لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

فعالیت معدنی نباید باعث اختلال در محیط زیست و منابع طبیعی شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا بهرامن» بعدازظهر امروز (چهارشنبه) پیش از امضای تفاهم نامه با شهرداری منطقه ۶ تهران با موضوع «گذر معدن» در محل خانه معدن افزود: اکنون فعالیت‌های معدنی و مسائل محیط‌زیستی می‌توانند با یکدیگر روابط پایاپای داشته باشند و به همدیگر کمک کنند.

وی تصریح کرد: نگاه فعالان معدنی در مهندسی محیط زیست و فعالیت‌های اقتصادی مانند معدن‌کاوی باید به نحوی باشد که تخریبی به طبیعت از نگاه انسانی نداشته باشد، همچنین ممکن است نگاه طبیعی معدنکاران تخریب به دنبال داشته باشد، اما پس از برداشت، بازسازی باید شکل اجرایی به خود گیرد.

رییس خانه معدن خاطرنشان ساخت: یکی از مباحثی که به عنوان یک تشکل بخش خصوصی معدنی و به عنوان دوستداران محیط زیست برای هرگونه فعالیت معدنی باید انجام دهیم، تغییر نگرش است و باید نگاه معدنکار به آینده باشد، زمانی که فعالیت یک معدن به انتها می‌رسد، باید بازسازی آن معدن را به خوبی در نظر بگیریم و کمترین خسارت را به طبیعت وارد سازیم.

وی گفت: تمامی تشکل‌های معدنی بر حفاظت محیط زیست تاکید دارند و همزمان نحوه نظارت نهاد متولی منابع طبیعی و محیط زیست کشور هم باید برمبنای یک رابطه دوطرفه، منطقی و مقبول باشد، ضمن اینکه در گذشته اشتباهاتی رخ داده و یکسری فعالیت‌های معدنی مطرح بوده که با تخریب زیاد همراه بودند.

بهرامن اضافه کرد: نگرش مهندسی معدن در بازسازی معادن نگاه پایداری نبوده و پیشنهاد شفاف کنونی اینکه بگونه ای قانونمند فعالیت شود که هر فعالیت معدنی در هر منطقه‌ای که شروع می‌شود، در انتهای زمان فعالیت آن معدن، طبیعت هرچند با تغییر جهت‌هایی، بازگردانده و احیا شود.

وی یادآور شد: روش‌های دیگری نیز وجود دارد و اینکه می‌توان فضای معدنی را به یک منطقه گردشگری مبدل ساخت، چون معادن هم به نوعی سرمایه ملی محسوب می‌شوند. بنابراین ایجاد معدن بدون نگاه به آینده تنها تخریب زیستگاه‌های آینده به حساب می آیند.

رییس خانه معدن افزود: امروز نگاه فعالان معدنی در کشور به بخش معدن بر اساس استانداردهای جهانی است و حفاظت محیط زیست بدون توجه به جامعه و محیط محقق نمی شود بلکه از تمام بخش‌های آن به نحو مطلوب باید استفاده کرد و هر کدام از مولفه‌های منابع طبیعی ارزش ویژه خود را برای حیات دارند.

وی گفت: بسیاری از این تخریب‌ها قابل جبران نیستند، اما در صورتی که الزام های محیط زیستی در مدیریت و بهره‌برداری و اکتشاف معادن در ایران جدی گرفته شود، این آسیب‌ها و تخریب‌ها به حداقل خواهد رسید و این پیام روشن را برای جامعه دارد که جامعه معدن در ایران با رعایت اصول محیط زیستی به سمت توسعه پایدار گام برداشته است.

به گزارش ایرنا، امروز بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۰۰ معدن در سطح کشور دارای پروانه بهره برداری هستند که تعداد پنجهزار و ۶۰۰ معدن فعال محسوب می شوند و در سال‌های اخیر بطور متوسط ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج که ۶۰ تا ۶۵ درصد این میزان مصالح ساختمانی است.

تفاهم‌نامه همکاری خانه معدن ایران و شهرداری منطقه ۶ پایتخت بعدازظهر امروز ( چهارشنبه) به منظور برقراری تعامل، همکاری و مشارکت در احداث «گذر معدن» در طول خیابان سمیه از تقاطع شریعتی تا حافظ، امضا شد.

موضوع این تفاهم نامه همکاری و مشارکت در اجرای طرح گذر معدن با تعهد به اجرای طرح جامع توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران مصوب ۳۰ دیماه ۱۳۸۷ برنامه پنج ساله توسعه شهر تهران با تاکید بر برنامه ریزی و مشارکت در چارچوب نقش مسوولیت اجتماعی بخش های اقتصادی کشور است.