوول ادامه داد: اکنون ۲۸ کلینیک کسب‌وکار راه‌اندازی شده در کشور در ۱۰ گروه عارضه‌یابی، ‌فناوری اطلاعات،‌ زیرساخت، ‌تامین ورودی و مواد اولیه، ‌بازاریابی و بازرگانی، توسعه محصول و فناوری،‌ توسعه نظام مدیریت حقوقی و سیاست‌گذاری، امور مالی، بیمه‌ای و مالیاتی به ارائه خدمات به منظور عارضه‌یابی، ارتقاء و افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تمام شده و همچنین آماده‌سازی بنگاه‌ها برای حرکت به سمت انقلاب صنعتی چهارم می‌پردازند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن با دارا بودن ۵۰۱ شهرک و ۳۲۲ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۷۷ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۳۷ مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار، دو مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۸۷ هزار و ۸۶۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۶ هزار و ۴۱۳ واحد صنعتی و سه هزار و ۵۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۳۵ هزار و ۵۵۷ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.



سایر اخبار

برنامه وزارت صنعت برای داخلی سازی 3.2 میلیارد دلاری قطعات.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بومی‌سازی مهمترین دستور کار و ماموریت وزارت صنعت است، گفت: داخلی‌سازی 3.2 میلیارد دلاری قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت و معدن کشور جزء اهداف سال جاری است.

مشکلات حوزه سنگ ناشی از نبود قانون قیمت‌گذاری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: تنگناهای حوزه سنگ ناشی از نبود قانون قیمت‌گذاری در این بخش است.

ایجاد شعبه ویژه معادن در رفع مشکلات قضایی معدنکاران اثربخش است

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: ایجاد شعبه ویژه معادن و استفاده از ماده هشت شورای حل اختلاف می‌تواند در کاهش اتلاف وقت و ایجاد سازش میان معدنکاران اثربخش باشد.

تامین پایدار منابع مالی از طریق قرارداد ۲۵ ساله با چین

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه این دو کشور در مبادلات اقتصادی مکمل یکدیگر هستند، گفت: امروز نیاز به پایداری برای تامین منابع و شراکت در مبادلات همه جانبه را داریم که توافق‌نامه ۲۵ ساله با چین می‌تواند این خواسته را تامین کند.

قطب تراورتن خاورمیانه از تولید تا صادرات

سنگ تزئینی مزیتی اقتصادی در شهرستان محلات از توابع استان مرکزی است که جان مایه حیات آن در بازاریابی و بازار شناسی نهفته است اما اکنون تنگناهایی در صادرات این محصول معدنی وجود دارد که به‌عنوان پاشنه آشیل این حوزه نیازمند توجه است.

راهکار نوین هوآوی برای هوشمندسازی معادن

هوآوی با استفاده از فناوری‌های مدرن خود، این بار قدم در راه هوشمندسازی معادن گذاشته است.

بنابر اعلام هوآوی، این مجموعه به عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز در حوزه مخابرات و گوشی‌های هوشمند، نشان داده به صنایع دیگر نیز توجه دارد و پیشرفت قابل توجهی در آنها داشته است. در همین راستا، این شرکت کنفرانس آنلاینی را جهت ارائه توضیحات در خصوص راهکار هوشمندسازی استخراج از معادن برگزار کرد

معاون وزیرصنعت: ارتباط با دانشگاه‌ها،ضامن سیاست بومی‌سازی صنایع

معاون وزیر صنعت گفت: سازمان ایمیدرو سال گذشته رتبه سوم را در بین ۴۲ سازمان و شرکت دولتی در انعقاد قرار داد با دانشگاه کسب کرد و ارتباط با دانشگاه ضامن سیاست بومی‌سازی صنایع محسوب می‌شود.

شورای سیاست‌گذاری صندوق‌های تابعه وزارت‌ صنعت تشکیل شد

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با حضور 5 صندوق حمایتی تابعه وزارتخانه و تعدادی از کارشناسان مالی و بانکی‌، شورای سیاست‌گذاری برای این صندوق‌ها تعریف شد تا تغییراتی در رویه‌ها و اقدامات صندوق ها صورت گیرد.

اهداف تولید و توسعه پایدار در بخش معادن روستایی محقق می‌شود

صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی تفاهم‌نامه‌ای دوجانبه در جهت تحقق اهداف تولید و توسعه پایدار در بخش معادن روستایی و عشایری با صندوق کارآفرینی امید منعقد کرد.

رشد تولید صنعتی و معدنی در سه ماهه امسال

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: عملکرد سه ماهه بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده رشد تولید در اکثر بخش ها همزمان با شیوع کرونا است.

مهم‌ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته‌ای که گذشت

پیکر شهید مدافع سلامت در اصفهان تشییع شد، عوامل کلیدی توسعه استان اصفهان تا افق ۱۴۰۴ شناسایی شد و نخستین پرواز خارجی پس از کرونا در فرودگاه اصفهان از سر گرفته شد از مهم‌ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته گذشته بود.