لطفا منتظر بمانید ...

سنگ گرانیت مشکی و سفید به صورت بریده ، اسلب و تایل

درخواست فعالان صنعت معدن از وزارت صنعت برای تسهیل صادرات

رییس خانه معدن ایران گفت: امروز کشور در حلقه تحریم های ظالمانه دشمن قرار دارد و بحران کرونا نیز از اسفندماه نیز آثار منفی خود را بروز داده، بنابراین در این شرایط انتظار اهل حرفه از مدیریت جدید وزارت صنعت تسهیل امر صادرات است.

«محمد رضا بهرامن» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تصریح کرد: براساس آمارهای منتشر شده، ایران بیستمین اقتصاد شاخص جهان محسوب می شود و در سال گذشته براساس گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم تجارت کشورمان به ۸۵ میلیارد دلار رسید.

وی افزود: حجم صادرات کالای غیرنفتی پارسال ۱۳۳.۹ میلیون تن ثبت شد که نسبت به سال ۹۷ افزایش ۱۳.۵ درصدی داشته و به ارزش ۴۱.۳ میلیارد دلار بود و میزان واردات هم رقم ۴۳.۷ میلیارد دلار را نشان می دهد.   

رویکرد به سمت ارزش افزوده بیشتر

بهرامن خاطرنشان ساخت: امروز بیش از هر زمان باید بستر سازی لازم انجام شود که ماده اولیه پس از خروج از معدن در چرخه فراوری قرار گیرد تا به بالاترین ارزش افزوده برسیم و این مهم باید در وزارت صنعت، برنامه ریزی شود.

وی یادآورشد: بررسی ها نشان می دهد بیش از ۸۵ درصد کالاهای وارداتی، نهاده‌های تولید، مواد اولیه، ماشین آلات و کالاهای واسطه‌ای تولید بوده و این ترکیب به این معناست که واردات در مسیر رونق تولید صورت گرفته‌ و با رونق تولید، زمینه ساز افزایش صادرات خواهد شد.

فعال سازی چهار هزار معدن

بهرامن یادآور شد: براساس آمار وزارت صنعت، امروز چهار هزار معدن که دارای پروانه بهره برداری است، بنابر علل مختلف تعطیل شده و اکنون در سال جهش تولید که از سوی رهبر معظم انقلاب نام گذاری شده، باید در مسیر فعال سازی آنها اقدام شود.

وی گفت: انتظار می رود مدیریت جدید وزارت صنعت، یکی از اولویت های کاری خود را فعال سازی معادن غیر فعال و یا تعطیل قرار دهد که این امر نقش بسزایی در رونق تولیدخواهد داشت.

حفظ بازار های هدف همسو با راهبرد برنامه ای 

رییس خانه معدن با بیان اینکه دستیابی به بازارهای هدف در عرصه صنعت ومعدن به راحتی در شرایط امروز بازار رقابتی میسر نیست، گفت: صادرکنندگان کشور برای حضور در بازارهای هدف تلاش زیادی صرف می کنند و این مهم نباید با صدور یک بخشنامه و دستورالعمل از بین برود.

وی تاکید کرد: حضور در بازارهای هدف وقتی در قالب برنامه راهبردی تعریف می شود، پایداری لازم را خواهد داشت و صادرکنندگان نیز امیدوار می شوند.

سهم بخش معدن در صادرات افزایشی 

بهرامن اضافه کرد: آمارهای سال ۹۷ گویای سهم حدود ۲۱ درصدی بخش معدن وصنایع معدنی از صادرات غیرنفتی با بیش از ۹.۲ میلیارد دلار است و وزارت صنعت برای سال ۹۸ اعلام کرد که سهم بخش معدن وصنایع معدنی به ۲۵ درصد صادرات رسیده که روند افزایشی را نشان می دهد.

وی افزود: خواسته اهل حرفه از مدیریت وزارت صنعت این است، بازارها را حفظ کنیم و سیاست های تسهیل کننده این مهم به مورد اجرا گذاشته شود.

مدیریت جدید وزارت صنعت کارآزموده

بهرامن ، مدرس خیابانی را فردی کارآزموده در عرصه مدیریت اجرایی با سابقه ۱۸ ساله دانست و گفت: وی در مدیریت واحد های فولاد، سیمان و دیگر صنایع محک خورده و ضمن اینکه در حوزه بازرگانی شناخت لازم را دارد.

وی افزود: مدیریت جدید وزارت صنعت، باید به نظرات کارشناسی فعالان در بخش صنعت، معدن وتجارت بها دهد و تصمیم گیریها نباید در پشت درهای بسته صورت گیرد، بلکه به نظرات فعالان بخش های مختلف بها دهد.



سایر اخبار

اشتغال ۲۰۰ هزار نفری با تکمیل بنگاه‌های نیمه‌تمام در شهرک‌های صنعتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ نزدیک به ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که می‌تواند دست‌کم برای ۲۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند.

تهیه نقشه‌های سرور پایه، اکتشاف سیستماتیک ذخایر در سازمان زمین‌شناسی

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از تهیه نقشه‌های سرور پایه، اکتشافات سیستماتیک ذخایر معدنی و مطالعات زمین‌شناسی مهندسی و مخاطرات به صورت سیستماتیک، به عنوان پروژه‌های جدید این سازمان در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» یاد کرد.

محدودیت‌های دوبرابر شدن ظرفیت بخش معدن تا سال 1408

سرمایه‌گذاری توسعه‌ای و افزایش ظرفیت‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی نشان می‌دهد ظرفیت‌های ایجاد شده در این بخش تا سال 1408 نزدیک به 2 برابر ظرفیت‌های موجود در سال 1398 خواهد بود، اما تحقق این هدف با مشکل منابع مالی محدود و هزینه‌های بالا روبرو است.

اصلاح ضوابط استقرار واحدهای صنعتی و معدنی به نفع سرمایه گذاران

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت بهبود فضای کسب و کار در افزایش رونق تولید، از اصلاح ماده ۳ مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی ، صنعتی و معدنی در خصوص سازمان محیط زیست به نفع سرمایه گذار خبر داد.

ضعف اکتشاف و ماشین‌آلات موانع اصلی توسعه معادن هستند

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کمبود شرکتهای قوی اکتشافی، ضعف اکتشافات زیرسطحی و وجود ماشین آلات فرسوده و مستهلک از موانع اصلی در توسعه فعالیت معدن و افزایش ثروت آفرینی آنها هستند.

اعلام اولویت های وزارت صمت در ١۴٠٠

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، پشتیبانی از بخش تولید را وظیفه همه ارکان حاکمیت دانست و گفت: بر این اساس، توسعه سرمایه‌گذاری اولویت وزارت صمت در سال ۱۴۰۰ است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت: ظرفیت های استخراج معادن در کشور طی هشت سال گذشته نسبت به دوره قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت: ظرفیت های استخراج معادن در کشور طی هشت سال گذشته نسبت به دوره قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

سلب صلاحیت یا تشویق سالیانه۵۰۰ معدن دار/ شیوه نامه مدیریت باطله‌های معادن در دست تهیه است

مدیرکل بهره برداری معادن وزارت صمت گفت: سالانه ۵۰۰ معدن سلب صلاحیت می‌شوند و در مقابل هم حدود ۵۰۰ معدن تشویق می‌شوند.

تاثیر تفاهم 25 ساله با چین بر معدنکاری ایران/افزایش بهره وری معادن متروکه

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: اگر تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین شامل حضور چینی‌ها در معادن و صنایع معدنی ایران نیز باشد، می‌توان امیدوار بود با استفاده از نیروی کار ایران و سرمایه و تکنولوژی چینی، معادن ایران رونق گیرد.

جلسه شورای هماهنگی اقتصادی دولت؛ دستور مهم روحانی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها

روحانی گفت: معیشت مردم، نظارت بر قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش بی رویه آن در شرایط ویژه شب عید از فوریت بیشتری برخوردار است و دستگاه‌های مربوطه باید نظارت‌های خود را بیشتر کرده و دستورات صادره را عملی کنند تا مردم نتیجه را احساس کنند.

جزئیات رشد اقتصادی 9 ماهه/ بهبود سرمایه‌گذاری در سال 99 + جدول

جزئیات رشد اقتصادی سال 99 حکایت از روند رو به بهبود تشکیل سرمایه ثابت دارد.