لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

وزیر پیشنهادی صمت: برنامه پیشنهادی وزارت صمت مبتنی بر توسعه صادرات‌محور است

«عباس علی‌آبادی» امروز (سه‌شنبه) در مراسم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت در مجلس شورای اسلامی افزود: این استراتژی‌های مهم در برنامه‌های قبلی این وزارتخانه نبوده است که شامل راهبردهای مهم و با ارزشی می‌شود که از جمله آنها حمایت از تولید مشترک با برندهای معتبر بین‌المللی است.

وی بیان‌داشت: استراتژی دوم این برنامه، توسعه زیرساخت‌ها از طریق دیپلماسی سیاسی و اقتصادی است و باید به سمت یک ساختار ژئواکونومیک برویم.

علی آبادی ادامه‌داد: ما باید بتوانیم با کشورهای منطقه و همسایه از جمله روسیه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، سی. آی. اس و غیره یک ارتباط ارگانتیک و اقتصادی- صنعتی برقرار کنیم تا در زمینه‌های مختلف از جمله خودرو، برنج، گندم و غیره به انجام مراوادات و تجارت بپردازیم.

وزیر پیشنهادی صمت بر لزوم بازآفرینی و اصلاح حکمرانی با تمرکز بر تنظیم‌گری و نظارت تاکید کرد و گفت: یکی از راهبردهای اصلی جمهوری اسلامی، کاهش تصدی‌گری دولت است و از جمله در صنعت خودروسازی باید بتوانیم تا آنجا که امکان دارد و عقلی است، از تصدی‌گری‌ها بکاهیم تا فضا برای اعمال مدیریت بهتر و تسهیل‌گری فراهم شود.

وی، استراتژی دیگر پیش‌بینی شده در این برنامه را ایجاد زنجیره ارزش برشمرد و ادامه‌داد: ما هنوز در برخی کالاها درحال خام فروشی هستیم و زنجیره پایین دست راه‌اندازی نشده است. این مهم به‌ویژه در صنایع معدنی مکورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

علی‌آبادی همچنین بر حمایت از نوآوری و فعالیت‌های نوآورانه با تمنرکز بر تحول دیجیتال تاکید کرد و اظهار داشت: جهان به زودی از انقلاب صنعتی چهارم نیز عبور خواهد کرد و بر انقلاب صنعتی پنجم متمرکز می‌شود که با محوریت هوش انسانی و تجهیزات رباتیک است، اما ما هنوز اندرخم برقی‌سازی هستیم.

وی اضافه‌کرد: بنده به‌طور حتم به این موضوع و برقی شدن خودروها توجه خواهم کرد، زیرا «خودروهای آینده اکنون خودروهای روز شده‌اند» و معتقدم از محل قوانین و مقررات وضع شده موجود می‌توان نیاز مالی این پروژه‌ها را تأمین کرد.

وزیر پیشنهادی صمت همچنین بر لزوم استفاده از ابزارهای تأمین مالی برای بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌گذاری های داخلی و خارجی تاکید کرد و یادآور شد: یکی از مشکلات جدی صنعت، موضوع تأمین مالی است و بسیاری پروژه‌ها از عدم تأمین مالی مناسب رنج می‌برند.

وی دلیل طولانی شدن اجرای طرح‌های نیروگاهی همانند کرخه و کارون ۳ را عدم تأمین مالی به موقع برشمرد و گفت: باید برای هر طرحی، مدل مالی مربوطه طراحی و تهیه شود و در این راستا باید بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردمی و ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کنیم.

علی آبادی خاطرنشان‌کرد: نیروگاه‌هایی همچون پرند، فردوسی و عسلویه، محصول همین شیوه تأمین مالی است و در کنار آن باید از سایر ابزارها از جمله صکوک، اوراق قرضه و غیره سایر شیوه‌های جدید استفاده کنیم.

وی به وجود شهرک‌های صنعتی متعدد تأسیس شده در کشور اشاره کرد که فعال نیستند و دلیل آن را عدم تناسب ساخت آنها با پتانسیل‌های منطقه عنوان کرد و گفت: باید بتوان به نحوی این شهرک‌ها را با هم تجمیع کرد و شرکت‌های مادر را تقویت کرد تا در برابر طوفان‌ها و فشارها مقاوم باشند.

وزیر پیشنهادی صمت تصریح‌کرد: باید در حوزه تجارت کارهای زیادی انجام شود و ابتدا باید بپذیریم که بتوانیم در یک سیستم کار کنیم و نه به تنهایی.

وی ادامه‌داد: باید وزارتخانه‌های مرتبط دست به دست هم بدهند و تحت یک حکمرانی واحد هماهنگ باشند تا زنجیره‌ای از مدیریت استراتژیک و ارزش افزوده شکل گیرد.

علی آبادی همچنین بر لزوم اصلاح ساختار تاکید کرد و آن را اساسی و درست برشمرد و اظهار داشت: توسعه عرضی در صف و ستاد درست نیست. در این راستا ساختار را به درستی توسعه خواهیم داد تا نیازمند تغییرات پیاپی نداشته باشد.

وی، زنجیره تولید تا مصرف را نیز بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در سال‌های گذشته همواره از لزوم افزایش صادرات غیرنفتی و تنوع بخشی به آن صحبت شده، اما کمتر عمل شده است و ما به شدت روی آن تمرکز خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: امروز جمهوری اسلامی ایران به همسایه قدرتمند شمالی خود توربین صادر می‌کند که یک کالای راهبردی است، همچنین در طرح‌های بزرگ متعدد در اندونزی، عراق، عمان و دیگر کشورها به صورت رقابتی برنده شده‌ایم و تفکر «ما می‌توانیم» که تفکر درستی است را پیاده کردیم.

وی بر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی با بهره‌گیری از دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان یکی دیگر از استراتژی‌های برنامه خود تاکید کرد و بیان‌داشت: این مهم نیز در سال‌های گذشته کمتر به آن پرداخته شده و در شرکت بزرگی همچون مپنا به آن عمل کردیم، به طوری که با صادرات توربین گازی و ژنراتور که دست‌کم ۴۰۰ شرکت و فعالیت به آن وابسته است، تاریخ‌ساز شدیم.

لزوم توسعه پیمان‌های تجارت آزاد و منطقه‌ای

علی‌آبادی همچنین بر طراحی و توسعه پیمان‌های تجارت آزاد و منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: این موضوع همانطوری که راهبرد دولت سیزدهم بوده باید تقویت شود که گذرگاهی برای اقتصاد و صنعت کشور است و باید بتوانیم از مزیت رقابتی بسیاری محصولات‌مان برای حضور در بازارهای منطقه استفاده کنیم.

وی در ادامه، توجه به مناطق محروم را آرمان جمهوری اسلامی و امام راحل توصیف کرد و اظهار داشت: با استفاده از الگوهای درست و انجام نظارت با استفاده از قوانین و مقررات در این مسیر گام برخواهیم داشت.

وزیر پیشنهادی صمت خاطرنشان‌کرد: در مناطق کمتر برخوردار فقط به دنبال اشتغالزایی نیستیم، بلکه باید مراقب باشیم محیط زندگی مردم آلوده نشود و محیط زیست آسیب نبیند که در این صورت به معنای افزایش محرومیت خواهد بود.

صنعت خودرو نیازمند طرح جامع است

وی، صنعت خودرو را نیازمند طرحی جامع برشمرد و گفت: این طرح نیز تقدیم کمیسیون‌های تخصصی مجلس خواهد شد و معتقدم می‌توان مشکلات این صنعت را حل و فصل کرد.

علی‌آبادی افزود: در تعامل با دیگر کشورها، با انجام واردات هوشمند و به‌موقع و همچنین همکاری‌های تخصصی با بنگاه‌های بزرگ می‌توان تولید مشترک داشت و به انجام صادرات پرداخت.

وی اضافه‌کرد: همچنین باید تولید خودرو را افزایش داد تا قیمت‌ها کاهش یابد.

نیروی انسانی متخصص، بزرگترین سرمایه کشور

وزیر پیشنهادی صمت همچنین بر لزوم استفاده از نیروهای ارزنده تاکید کرد و گفت: بزرگترین سرمایه هر کشور، نیروی انسانی متخصص است و باید با شایسته‌گزینی، شرایط لازم برای جذب نخبگان را فراهم کرد.

وی گفت: اینجانب بر تدین، انقلابی‌گری و در عین حال تخصص نیروها تاکید دارم.

برنامه تهیه شده مبتنی بر اسناد بالادستی است

علی آبادی تصریح کرد: برنامه پیشنهادی تهیه شده هیچ مغایرتی با اسنتاد بالادستی نظام ندارد. در تهیه این برنامه توجه کردیم که انتظار رهبر معظم انقلاب، مردم، قانون، گام دوم انتقلاب و غیره چیست و از لابه‌لای این اسناد، انتظارات از وزارت صمت را استخراج کردیم تا نقشه راهبردی درست و قابل اتکا به ما بدهد.

وی در عین حال گفت: اکنون سند مقدماتی خوبی تهیه شده که تلاش می‌شود با کمک نمایندگان مجلس آن را تکمیل کنیم.

وزیر پیشنهادی صمت، محدودیت در تأمین آب و برق را یکی از مشکلات اصلی امروز صنایع کشور عنوان کرد و افزود: در تأمین انرژی مورد نیاز، خود صنایع نیز باید به مشارکت بپردازند که این راهبرد مدتی است که شروع شده است و در تلاشیم با استفاده از پساب، بازچرخانی آب، انرژی‌های تجدیدپذیر و به‌ویژه افزایش بهره‌وری، به رفع ناترازی‌ها در این زمینه بپردازیم.

به گزارش ایرنا، عباس علی‌آبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است و همه وی را با مپنا می‌شناسند.

او فارغ‌التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است.

علی‌آبادی، استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر را عهده‌دار بود، البته وی بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرایی فعالیت کند.

وی فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو رفت و در بخش پروژه‌های برق‌آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد و در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت.

علی‌آبادی، سوابق اجرایی بسیاری در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارد که از آن جمله می‌توان به فعالیت به‌عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرح‌های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و غیره و همچنین رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از ۱۵ سال - که این سال‌ها مقارن با رشد فزاینده این گروه صنعتی بوده است- اشاره کرد.

وی در دی ۱۳۸۸ از وزارت نیرو به گروه مپنا رفت و در ۱۵ سال گذشته نیز در همین شرکت به فعالیت و مدیریت مشغول بوده است؛ شرکت مپنا در زمان مدیریت علی‌آبادی روند صعودی و روبه رشد را طی کرده است به طوری که امروز یکی از شرکت‌های حائز رتبه در صنایع پیشرفته جهانی است.