لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

تامین پایدار منابع مالی از طریق قرارداد ۲۵ ساله با چین

ییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه این دو کشور در مبادلات اقتصادی مکمل یکدیگر هستند، گفت: امروز نیاز به پایداری برای تامین منابع و شراکت در مبادلات همه جانبه را داریم که توافق‌نامه ۲۵ ساله با چین می‌تواند این خواسته را تامین کند.

«مجید رضا حریری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین اظهار داشت: امضای این قرارداد مبادله ای دوسویه است؛ از یک سو این کشور خواستار انرژی هایی است که ایران توان تامین آن را دارد و از سوی دیگر ما می توانیم از امکانات، تکنولوژی و پژوهش های آنها بهره‌مند شویم، در حالی که بیشتر اقتصادهای نفتی در خاورمیانه شرکای غربی هستند نیازها و دارایی های ایران و چین مکمل یکدیگر محسوب می شوند و این قرارداد در ذات خود از منظر اقتصادی ضرری نخواهد داشت.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه چارچوب اصلی قرارداد اقتصادی ایران با چین در بلندمدت و کوتاه مدت همکاری در زمینه انتقال انرژی هایی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و معادن است، تاکید کرد: در حال حاضر نیز بدون این قرارداد حدود ۷۰ درصد فرآوردهای نفتی، معدنی و غیر فلزی و ۲۷ درصد از صادرات غیر نفتی کشور با چین مبادله می شود، بر همین اساس امروز هر دو کشور نیاز به یک پایداری برای تامین انرژی و شراکت مبادلات در زمینه های مختلف داریم.

وی با تاکید بر اینکه چین نخستین شریک تجاری ایران در زمینه صادرات است، خاطرنشان کرد: اقتصاد فعلی کشور به توسعه زیرساخت ها نیاز دارد و چین می تواند در این زمینه به  ایران کمک کند زیرا چین بزرگترین خریدار ذخایر در اکثر محصولات معدنی و انرژی در جهان و کشور ما دارنده ذخایر عظیم انرژی است.

به گفته حریری، در هر تفاهمنامه ای امتیازاتی داده و امتیازاتی گرفته می شود اما منفعت ها در جزییات مشخص می شود و با وجود هر قدرت چانه زنی در مذاکرات برای دستیابی به منفعتی بزرگتر باید با اعطای برخی امتیازات کنار بیاییم.

وی با اشاره به موج رسانه ای منفی و موضع گیری های کشورهای غربی و آمریکا، سلطنت طلبان و رسانه های به اصطلاح آن‌ طرف آبی بر علیه این قرارداد، تصریح کرد: این مخالفت ها نشان می دهد امضای این قرارداد به نفع ایران خواهد بود در غیر اینصورت تلاشی برای به سرانجام نرسیدن آن صورت نمی گرفت و انتشار شایعاتی مانند واگذاری جزیره کیش به چین یا اعزام نیروهای نظامی به ایران نشات گرفته از این تفکرات است در حالی که نه تنها در سوابق تاریخی کشور چین، استعمار یا به دست آوردن کشوری دیگر آن هم به این شکل دیده نمی شود بلکه در نیم قرن اخیر ایران نیز حتی ذره ای از خاک خود را به دولتی دیگر واگذار نکرده است پس چنین مواردی حقیقت ندارد، ما برای دفاع از این مرز و بوم جنگیدیم تا یک متر از زمین ایران به دیگری واگذار نشود و امروز نیز قطعا یک جزیره را نه به چینی ها و نه به هیچ قدرت دیگری واگذار نخواهیم کرد.

به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، یک دهه پیش چین قصد در اختیار گرفتن فقط مدیریت منطقه آزاد چابهار را برای مدتی داشت اما ایران موافقت نکرد و این نشان می دهد در قرارداد ۲۵ ساله با چین یا هر قرارداد بلندمدت دیگری امتیازاتی مانند واگذاری جزایر یا مناطق آزاد یه دیگری داده نخواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل انتشار شایعات در فضای مجازی عدم اطلاع رسانی کافی بوده و به همین دلیل، راه برای سواستفاده‌گران باز مانده است، افزود: طرح توافقنامه جامع همکاری با چین نخستین بار سال ۲۰۱۶ با حضور شی جین پینگ رییس جمهوری این کشور مطرح شد که البته پیگیری نشد، اما امروز برای برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی به همکاری های بلند مدت با اقتصادهای بزرگ جهان نیاز داریم.

حریری خاطرنشان کرد: سفر سال گذشته علی لاریجانی به عنوان نماینده نظام جمهوری اسلامی همراه با چند وزیر از جمله وزارت خارجه و صنعت، معدن و تجارت به چین، آغاز عملیات اجرایی برای این قرارداد بود که در نتیجه مذاکرات،  پیش‌نویس قرارداد از سوی دولت ایران برای دولت چین ارسال شد که فقط شامل همکاری های اقتصادی نمی شد بلکه یک توافقنامه جامع را در برمی گیرد.

وی با تاکید بر درست بودن امضای این قرارداد بلندمدت با چین، تصریح کرد: هر تفاهم‌نامه بلند مدتی با این کشور می تواند به بهره مندی از ظرفیت ها کمک کند، زیرا هر دولتی در ایران برای امضای قرارداد همکاری با چین چارچوب یکسانی دارد و از زمان دولت اصلاحات تاکنون نیز ایران روابط خوبی با چین داشته که در هر دوره نسبت به قبل این ارتباطات رشد داشته است و هر دولتی با چین همکاری داشته باشد، یعنی با یک قدرت اقتصادی بزرگ در جهان به تفاهم رسیده است.



سایر اخبار

احیای ۱۵۰۰ واحد صنعتی غیرفعال تا پایان امسال

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: مقرر شده است که تا پایان امسال، از حدود 9800 واحد غیرفعال صنعتی، 1500 واحد احیاء و فعال شود.

صدور و تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت هرمزگان گفت: درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی توسط متقاضیان در سامانه جامع تجارت به عنوان سامانه یکپارچه تجارت ثبت می‌شود.

تحقق جهش تولید نیازمند نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی

بررسی آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که امسال رشد ۳۰ درصدی برای استخراج از پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال برنامه‌ریزی شده، اما اینکه تحقق این هدف با ماشین‌آلات ۳۰ تا ۴۰ ساله چه میزان قابل تحقق باشد، حال تامل دارد.

تولید 700 دستگاه ماشین آلات معدنی توسط هپکو

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ساخت 700 دستگاه ماشین آلات راهسازی توسط هپکو تا سال آینده انجام خواهد شد و در برنامه بلندمدت ساخت ماشین آلات معدنی توسط این تولیدکننده برنامه ریزی شده است.

برگزاری نمایشگاه تخصصی صنایع فولاد، معادن، فلزی، ریخته‌گری، متالورژی و تجهیزات وابسته در تبریز

هفدهمین نمایشگاه بین المللی تخصصی صنایع فولاد، معادن، فلزی، ریخته‌گری، متالورژی و تجهیزات وابسته ایران - تبریز در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود.

فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس به زودی شکل می‌گیرد

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ضمن انتقاد از بی‌توجهی ایمیدرو به اکتشاف در سال‌های گذشته، از تشکیل فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس و برگزاری انتخابات هیئت رئیسه این فراکسیون در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

پیش‌بینی وصول ۳۳ میلیارد تومانی حقوق دولتی برای امسال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل ۳۳ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن وصول شود.

نامه رییس اتاق بازرگانی به رییس قوه قضاییه

غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران با ارسال نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی از ابلاغ بخشنامه اخیر قوه قضاییه در مورد خودداری مراجع قضایی از صدور حکم مازاد بر مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قدردانی کرد

زنجان در تولید سنگ‌های تزئینی، رتبه دوم کشور را دارد

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۶ نوع ماده معدنی و در مجموع سالانه ۱۱ میلیون تُن از معادن این استان استخراج می‌شود و زنجان، دومین استان در تولید سنگ‌های تزئینی است.

شرایط سرمایه‌گذاری‌های کلان را باید فراهم کرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب این استان، خواستار همراهی نمایندگان مردم فارس در مجلس برای فراهم شدن شرایط جذب و انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان و احداث واحدهای بزرگ در راستای تولید محصولات رقابت‌پذیر شد.

رئیس جمهور پنج طرح صنعتی و معدنی را افتتاح می کند

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از افتتاح پنج طرح صنعتی و معدنی یا سرمایه گذاری ۵هزار و۶۰۰ میلیارد تومان خبر داد.