لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

پیش‌نیاز استخراج از معادن چیست؟

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران دارای زنجیره کاملی از مطالعات فرآوری مواد معدنی از آزمایشگاه شناسایی و آنالیز معدنی تا مطالعات کانی‌شناسی، فرآوری، محیط‌زیست، پایلوت فرآوری و همچنین کارگاه ساخت که به بحث توسعه فناوری و ساخت تجهیزات می‌پردازد را در اختیار دارد.

انجام آزمایش و آنالیز بر روی مواد معدنی معادن کشف شده به منظور فرآوری امری مهم به شمار می‌رود و در صورتی که این اقدام صورت نگیرد ارزش اقتصادی آن نیز با تردید مواجه خواهد بود. از این رو نقش یک مرکزی که بتواند بر روی مواد معدنی  آزمایشات و تحقیقات انجام دهد بسیار قابل توجه است. در همین ارتباط گفتگویی با مجید وفایی فرد، مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند: 

زنجیره کامل در مطالعات فرآوری مواد معدنی

مجید وفایی فرد، در ارتباط با تاریخچه راه‌اندازی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به گسترش‌نیوز گفت: طرح احداث این مرکز در وزارت صنایع در دهه ۶۰ مطرح شد و طراحی آن نیز به دلیل وسعت و گستردگی با همکاری شرکت‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی در ساخت ساختمان‌ها، سوله‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی انجام گرفت و می‌توان گفت که برخی از تجهیزات آزمایشگاهی این مرکز در کشور، خاورمیانه و حتی آسیا منحصر بفرد است و مرکز تحقیقات فرآوری معدنی ایران جز ده مورد برتر مراکز بزرگ تحقیقاتی تخصصی در بخش فرآوری معدنی ایران به شمار می‌رود.

وی ادامه دارد: این مرکز دارای زنجیره کاملی از مطالعات فرآوری مواد معدنی از آزمایشگاه شناسایی و آنالیز معدنی تا مطالعات کانی‌شناسی، فرآوری، محیط‌زیست، پایلوت فرآوری و همچنین کارگاه ساخت که به بحث توسعه فناوری و ساخت تجهیزات می‌پردازد را در اختیار دارد.

وفایی‌فرد در ارتباط با راه‌اندازی این مجموعه گفت: آزمایشگاه این مرکز در سال ۸۴ آغاز به کار کرد و پایلوت آن نیز از سال ۸۶ آغاز شده است و ۱۵ سال است که در بخش مطالعات آزمایشگاهی و فرآوری و پایلوت مواد معدنی ورود پیدا کرده‌ و فعالیت می‌کند. این مجموعه ۱۲۰ نفر پرسنل دارد که برخی از این نیروها به صورت پیمانکاری، برخی به صورت ساعتی و پروژه‌ای فعالیت دارند.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی در ارتباط با عملکرد این مجموعه گفت: مراکز تحقیقاتی با رویکرد فرآوری مواد معدنی به صورت منحصربفرد فعالیت دارند و تعداد آنها مانند آزمایشگاه‌های آنالیزی که به تعداد فراوان و توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده‌اند فراوان نیست.

مطالعات آزمایشگاهی پیش‌نیاز فرآوری مواد معدنی

وفایی فرد گفت: افرادی که دارای معدن هستند و قصد انجام فرآوری بر روی مواد معدنی را دارند در ابتدا می‌بایست با انجام مطالعات آزمایشگاهی بر روی ماده ماده نسبت به شناسایی و قابلیت فرآوری داشتن آن اطمینان حاصل کنند چرا که تا زمانی که یک ماده معدنی این مرحله را طی نکرده باشد بحث اقتصادی بودن آن نیز جای سوال است. بنابراین در زنجیره مطالعات معدن از اکتشاف، استخراج و فرآوری در همان مرحله اکتشاف نمونه‌هایی آنالیز می‌شود و بعد از آن که میزان ذخایر قابل قبول آن معدن مشخص شد وارد فعالیت بعدی استخراج و فرآوری می‌شوند.همچنین انجام تست‌های مطالعات فرآوری و امکان‌سنجی فرآوری از جمله مواردی است که در تمام دنیا برای مواد معدنی استفاده می‌شود.

وی در ارتباط با مراجعان به این مرکز گفت: طیف عمده‌ای از مشتریان ما بخش خصوصی هستند و با توجه به سابقه و برند بودن این مجموعه و اینکه امکان دارد تا برخی از آزمایشگاه‌ها به لحاظ نداشتن برخی تجهیزات خاص، امکان انجام تست را نداشته باشند به این مرکز مراجعه و ما نیز اقدام به انجام تست‌های فرآوری می‌کنیم.

انجام بیش از ۳۰۰ پروژه فرآوری در دو سال

وفایی فرد در ادامه درباره اقدامات انجام شده در این مرکز گفت: در بخش فرآوری و پایلوت در دوسال گذشته بیش از ۳۰۰ پروژه فرآوری از بخش خصوصی در مقیاس آزمایشگاهی انجام داده‌‌ایم و نزدیک به ۳۰ پروژه پایلوت نیز انجام داده‌ایم. با توجه به اینکه پروژهای پایلوت به دلیل سنگینی پرو‌ژه محدوده هستند در مقیاس نیمه صنعتی تست می‌شوند.

وی در ادامه به فعالیت‌های این مجموعه در بخش آنالیز گفت: در این بخش با توجه به سابقه زیاد تجربه خوبی کسب کرده‌ایم. این مجموعه در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نمونه آنالیز انجام داده است. با توجه به فعالیت آزمایشگاه‌های بخش خصوصی در زمینه آنالیز، عمده سفارشات به مرکز تحقیقات از سوی ایمیدرو صورت می‌گیرد. ایمیدرو نیز به دلیل حجم زیاد پروژه در بخش اکتشافات و پهنه‌های اکتشافی تعداد نمونه‌های آنالیز زیادی داشته که این مجموعه اقدام به آنالیز و شناسایی نمونه‌ها کرده است.

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی در کنار بخش خصوصی

وفایی فرد در ارتباط با برون‌سپاری آنالیز نمونه‌ها در این مرکز گفت: هر زمان که حجم کار زیاد و بیشتر از ظرفیت این مجموعه بوده، حتی کارهای ایمیدرو که به این مرکز ارجاع می‌شده به مراکز خصوصی ارسال شده و در واقع هیچ آنالیزی در ردیف انتظار قرار نگرفته است به طوری که در سال گذشته و امسال این مرکز چند هزار نمونه مازاد را به آزمایشگاه‌های خصوصی ارسال کرده‌است. باید گفت که آزمایشگاه‌های خصوصی مجموعه‌های موفقی هستند و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی نیز هیچ‌گاه به دنبال رقابت با آنها نرفته و نخواهد رفت.

وی در پایان به اقدامات این مرکز در بخش فرآوری اشاره کرد و افزود: در این بخش مطالعات فرآوری با بهره‌گیری از روش‌های آزمایشگاهی و تجهیزاتی که در اختیار داریم امکان‌سنجی شده و پس از انجام مطالعات تحقیقاتی، گزارش آن به متقاضی، معدن‌کار و بخش خصوصی یا خصولتی داده می‌شود و در صورتی که کار از وسعت قابل قبولی برخوردار باشد به مرحله فاز مطالعات تحقیقاتی وارد می‌شود که این امکان نیز در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران فراهم است.



سایر اخبار

پیش‌نیاز استخراج از معادن چیست؟

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران دارای زنجیره کاملی از مطالعات فرآوری مواد معدنی از آزمایشگاه شناسایی و آنالیز معدنی تا مطالعات کانی‌شناسی، فرآوری، محیط‌زیست، پایلوت فرآوری و همچنین کارگاه ساخت که به بحث توسعه فناوری و ساخت تجهیزات می‌پردازد را در اختیار دارد.

پرداخت ۱۷.۶ هزار میلیارد ریال به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه در مجموع مبلغ ۱۷.۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۴۶۵ واحد در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شده است.

معادن کوچک و متوسط سهم ۶۵ درصدی از استخراج را دارند

براساس آمار وزارت صنعت، معدن وتجارت، معادن کوچک و متوسط سهم میانگین ۶۵ درصدی از میزان استخراج سالیانه با حدود ۲۶۰ میلیون تن را به خود اختصاص داده‌اند.

چالش‌های معدنکاری، محیط‌زیست و توسعه پایدار

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد هر کشور را منابع معدنی آن کشور تشکیل می‌دهند. نقش معادن دررشد اقتصادی بسیار جدی و راهبردی است و بهره‌برداری از معادن کشور یک ضرورت انکارناپذیر در توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

نیاز به هزار هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تحقق رشد اقتصادی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای تحقق رشد اقتصادی مطلوب به هزار هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

سهم بخش تعاون از شاغلان معادن چقدر است؟

تعداد شاغلان معادن درسال۹۷، ۹۹۷۳۴ نفر بوده که سهم بخش تعاون از این تعداد۴.۱ درصد می باشد. تعداد شاغلان این معادن در سال ۹۷، حدود۱.۴ درصد نسبت به سال ۹۶، افزایش داشته است.

حال و روز «اصفهان» به عنوان قطب سنگ های تزئینی/ « خداداد غریب پور » مدیر عملیاتی است

استان اصفهان، در کنار آذربایجان شرقی و مرکزی، جزو استان هایی است که در حوزه استخراج سنگ تزئینی و ساختمانی، پیشگام تلقی می شود و این چند استان، قطب های تولید سنگ کشورمان هستند.

درخواست فعالان صنعت معدن از وزارت صنعت برای تسهیل صادرات

رییس خانه معدن ایران گفت: امروز کشور در حلقه تحریم های ظالمانه دشمن قرار دارد و بحران کرونا نیز از اسفندماه نیز آثار منفی خود را بروز داده، بنابراین در این شرایط انتظار اهل حرفه از مدیریت جدید وزارت صنعت تسهیل امر صادرات است.

معاون وزیر صنعت: از سرمایه‌گذاری بر روی فرآوری سنگ‌های تزیینی حمایت می‌کنیم

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اینکه سنگ‌های تزیینی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، گفت: از هرگونه سرمایه‌گذاری بر روی فرآوری اینگونه سنگ‌ها حمایت می‌کنیم.

پوشش ریسک سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدنی استارت‌آپ‌ها

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد: سازمان ایمیدرو آمادگی دارد تا بوسیله صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی علاوه بر ارایه تسهیلات به دانش بنیان‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در همکاری با استارت آپ‌ها را پوشش دهد.

تهدید کرونا، فرصت اقتصادی برای ایران است

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: شیوع بیماری کرونا بعد از حوزه سلامت، بیشترین تاثیر را در حوزه اقتصاد گذاشته و تمام کشورها از جمله ایران به یقین رسیده‌اند که دوران پُرتلاطمی در حوزه اقتصادی خواهند داشت اما تجربه تاریخی بشر و به‌ویژه دوران دفاع مقدس و تحریم‌های ظالمانه چندین ساله علیه کشور به ما آموخت که بهترین درس‌ها را از بدترین شرایط می‌گیریم.