لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

فعالیت ایران هم ردیف با کشورهای پیشرفته معدنی

به گزارش شاتا به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، علیرضا شهیدی گفت: کلیه مراحل ژئوفیزیک هوایی در کشور از زمان برداشت توسط هلیکوپتر تا پردازش، تفسیر، تعبیر و تلفیق و مدلسازی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و به همت کارشناسان این مجموعه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی در کشور چند سالی‌ست که بومی‌سازی شده، تصریح کرد: می‌توان گفت این مطالعات در منطقه خاورمیانه به صورت منحصربه ‌فرد توسط کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام می‌شود.

شهیدی با بیان اینکه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در کشور بر اساس اولویت‌بندی‌های موجود انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در مناطقی از کشور که امکان وجود ذخایر پنهان وجود داشته باشد عملیات ژئوفیزیک هوایی به صورت ملی انجام می‌شود.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولویت نخست ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام خواهد شد که در حال حاضر به صورت ملی حدود ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی معادل ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را برداشت کرده‌ایم و اطلاعات آن در اختیار ارگان‌های مربوطه قرار گرفته است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره علت عدم وجود اطلاعات اکتشافی مناسب از ذخایر معدنی کشور گفت: عمق اکتشافات در ایران کم است و تا کنون توجه ما به اکتشافات سطحی بوده که بر همین اساس این سازمان از سال ۸۱ با آغاز پروژه ژئوفیزیک هوایی به اکتشاف ذخایر معدنی عمیق و پنهان روی آورده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ذخایر زیر زمین هستند و هیچ اثری از آنها روی زمین وجود ندارد، افزود: به کمک این روش اکتشاف ذخایر پنهان انجام می‌شود و در حال حاضر کشورهای معدنی بزرگ دنیا مثل آمریکا، استرالیا و چین نیز از امکانات و منابع بسیار زیادی در این زمینه برخوردار هستند.