لطفا منتظر بمانید ...

معاون وزیر صمت: درصدد توسعه صنایع در مناطق محروم هستیم

نقشه‌های شناسایی و پیجویی مواد معدنی الشتر، الیگودرز و بروجرد تهیه خواهد شد

حجت‌الله کریمی ‌منفرد، با اشاره به اولویت‌های اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، افزود: بر همین اساس تهیه نقشه‌های پتانسیل فاز شناسایی، عملیات پیجویی مواد معدنی در برگه الشتر واقع در استان لرستان در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه عملیات پی‌جویی برگه‌های یک‌ پنجاه‌ هزارم الیگودرز و بروجرد نیز انجام خواهد شد.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان با بیان این‌که از لحاظ ساختاری استان لرستان در دو زون زمین ساختاری زاگرس و سنندج- سیرجان واقع شده، افزود: هر یک از این زون‌ها از لحاظ الگوهای زمین‌ساختی سیمای متفاوتی دارند.

وی با تاکید بر این‌که در گستره‌های واقع در شمال و خاور استان لرستان پدیده‌های ژئومورفولوژیک، ترمیک و دینامیک شباهت کامل با زون دگرگونی سنندج - سیرجان وجود دارد؛ خاطرنشان کرد:این منطقه بخشی از پویاترین پهنه‌های زمین‌ساختی ایران محسوب شده و از همین جهت پدیده‌های دگرگونی ماگماتیسم و زمین‌ساخت مکرر و منطبق بر فازهای تکتونیکی جهانی در آن رخ داده است.

به گفته کریمی‌منفرد، زون دگرگونی-ماگمایی سنندج- سیرجان استان لرستان انواع سنگ‌های تزئینی، مرمریت و چینی، آهن، مس، منگنز، سرب و روی و سیلیس‌های دگرگونی را در بردارد و در قسمت‌های مرکزی کانسارهای اگزالاتیو مس و آهن پراکنده به همراه تالک، سرپانتین قابل ملاحظه است.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی لرستان تصریح کرد: عمده واحدهای سنگی رخنمون یافته در محدوده‌های واقع در زون زاگرس مرتفع شامل آهک، آهک دولومیتی، آهک مارنی، آهک اربیتولیندار، شیل، ماسه سنگ و رادیولاریت به سن مزوزوئیک و کنگلومرا، چرت و آهک مرجانی به سن ائوسن تا الیگومیوسن است و زون زاگرس بیشتر منابع هیدروکربوری به‌صورت بیتومین یا قیرطبیعی و در واقع شیل و ماسه سنگ‌های بیتومین‌دار است.